1-3) حدود پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………… 2
1-4) سؤالها و فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 3
(5-1اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
(6-1 روش انجام پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………… 3
7-1) سازماندهی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….. 4
فصل دوم-ادبیات موضوع………………………………………………………………………………………………………………….. 5
2-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
2-2) تعریف مفاهیم اولیه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. 5
2-2-1) جهانیشدن……………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
2-2-2) ابعاد جهانیشدن………………………………………………………………………………………………………………………. 6
2-2-3) شاخصهای جهانیشدن………………………………………………………………………………………………………….. 10
2-2-3-1) شاخصهای تركیبی……………………………………………………………………………………………………………. 10
2-2-3-2) شاخصهای غیر تركیبی……………………………………………………………………………………………………… 13
2-2-4) نقد شاخصهای جهانیشدن……………………………………………………………………………………………………. 15
2-2-5) شاخص جهانیشدن KOF………………………………………………………………………………………………………. 17
2-2-5-1) شاخص جهانیشدن اقتصادی KOF…………………………………………………………………………………… 18
2-2-5-2) شاخص جهانیشدن اجتماعی KOF………………………………………………………………………………….. 19
2-2-5-3) شاخص جهانیشدن سیاسی KOF……………………………………………………………………………………. 20
2-3) تعریف تورم……………………………………………………………………………………………………………………………………. 20
2-3-1) طبقه بندی تورم………………………………………………………………………………………………………………………. 20
2-3-1-1) طبقه بندی تورم بر مبنای درجه شدت……………………………………………………………………………. 20
2-3-1-2) طبقه بندی تورم بر مبنای نسبت افزایش قیمتها یا افزایش حجم پول………………………….. 21
2-3-1-3) طبقه بندی تورم بر مبنای متناوب و یا عارضهای بودن افزایش قیمتها ………………………… 21
2-3-2) علل و ریشههای تورم………………………………………………………………………………………………………………. 21
2-3-2-1) علل عارضی تورم……………………………………………………………………………………………………………….. 22
2-3-2-2) علل اقتصادی تورم……………………………………………………………………………………………………………… 22
4-2) نظریات مکاتب مختلف در مورد تورم…………………………………………………………………………………………. 25
2-5) مبانی نظری جهانیشدن اقتصادی و تورم…………………………………………………………………………………. 27
2-6) ساز و کارهای اثرگذاری فرایند جهانیشدن بر تورم داخلی کشورها………………………………………… 29
2-6-1) جهانیشدن، انگیزه مقامات پولی و تورم……………………………………………………………………………….. 29
2-6-2) یکپارچهشدن نظام تجارت بینالملل، کاهش نسبی برخی اقلام تجاری و تورم…………………… 30
2-6-3) اثر جهانیشدن بر حساسیت تورم نسبت به نوسانات تولید داخلی……………………………………… 30
2-6-4) جهانیشدن و اثرپذیری تورم داخلی کشورها از شکاف تولید خارجی…………………………………… 31
2-7) مروری بر مطالعات تجربی…………………………………………………………………………………………………………… 31
2-7-1) پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………………………………………………. 32
2-7-2) پژوهشهای داخلی…………………………………………………………………………………………………………………. 34
فصل سوم-روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 38
3-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 38
3-2) معرفی الگوی اقتصادسنجی………………………………………………………………………………………………………… 38
3-3) روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………. 39
3-4) مزایای استفاده از دادههای تابلویی……………………………………………………………………………………………. 39
3-5) روشهای تخمین مدل دادههای تابلویی………………………………………………………………………………….. 40
3-6) انواع آزمونها……………………………………………………………………………………………………………………………… 04
3-7) متغیرهای موجود در الگو………………………………………………………………………………………………………….. 41
3-8) توصیف اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………… 42
فصل چهارم- یافتههای تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 53
4-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 53
4-2) تجزیه و تحلیل رابطهی جهانیشدن و تورم……………………………………………………………………………. 53
4-3) نتایج حاصل از برآورد مدل برای کشورهای منتخب……………………………………………………………… 53
4-3-1) آزمون مانایی در دادههای ترکیبی………………………………………………………………………………………. 53
4-3-2) آزمون F لیمر………………………………………………………………………………………………………………………. 54
4-3-3) آزمون هاسمن …………………………………………………………………………………………………………………….. 55
4-3-4) برآورد مدل برای کشورهای منتخب…………………………………………………………………………………… 55
فصل پنجم- نتیجهگیری و پیشنهادات……………………………………………………………………………………… 57
5-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 57
5-2) نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………………………….. 58
5-3) پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………………. 59
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 60
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 64
پیوست الف) خروجی نرمافزار ایویوز حاصل از آزمون مانایی متغیرهای مدل…………………………………. 64
پیوست ب) خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون F لیمر……………………………………………………. 65
پیوست ج) خروجی نرمافزار Eviews حاصل از آزمون هاسمن……………………………………………………. 65
پیوست د)خروجی نرمافزار Eviews حاصل از برآورد با استفاده از روش اثرات تصادفی…………….. 66
چکیدهی انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………. 67
فهرست جدولها
جدول(2-1): خلاصه مطالعات تجربی انجام شده در رابطه با جهانیشدن اقتصادی و تورم…………………… 36
جدول (3-1): اطلاعات شاخص جهانیشدن اقتصادیKOF برای کشورهای منتخب………………………….. 43
جدول (3-2): اطلاعات شاخص تورم برای کشورهای منتخب ……………………………………………………………….. 44
جدول(3-3): اطلاعات میانگین تورم وشاخص جهانیشدن اقتصادی KOF در کشورهای منتخب…….. 50
جدول(4-1): نتایج آزمون ریشه واحد LLC برای متغیرهای پژوهش…………………………………………………. 54
جدول(4-2)- نتایج حاصل از آزمون F لیمر برای کشورهای منتخب……………………………………………………. 54
جدول(4-3)- نتایج حاصل از آزمون هاسمن برای کشورهای منتخب…………………………………………………… 55
جدول (4-4)- نتایج حاصل از برآورد مدل برای کشورهای منتخب………………………………………………………. 55
فهرست نمودارها
نمودار (3-1): روند تورم کشور الجزایر……………………………………………………………………………………………………… 45
نمودار( 3-2): روند تورم کشور بحرین……………………………………………………………………………………………………… 45