برای تعیین پایایی مقیاس باورهای هوشی از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ گزارش شده توسط دو پی رات و مارین (نقل از رستگار، ۱۳۸۵ برای خورده مقیاس باورهای هوشی۷۳/۰ بوده و در مطالعه رستگار (۱۳۸۵)۸۲/۰، در مطالعه حجازی و همکاران (۱۳۸۵) ۸۳/۰ میباشد و در این پژوهش ۷۸/۰ بدست آمده است.
۳.۴.۳. مقیاس تلاش: تلاش به عنوان بعد رفتاری درگیری تحصیلی حاکی از تمایل فرد برای انجام تکالیف و وظایف تحصیلی و مداومت بر انجام تکالیف تا اتمام آنها میباشند. در این پژوهش برای اندازهگیری تلاش دانشآموزان پرسشنامه (دو پیرات و مارین، ۲۰۰۵، نقل از رستگار، ۱۳۸۵) استفاده شده است.تعداد ۴ سوال در این مقیاس وجود دارد به عنوان مثال(وقتی که تمرینات ورزشی سخت و دشوار هستند، برای انجام آنها پافشاری میکنم)و (وقتیکه به یک تمرین خاص علاقه زیادی ندارم بازهم برای انجام آن تلاش زیادی میکنم.)
ضریب الفای کرونباخ گزارش شده توسط دو پی رات و مارین (۲۰۰۵، نقل از رستگار،۱۳۸۵ برابر۷۷/۰ است. ضریب آلفای کرونباخ گزارش شده در تحقیق انجام شده توسط (رستگار، ۱۳۸۵) نیز۷۳/۰ گزارش شده است. در مطالعه حجازی و همکاران (۱۳۸۵) ضریب آلفای کرونباخ گزارش شده برای تلاش۷۴/۰ گزارش شده است و در این پژوهش ۷۸/۰ بدست آمده است.
دراین مقیاس دانشآموزان با رتبهگذاری سئوالات در یک مقیاس پنج درجهای لیکرت نظر خود را در ارتباط با هر کدام از گویهها مشخص میکنند.
۴.۴.۳. مقیاس ارزش تکلیف: نشاندهنده علاقه واشتیاق درونی دانشآموزان و میزان اهمیتی است که آنها برای تکالیف و وظایف تحصیلی قائل هستند در این پژوهش برای سنجش ارزش تکلیف، از پرسشنامه استاندارد،MSLQ[83] پنتریچ و همکاران (۱۹۹۱، نقل از حجازی وهمکاران، ۱۳۸۵)استفاده شده است (پرسشنامه پیوست شماره ۳). این پرسشنامه در سطح کشور توسط موسوینژاد۱۳۷۶ و فولاد چنگ (۱۳۸۱، به نقل از رستگار ۱۳۸۵) مورد استفاده قرار گرفته است.
در این مقیاس دانشآموزان با رتبهگذاری سئوالات در مقیاس پنج درجهای لیکرت نظر خود را در ارتباط با هر کدام از گویهها مشخص میکنند به عنوان مثال عبارت (فکر میکنم یادگیری تمرینات ورزشی رشته خاص خودم مفید باشند) و(به تمرینات و رشته ورزشی خود علاقه زیادی دارم.)
ضریب الفای کرونباخ گزارش شده برای این ه مقیاس توسط پنتریچ (۱۹۹۱، رستگار، ۱۳۸۵) برابر۹/۰ میباشد. در مطالعه خود رستگار (۱۳۸۵) برابر۸۴/۰ بوده است. در مطالعه حجازی و همکاران (۱۳۸۵) ۸۴/۰ گزارش شده است. در مطالعه حاضر و در دست اجرا نیز ۷۴/۰ میباشد.
پرسشنامههای مذکور در کل حاوی ۳۱ سوال متشکل از مقیاسهای اهداف پیشرفت (اهداف تبحری، اهداف رویکرد، عملکرد، اهداف اجتناب، عملکرد) باورهای هوشی (باور هوشی ذاتی و افزایشی)، ارزش تکلیف و میزان تلاش میباشد.
جدول۲.۳.ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامههای استاندارد(رستگاری و پژوهش حاضر)
ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامههای استاندارد | رستگاری | پژوهش حاضر |
اهداف پیشرفت(میدلتن و میگلی ۱۹۹۷، ) | ۷۸/۰=α | ۸/۰=α |
باورهای هوشی و تلاش(دو پی رات و مارین ۲۰۰۵) | ۷۳/۰=α | ۷۸/۰=α |
ارزش تکلیف(MSLQ پنتریچ و همکاران ۱۹۹۱) | ۹/۰=α | ۷۴/۰=α |
۵.۳. روش تجزیه تحلیل داده ها
در تجزیه و تحلیل آمار توصیفی از جدول، نمودار، و شاخصهای آماری نظیر در صد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و ضریب کجی استفاده گردیده است .در تجزیه و تحلیل آمار استنباطی برای مقایسه فرضیههای ۱-۸ از آزمون آماریt مستقل (مقایسه میانگین های دو گروه مستقل) استفاده شده است .از نرم افزار آماری SPSS نسخه ۱۵ استفاده شده است.
فصل چهارم
یافته ها
پس از توزیع و تکمیل پرسشنامهها و اصلاح آنها، دادههای خام حاصل از پرسشنامه های اجرا شده بر روی دانشآموزان انتخاب شده دوره تحصیلی متوسط از طریق نرم افزار آماری SPSS نسخه ۱۵ و با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
اطلاعات استخراج شده در دو بخش زیر جمع بندی و مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت:
الف) در بخش توصیفی ابتدا پاسخهای داده شده توسط آزمودنیها با بهره گرفتن از آمارههای فراوانی، درصد و در بعضی موارد نمودار ارائه شده است.
ب) در بخش استنباطی با بهره گرفتن از آزمونهای آماری مناسب به آزمون فرضیهها و نتیجهگیری از آنها پرداختهایم.
۱.۴. بخش اول: اطلاعات توصیفی
۱.۱.۴.گروه
اطلاعات استخراج شده از جدول شماره ۴-۱ نشان میدهد که ۵۰ درصد معادل با (۱۹۰ نفر) از دانشآموزان شرکت کننده در این پژوهش ورزشکار، و ۵۰ درصد معادل با (۱۹۰نفر) از دانشآموزان شرکت کننده در این پژوهش غیر ورزشکار میباشند.
جدول۱.۴. اطلاعات جمعیت شناختی مربوط به گروه
شرح |