- وودوارد[۲۷](۱۹۹۸) در پژوهشی به بررسی اثر یک شبیه ساز کامپیوتری بر افزایش مهارت حل مسئله و یادگیری دانش آموزان در واحد بهداشت پرداخت و نشان داد که شبیه سازها نسبت به روش معمول دارای برتری معناداری در آموزش مفاهیم و حقایق اساسی به دانش آموزان هستند، همچنین در مقایسه ی روش آموزش مبتنی بر شبیه ساز و روش معمول بر مهارت حل مسئله، تأثیر گذاری روش مبتنی بر شبیه ساز بیشتر بود.
- چری هولمز[۲۸]در بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ پس از یک بررسی گسترده ای از مطالعات انجام شده به روش فراتحلیل نشان داد که اثر شبیه سازی بیشتر از اثر آموزش های متعارف است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
در این فصل ابتدا روشی که در این پژوهش به کار گرفته شده است توضیح داده میشود. در ادامه فرضیات پژوهش، جامعه آماری پژوهش، حجم نمونه و تعداد آن ها مشخص میشود و سپس روش و ابزار جمعآوری داده ها و نیز نحوه تعیین میزان پایایی و روایی آن ها و در پایان نیز روش تجزیه و تحلیل داده ها بیان میگردد.
۳-۲ روش پژوهش
این پژوهش به شیوه ی شبه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل اجرا می گردد. از این رو در پژوهش حاضر دو گروه از دانش آموزان در قالب گروه های آزمایش و کنترل به ترتیب تحت تأثیر متغیرهای آموزش مبتنی بر شبیه سازی محیط های تعاملی تجربی و آموزش به روش مرسوم قرار می گیرند. ضمن اینکه در ابتدای آزمایش، از هر دو گروه پیش آزمونی مرتبط با متغیرهای وابسته ی مورد نظر پژوهش به عمل می آید و در انتهای مطالعه نیز پس آزمونی از همان متغیرها صورت می گیرد.
جدول ۱-۳: دیاگرام طرح پژوهش
گروه
پیش آزمون
متغیر مستقل
پس آزمون
آزمایش
T1
X
T2
کنترل
T1
–
T2
۳-۳ جامعه و نمونه آماری:
جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده ی کلیه ی دانش آموزان نوجوان سنین ۱۳ تا ۱۶ سال هستند که جهت آموزش و یادگیری زبان انگلیسی به یکی از آموزشگاه های زبان انگلیسی در سطح شهر کرمانشاه در نیمه اول سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مراجعه می کنند. با توجه به متغیر بودن تعداد این فراگیران امکان مشخص نمودن جامعه ی آماری آنان امکان پذیر نیست. به منظور تعیین نمونه نیز از روش نمونه گیری «نمونه های در دسترس» استفاده گردید بدین منظور از بین کلاسهای موجود در یکی از آموزشگاه های زبان در سطح شهر کرمانشاه ۲ کلاس از بین افراد جامعه ی آماری انتخاب و به شیوه ی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. تعداد افراد نمونه در هر گروه آزمودنی ۲۲ نفر و در مجموع ۴۴ نفر می باشد.
۳-۴ ابزار سنجش و اندازه گیری متغیرها:
تهیه ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش محقق ساخته و با همکاری تعداد ۴ نفر از دبیران با سابقه و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی آموزش زبان صورت گرفت. بدین منظور در ابتدا بعد از تعیین منابع آموزشی مورد نظر برای تدریس با استفاده روش شبیه سازی محیط های تعاملی تجربی و روش مرسوم تدریس، ابزار مورد نیاز برای اندازه گیری چهار متغیر مورد نظر به شرح زیر تهیه می گردد:
۳-۴-۱ گوش دادن:
در این بخش چهار مکالمه برای فراگیران، پخش گردید و از آن ها خواسته شد تا به ۲۰ سؤال مطرح شده از متن بر اساس مکالمه (هر مکالمه ۵ سؤال)، پاسخ بگویند.
