(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 بیان مسئله. 2
1-2 پرسشهای پژوهش… 4
1-3 فرضیههای پژوهش… 5
1-4 مروری بر ادبیات نظری وپیشینهی تحقیق.. 8
1-5 اهداف و ارزش نظری پژوهش… 28
1-6 روش و منطق اجرایی پژوهش… 29
1-7 معرفی جامعه آماری نمونهها 31
8-1 استفاده از اطلاعات و مدارك موجود. 32
1-8-2 مشاهده 33
1-8-3 مصاحبه. 34
1- 8-4 پرسشنامه. 35
1-9محدودیتهای پژوهش… 37
فصل دوم
مبانی، مباحث نظری و داده های اولیه پژوهش(معرفی جامع واژگان کلیدی)
2-1هنر 40
2-2هنرهای سنتی. 41
2-3صنایع دستی. 42
2-3-1تعاریف صنایع دستی. 42
2-3-2ویژگیهای صنایع دستی. 43
2-3-3خصیصههای صنایع دستی. 44
2-3-4ضعفهای صنایع دستی ایران.. 44
2-3-6 فرصتهای صنایع دستی ایران.. 46
2-3-7 محصولات صنایع دستی. 48
2-3-8 بازارصنایع دستی. 52
2-3-9 بخشهای مرتبط با توزیع صنایع دستی.. 54
2-3-10 مکان مناسب جهت عرضه تولیدات صنایع دستی.. 55
2-3-11 سازمان تربیتی،علمی وفرهنگی ملل متحد: یونسکو. 56
2-4فرهنگ.. 56
2-4-1فرهنگ و تمدن. 57
2-4-2خرده فرهنگ.. 57
2-4-3 فرهنگ ملی. 57
2-4-4 فرهنگ قومی. 57
2-4-5هویت فرهنگی. 58
2-4-6حافظه فرهنگی. 58
2-4-7فرهنگ نمادی. 58
2-4-8سرمایه فرهنگی. 59
2-4-9 هژمونی فرهنگی / فرادستی.. 59
2-5اقتصاد 60
2-6 تبلیغات.. 61
2-6-1 تبلیغات درصنایع دستی ایران.. 62
2-7 قیمتگذاری. 63
2-7-1 قیمتگذاری صحیح در تولیدات صنایع دستی ایران.. 64
2-8بستهبندی. 66
2-8-1شاخصهای بستهبندی محصولات صنایع دستی.. 68
2-8-2 چالشهای بستهبندی صنایع دستی.. 68
2- 10 برند. 69
2-10-1 نام برند. 71
2-10-2 عناصربرند. 71
2-10-3چالشهای برندسازی در ایران.. 72
2-10-4مفهوم برند ملی. 72
2-11تعریف مینا در لغتنامه دهخدا 73
2-11-1 مینا و میناکاری. 73
2-11-2هنر میناکاری ایران قبل از اسلام. 75
2-11-3هنر مینا کاری ایران بعد از اسلام. 77
2-12 استانداردسازی. 85
2-13تاثیر کالاهای چین بر صنایع دستی.. 85
فصل سوم
(روش شناسی)
مقدمه. 89
3-1 روش شناسی پژوهش…. 90
3-2 جامعه نمونه وروش تعیین حجم نمونه. 90
3-3 متغیرهای پژوهش…. 93
3-3-1 انواع متغیر. 93
3-4 نحوه تهیه پرسشنامه. 93
3-4-1 پرسشهای باز و بسته. 93
3-4-2 تنظیم پرسشنامه. 94
3-4-3اعتبار سنجی پرسشنامه. 95
3-4-4قابلیت اعتماد(پایایی)ابزار اندازه گیری.. 93
3-5 روایی(اعتبار)پرسشنامه. 94
3-5-1 ابزاراندازهگیری.. 95
3-5-2 اعتبارمحتوا 109
3-5-3 اعتبارملاكی.. 110
3-5-4 اعتبارسازه. 111
3-5-5 اعتبارعاملی.. 112
3-6 آزمون فریدمن.. 98
3-7 آزمون من ویتنی ویلکاکسون.. 98
3-8 آمار استنباطی و توصیفی.. 99
3-9 آزمون آماری و تخمین آماری.. 100
3-10 آزمونهای آماری پارامتریک و ناپارامتریک… 101
3-10-1 خلاصه آزمونهای پارامتریک… 101
3-10-2 خلاصه آزمونهای ناپارامتریک… 101
فصل چهارم
یافته های تحقیق و مطالعات آماری
4-1مقدمه. 104
4-2 تجزیه وتحلیل توصیفی دادههای نمونه. 105
4-2-1 بررسی گروه شغلی افراد پاسخ دهنده. 106
4-2-2 بررسی توصیفی جنسیت افراد پاسخ دهنده. 107
4-2-3 بررسی و ضعیت سنی افراد پاسخ دهنده. 108
4-2-4 بررسی توصیفی مدرک تحصیلی افراد پاسخ دهنده. 109
4-2-5 بررسی توصیفی حضور افراد پاسخ دهنده در فعالیتهای هنری.. 110
