توجه: منظور از ۱:سطح ۱.تئوری ذهن مقدماتی، ۲.سطح۲: اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی و ۳.سطح۳: جنبه های پیشرفته تئوری ذهن است و ۴. نمره کلی هوش هیجانی است.
در جدول ۳-۴ همبستگی متقابل بین نمره کلی هوش هیجانی و سه سطح تئوری ذهن ملاحظه میشود. مقدار ضریب همبستگی سطح۱(تئوری ذهن مقدماتی) با سطح ۲(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی) برابر ۲۳۹/۰ که در سطح ۰۵/۰ معنادار است. ضریب همبستگی سطح ۱(تئوری ذهن مقدماتی) با سطح ۳(جنبه های پیشرفته تئوری ذهن) برابر ۳۴۱/۰ که در سطح ۰۰۱/۰ معنادار است. ضریب همبستگی سطح۲(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی) با سطح۳(جنبه های پیشرفته تئوری ذهن) برابر ۲۲۲/۰ که در سطح ۰۵/۰ معنادار است. این مقادیر ضریب همبستگی بین سه سطح تئوری ذهن با یکدیگر نشان میدهد که با توجه به اینکه بین این سه سطح همبستگی ناچیزی وجود دارد اما مقادیر معنادار هستند.
در ادامه به منظور پاسخ به سؤالهای پژوهش اینکه آیا بین تئوری ذهن مقدماتی(سطح یکم) با هوش هیجانی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ آیا بین اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی (سطح دوم) با هوش هیجانی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ آیا بین جنبه های پیشرفته تر تئوری ذهن(سطح سوم) با هوش هیجانی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ مقادیر ضریب همبستگی بین سه سطح تئوری ذهن با نمره کلی هوش هیجانی در جدول ۳-۴ ارائه شده است.
مقدار ضریب همبستگی سطح ۱(تئوری ذهن مقدماتی) با نمره کلی هوش هیجانی برابر ۰۶۹/۰ است. این مقدار ضریب ناچیز نشان میدهد رابطه معناداری بین تئوری ذهن مقدماتی و نمره کلی هوش هیجانی وجود ندارد. مقدار ضریب همبستگی سطح ۲(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی) با نمره کلی هوش هیجانی برابر ۲۹۹/۰ که در سطح ۰۰۱/۰ معنادار است. مقدار ضریب همبستگی سطح۳(جنبه های پیشرفته تئوری ذهن) با نمره کلی هوش هیجانی برابر ۱۰۳/۰- است. این مقدار نشان میدهد رابطه معناداری بین جنبه های پیشرفته تئوری ذهن و هوش هیجانی دیده نمیشود. همچنین این ضریب منفی نشان میدهد احتمال رابطه معکوسی بین جنبه های پیشرفته تئوری ذهن و نمره کلی هوش هیجانی وجود دارد.
پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سطوح تئوری ذهن
به منظور پاسخگویی به سؤال مطرح شده اینکه سهم هریک از سطوح تئوری ذهن در پیش بینی هوش هیجانی دانشآموزان چه میزان است؟ از روش آماری رگرسیون چندمتغیری استفاده شده است.
رگرسیون چندمتغیری یک روش آماری است که رابطه بین یک متغیر ملاک(وابسته) و چند متغیر پیشبین(مستقل)را ارزیابی میکند. تحلیل رگرسیون چند متغیری با برآورد میانگین شرطی یک متغیر تصادفی متغیر ملاک از روی چندین متغیر پیشبین سرو کار دارد، و ضریب همبستگی چند متغیری رابطه بین متغیر ملاک و ترکیبخطی چندین متغیر پیشبین را بیان میکند (هومن، ۱۳۸۴).
برای تحلیل رگرسیون انواع متعددی مانند روش همزمان، گام به گام، پیشرونده و پسرونده وجود دارد که در شیوه ورود متغیرهای مستقل(پیشبین) به معادله رگرسیون با یکدیگر تفاوت دارند.
در پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط بین سه سطح تئوری ذهن با هوش هیجانی از روش همزمان استفاده شده است. برای تحلیل داده ها به روش رگرسیون چند متغیری ۱. میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای مورد سنجش برآورد و۲. ماتریس همبستگی بین متغیرهای پیشبین و ملاک (که در بخشهای پیشین گفته شد.) ۳. در نهایت تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش همزمان ارائه شده است. در جدول ۴-۴ خلاصه تحلیل رگرسیون برای پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سه سطح تئوری ذهن ارائه شده است.
جدول ۴-۴
خلاصه تحلیل رگرسیون برای پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سطوح تئوری ذهن
متغیرها
R
R2
خطای معیار SE
سطح ۱، سطح۲ و سطح ۳ تئوری ذهن
۳۷۳/۰
۱۴۰/۰
۷۵۱/۱۶
توجه: مقدار همبستگی متغیرهای پیش بین با متغیرملاک = R مقدار مجذور همبستگی متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک یا درصد واریانس مشترک(ضریب تبیین) =R2
همانطور که در جدول ۴-۴ ملاحظه میشود در ارتباط با نتایج تحلیل رگرسیون همزمان هوش هیجانی برحسب متغیرهای پیش بین(سطوح سه گانه تئوری ذهن)، اندازه R2 (درصد واریانس مشترک) نشان میدهد که با ورود متغیرهای پیشبین، یعنی سطح۱(تئوری ذهن مقدماتی)، سطح۲(اظهار اولیه یک تئوری ذهن واقعی ) و سطح۳(جنبه های پیشرفته تئوری ذهن) ۱۴/۰ تغییرات هوش هیجانی را میتوان تبیین کرد. به منظور بررسی معناداربودن رابطه سطوح سه گانه تئوری ذهن با هوش هیجانی از تحلیل واریانس مرتبط با رگرسیون بر باقی ماندهها استفاده میشود که نتایج آن در جدول ۵-۴ ارائه شده است.
جدول ۵-۴
خلاصه تحلیل واریانس مرتبط با رگرسیون بر باقی ماندهها برای پیشبینی هوش هیجانی
منبع
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F