۳-۴-۲ گفتن:
به منظور سنجش میزان توان فراگیران در مهارت بیان کردن، در یک مکالمه، مدرس بیست جمله را بیان می کند و از آزمودنی می خواهد تا جملات متناسب برای پاسخ به جملات مربی بیان کند.
۳-۴-۳ خواندن:
در این بخش، چهار متن در اختیار دانش آموز قرار می گیرد که در پایان هر متن تعدادی سؤال و در مجموع بیست سؤال از متون مورد نظر و بر اساس مفاهیم موجود در متن طراحی گردیده که از دانش آموز خواسته می شود به سؤالات آخر متن پاسخ بگوید.
۳-۴-۴ نوشتن:
بیست سؤال چهار گزینه ای در اختیار دانش آموز قرار می گیرد که در آن ۱۰ سؤال مربوط به گرامر و ۱۰ سؤال مربوط به ساختار جمله (ایجاد یک جمله با کلمات داده شده) وجود دارد برای هر پاسخ صحیح یک نمره به دانش آموز داده می شود.
۳-۵ تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش:
روایی ابزار اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه ی پژوهش در هر چهار بخش توسط مدرسین آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه های زبان انگلیسی سطح شهر تعیین گردیده است. بدین منظور در هر چهار بخش سؤالات و ابزار مورد نظر در اختیار تعداد ۵ نفر از مدرسین دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان انگلیسی قرار گرفته و از آن ها خواسته شد تا ضمن بررسی ابزارهای مورد نظر موارد اصلاحی خود را برای اعمال در اختیار پژوهشگر قرار دهند. در ادامه بعد از اعمال نکته نظرات اصلاحی مدرسین در ابزار مورد نظر، ابزار اصلاح شده برای بازبینی در اختیار آنان قرار گرفت تا نسبت به تأیید روایی آن نظر بدهند.
برای تأیید پایایی نیز اگر چه روشهای متفاوتی موجود است در این پژوهش از روش اجرای دو فرم واحد از یک موضوع بدون فاصله زمانی (هومن، ۱۳۹۱، ص ۶۳) استفاده گردید. بدین ترتیب که ابزار اندازه گیری متغیرها در یک فاصله ی زمانی یک روزه (به منظور جلوگیری از تأثیر خستگی) بر روی تعداد ۲۰ نفر از دانش آموزان جامعه ی آماری اجرا و داده های حاصل در دو ستون تحت عنوان «تست» و «ری تست» ثبت و نسبت به تعیین ضریب همبستگی بین داده های دو ستون بر اساس ضریب همبستگی پیرسون برای هر یک از ابزار به شرح زیر اقدام و گزارش گردید.
گوش دادن (۹۲/۰)، بیان کردن (۸۸/۰)، خواندن (۷۹/۰)، نوشتن (۹۱/۰).
۳-۶ متغیرهای پژوهش:
متغیرهای پژوهش را در سه بخش متغیرهای مستقل، وابسته و کنترل می توان در دیاگرام زیر مشاهده نمود.
۳-۷ روش تجزیه و تحلیل دادهها:
برای تجزیه و تحلیل با توجه به ماهیت دادهها و نیز اهداف و فرضیات پژوهش، از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و برای تعیین میزان همگنی یا غیر همگنی گروه ها در متغیرهای مورد مطالعه در پیش آزمون از آزمون آمار استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیره[۲۹] و با استناد به نتایج آزمون های اثر پیلاپی، لامبدای ویلکز، اثر هتلینگ و آزمون بزرگترین ریشه روی) و در بخش مقایسه و تحلیل پس آزمون ها، آزمون «تحلیل کوواریانس با کنترل اثر پیش آزمون» استفاده می گردد.
تحلیل کوواریانس نیز نوع دیگری از تحلیل واریانس است که به پژوهشگر امکان میدهد تا متغیرهایی را که با متغیر وابسته همبستگی دارند قبل از مقایسه میانگینها کنترل یا اثر آن ها را اصلاح کند. این متغیرها را همپراش[۳۰] متغیر وابسته مینامند (هویت و کرامر، ۱۳۸۹، ص ۳۴۳).
فصل چهارم