4-3 نتایج استنباطی دادهها 111
4-3-1 بررسی فرضیههای تحقیق.. 112
4-3-2 بررسی فرضیه دوم. 115
4-3-2-1 بررسی فرضیه دوم اصلی.. 115
4-3-2-2 بررسی فرضیه فرعی اول فرضیه دوم. 119
4-3-2-3 بررسی فرضیه فرعی دوم فرضیه دوم. 122
4-3-2-4 رتبهبندی فرضیههای فرعی معنیدار فرضیه دوم. 125
4-3-3 بررسی فرضیه سوم. 127
4-3-2-1 بررسی فرضیه سوم اصلی.. 127
4-3-3-2 بررسی فرضیه فرعی اول فرضیه سوم. 130
4-3-3-3 بررسی فرضیه فرعی دوم فرضیه سوم. 133
4-3-3-4 بررسی فرضیه فرعی سوم فرضیه سوم. 136
4-3-3-5 بررسی فرضیه فرعی چهارم فرضیه سوم. 139
4-3-3-6 بررسی فرضیه فرعی پنجم فرضیه سوم. 142
4-3-3-7 بررسی فرضیه فرعی ششم فرضیه سوم. 145
4-3-3-8 بررسی فرضیه فرعی هفتم فرضیه سوم. 148
4-3-3-9 بررسی فرضیه فرعیه هشتم فرضیه سوم. 151
4-3-3-10- رتبه بندی فرضیههای فرعی معنیدار فرضیه سوم. 154
4-4- رتبه بندی آماری.. 158
فصل پنجم
تحلیل و استنتاج
5-1جایگاه مینای نقاشی.. 162
5-2قیمت مینا 162
5-3طرح و نقش مینا 164
5-3-1تأثیر طراحی خلاقانه در مینای نقاشی.. 165
5-4 بسته بندی مناسب… 167
5-4-1شاخصهای بستهبندی محصولات صنایع دستی.. 169
5-4-2چالشهای بستهبندی صنایع دستی.. 170
5-4-3راهکارهایی برای طراحی بسته بندی محصولات صنایع دستی.. 170
5-4-4ایجاد بستهبندی برای تولیدات صنایع دستی.. 171
5-5 تاثیر راهکار برندسازی بر ارتقاء کیفیت و بهبود. 172
5-5-1تجربیات جهانی برندسازی ملی.. 173
5- 6استانداردسازی راه ورود صنایع دستی به بازارهای جهانی.. 174
5-7 به رسمیت شناختن پتانسیل گردشگری.. 17
5-8 بازاریابی و ایجاد علاقه در مصرف کننده. 178
5-9 حضور مؤثر رقیبان در ارائه کیفیت بهتر. 178
5-10حضور کارشناسان بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات.. 180
5-11ناشناخته بودن صنایع دستی در ایران و بازارهای جهانی.. 182
5-12مزایای پیاده سازی برند در صنایع دستی.. 182
5-13نتیجه گیری. 183
منابع.
بیان مسئله ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع
جهان مادیگرای معاصر که همه چیز را با معیارهای کمّی و غالبا مادی و اقتصادی میسنجد، در برخی نقاط جهان تا جایی پیشرفتهاست که نه تنها آثار و نتایج و فواید فعالیتهای بشری را اینگونه ارزیابی میکند، بلکه پا را فراتر نهاده و به بازده ی فوری و بالبداهه آن اصرار میورزد. یکی از مقولاتی که به صورتهای مختلف به اسارت سرمایه درآمده است، زمینههای مختلف هنری میباشد که کم و بیش (چه از نظر هنرمند، چه از نظر مواد اولیه مورد نیاز او و چه از نظر آحاد جامعه به عنوان مخاطبان هنر) تحت تأثیر نیاز موازین اقتصاد رایج جامعه قرار گرفته اند. برای ایجاد این ارتباط و یا بهتر بگوییم برای توجیه این سلطه، جنبههای اقتصادی آن مطرح میشود. وضعیت حاضر را شاید لزوم خود کفایی هنر و توسعه هنر به سرمایه بتوان از ثمرات دوران مدرن شمرد که همانند گذشته لزومی به عجین بودن زندگی و فعالیتهای انسان با هنر نمیبیند و هنر را مقولهای منتزع از زندگی جدید قلمداد میکند که خلق و ایجا ش به عدهای خاص محدود است که البته هزینههایی دارند و لذا مصرفکنندگان آثار هنری باید این هزینه را بپردازند.
