با توجه به اینکه نتایج بدست آمده نشان داد که مولفه رهبری مشارکتی بر اساس طیف بازرگان و همکاران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد
، لذا پیشنهاد می شود به منظور رسیدن به سطح مطلوب؛
-
- مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش تهران باید از انتقادات استقبال کرده و در برابر آنها حالت تدافعی نگیرند.
-
- تسهیل فرهنگ یادگیری از سوی مدیریت مدارس وتسهیل یادگیری مستمر دبیران
-
- می بایست که بازخوردهای مناسب از سوی مدیریت مدارس به دبیران در جهت شناسایی مشکلات و فرصت های بالقوه ارائه شود
-
- مدیریت مدارس می بایست که بر مهارت های رهبری، مربیگری، تیم سازی و مهارتهای فنی تسلط بیاید.
پیشنهاد در مورد توسعه و ایجاد عامل اشتراک دانش
از آنجا که نتایج بدست آمده نشان داد که مؤلفه اشتراک دانش بر اساس طیف بازرگان و همکاران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد، لذا پیشنهاد می شود به منظور رسیدن به سطح مطلوب؛
-
- مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران نسبت به تشویق به اشتراک گذاشتن و کاربرد دانش در بین دبیران خود اقدام کنند.
-
-
- از آنجایی که امروزه دانش و اشتراک دانش، ابزار اصلی مزیت رقابتی انواع سازمان ها بشمار می آید، بایستی آموزش و پرورش شهرتهران نیز بودجه جداگانه ای را برای برگزاری کارگاه های آموزش مدیریت دانش و اشتراک دانش برای کارکنان خود اختصاص دهند.
-
-
- مدارس متوسطه آموزش و پرورش تهران می بایست نسبت به دانش ضمنی و آشکار کلیه کارکنان و مدیران خود ارزش قائل شود و همچنین از این دانش ها باید استفاده مناسبی بکند.
-
- دبیران به یادگیری از یکدیگر تشویق شوند. تبادل نظر در خصوص تجارب کاری مفید پرسنل با دیگر همکاران تشویق شوند.در این راستا می بایست حداقل دو ساعت در هفته از ساعات موظف دبیران فقط به تبادل نظر وجلسات تخصصی با یکدیگر ویا مطالعه اختصاص داده شود.یعنی بستری در دبیرستان به وجود آورند که در آن دبیران از دانش وتجربیات تخصصی وعمومی یکدیگر استفاده کنند.
-
- مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران باید دبیران وکارکنان را به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای به اشتراک گذاشتن دانش با دیگر افراد سازمان تشویق کند.
پیشنهاد در مورد توسعه و ایجاد ساختار سازمانی
از آنجا که نتایج بدست آمد نشان دادکه مولفه ساختار سازمانی بر اساس طیف بازرگان و همکاران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد، لذا پیشنهاد می شود به منظور رسیدن به سطح مطلوب این مؤلفه؛
-
- مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران ساختار سازمانی خود را باید به گونه ای طراحی کند که مشارکت افراد در تصمیم گیری را تسهیل می کند .
-
- ساختار آموزش و پرورش می بایست به گونه ای باشد که تسهیل کننده پیشرفت و ترفیع دبیران دانشی و نوآور باشد.
-
- مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران همچنین باید ساختار تیمی (فرایند محوری) را در سازمان خود تشویق کند.
پیشنهاد در مورد توسعه و ایجاد عامل تفکر سیستمی
از آنجا که نتایج بدست آمده نشان داد که مولفه تفکر سیستمی بر اساس طیف بازرگان و همکاران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد، لذا پیشنهاد می شود به منظور رسیدن به سطح مطلوب این مؤلفه؛
-
- در مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران می بایست جهت تشریح اتفاقات، یک مدل سیستمی و جامع ترسیم کنند و ارتباط بین نیازها و اهداف، واحدها و کل سازمان را به درستی درک کنند.
-
- مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران می بایست که از الگوهای سیستمی در برنامه ریزی استراتژیک و برنامه های عملیاتی استفاده کند.
-
- مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران می بایست نسبت به ریشه یابی مسائل و مشکلات پدید آمده به جای حل مقطعی آنها اقدام کند.
پیشنهاد در مورد توسعه و ایجاد عامل توسعه شایستگی کارکنان
همانطور که نتایج بدست آمده نشان داد مولفه توسعه شایستگی کارکنان بر اساس طیف بازرگان و همکاران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد، لذا پیشنهاد می شود به منظور رسیدن به سطح مطلوب این مؤلفه؛
-
- در مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران باید یک جو حمایتی و دوستانه جهت افزایش رضایت دبیران و در نتیجه افزایش اثربخشی به وجود بیاید.
-
- مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران باید به نیازهای یکایک دبیران و معلمان و ایجاد فرصت برای شکوفایی و ارتقای آنان به سطح بالاترو توسعه شخصیتی توجه کنند.
-
- در مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرتهران همچنین باید در جهت آموزش و مربی گری برای کمک به رشد دبیران وقت گذاشته شود و در این زمینه مدیران باید توجه ویژه ای داشته باشند.نیاز به وجود راهنمای آموزشی در دبیرستان ها به عنوان یک هدایتگر ،مشاور ورشد دهنده الزامی می باشد.
-
- مدیران مدارس باید مهارتها و توانایی های کارکنان را زیرکانه شناسایی کرده و بهطور کامل در کار استفاده کنند.
پیشنهاد در مورد توسعه و ایجاد فرهنگ سازمانی
نتایج بدست آمده نشان داد مولفه فرهنگ سازمانی بر اساس طیف بازرگان و همکاران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد، لذا پیشنهاد می شود به منظور رسیدن به سطح مطلوب این مؤلفه؛
-
- به ایده های خلاق دبیران پاداش داده شوند.
-
- از ایده های خلاق دبیران توسط مدیریت، استقبال شود.
پیشنهاد در مورد توسعه و ایجاد عامل یادگیری تیمی
نتایج بدست آمده نشان داد مولفه یادگیری تیمی بر اساس طیف بازرگان و همکاران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد، لذا پیشنهاد می شود به منظور رسیدن به سطح مطلوب این مؤلفه؛
-
- کارکنان و دبیران در تصمیم گیریها مشارکت داده شوند.
- محیط کاری به گونه شکل بگیرد که افراد از خطا نهراسیده و از اشتباهات خود درس بگیرند.