اقتصاد هنر در ایران، به ابعاد مختلف جریانات موازی با هنر میپردازد. وضعیت اقتصادی هنرهای صناعی ایران در منطقه خاورمیانه، حضور ایران در بازارهای معتبر خارجی، نقش حراجهای داخلی بر جریان اقتصادی هنر، وضعیت هنر و نوع اقتصادی شدن آن، ضرورت این کاوش است.
مینا کاری در ایران از دیرباز جزو هنرهای فلزی غنی ما ایرانیان بودهاست، ولی به علل مختلف در دورههای گوناگون وضعیت متفاوتی پیدا کرده است. امروزه افراد انگشتشماری در این زمینه به فعالیت مشغولاند و روزبهروز از تعداد آنها کاسته میشود، چرا که سختی کار و نبود درآمد کافی، صبر و تحمل مشقات، اشتیاق به این هنر را از آنها گرفته و وادار به ترک کار یا کمکاریشان کرده است و ولی در میان آنها، افرادی هم هستند که با عشق به کار، به تلاش بیوقفهشان ادامه میدهند. این شرایط، ضرورت پژوهش در این زمینه را روشن خواهد ساخت. در این پژوهش، علاوه بر مطالعه جایگاه این هنر و مطالعه علل رکود و تبیین نیازهای کنونی جهت رشد و ارتقای اقتصادی هر چه بیشتر درخصوص عرضه مینا که شامل تولید و فروش است به مطالعه عواملی چون تبلیغات، بستهبندی، برندسازی، استانداردسازی، … پرداخته خواهد شد.
در شاخه تقاضا و خرید نیز به مؤلفههایی که موجب بالا بردن علاقه خریدارن این آثار میگردد، خواهیم پرداخت و عناصر و ویژگیهایی چون رنگ، نقش، ترکیببندی، حضور طرحهای اصیل، ابتکارات و نوآوریهایی که حضورشان در اثر به جذب مخاطب میانجامد را، واکاوی خواهیم نمود.
سعی برآن داریم تا رابطه اقتصاد هنر را با آثار هنری مینای نقاشی که یکی از شناختهترین و رایجترین محصولات صنایع دستی است، مورد مطالعه قرار دهیم و به مطالعه مؤلفههای هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی بپردازیم.
1-2 پرسشهای پژوهش
آنچه در این پژوهش موردسوال وکنکاش قرار خواهد گرفت آن است که:
جایگاه فعلی مینای نقاشی در مقایسه با دیگر محصولات فلزی به لحاظ فروش و عرضه چگونه است؟
موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی صنایع دستی (مینای نقاشی) در بازار تهران چیست؟
چه راهکارهایی را میتوان برای ارتقاء کیفیت تولید و بهبود عرضه محصولات مینای نقاشی در بازار تهران پیشنهاد کرد؟
بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است. چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر ـ صنعت بیبدیل و بیرقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران عزیزی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسلها را در محصولات تولیدیشان متجلی کرده و از آن پاسداری مینماید.
با استناد به ویژگیهای ارزندهای که در این گونه صنایع موجودند از قبیل ( ملی بودن، غیر وابسته بودن، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به سرمایهگذاری زیاد، بسترساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل، قدرت اشتغالزایی و …) زمینه رشد و اعتلای اقتصادی این صنعت را میتوان توسعه داد.
در سیر تحول تاریخی و تحولات فنی و تغییر و روش تولید صنایع و حرفههای دستی و مینای نقاشی، ظهور انقلاب صنعتی بزرگترین رویداد محسوب میشود، زیرا به یکباره تولیدات دچار تحول و دگرگونی عظیمی گردید. دراین پژوهش، تغییراتی که به واسطه تکنولوژی صورت گرفته است و بر تولید و عرضه محصولات مینای نقاشی نقش داشته است، مطالعه خواهیم نمود.
برندسازی،استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است که در پاسخ به سوالات میباشد مطالعه میگردد.