کاشفی، لب لباب مثنوی، (به اهتمام و تصحیح نصرالله تقوی، با مقدمه سعید نفیسی)، تهران،اساطیر، ۱۳۸۳٫
کلینی، محمد یعقوب ،اصول کافی ، جلد چهارم، ترجمه آیه الله محمد باقر کمرهای، تهران،انتشارات اسوه نوبت ،چاپ دهم، زمستان ۱۳۸۷ ه.ش.
الله بداشتی، علی،توحید و صفات الهی: درسنامه کلامی تخصصی، ویراستار محمود مهرآوران، قم، دانشگاه قم، ۱۳۹۰٫
مسعود، جبران ، الراید، فرهنگ عربی به فارسی، جلد اول، (مترجم دکتر رضا انزابی نژاد ،ویراستار دکتر محمد فاضلی) ،مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، ۱۳۷۲٫
مشیدی، جلیل، کلام در کلام مولوی ،اراک،نشر دانشگاه اراک، چاپ دوم،۱۳۸۳٫
مطهری ، مرتضی ،آزادی معنوی، تهران، چاپ سوم، انتشارات صدرا،چاپ ۴۴ تیر ۱۳۸۸٫
مطهری، مرتضی ،انسان در قرآن،تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۷۳٫
مکدرموت ، مارتین، اندیشه های کلامی شیخ مفید( ترجمه احمد آرام)، انتشارات دانشگاه تهران ،آذر ۱۳۷۲٫
ملک ثابت، مهدی، بررسی و تحلیل مناجاتهای منظوم فارسی (تا قرن هشتم هجری) ، یزد، بنیاد فرهنگی، پژوهشی ریحانه الرسول یزد، ۱۳۸۱٫
ممدوحی کرمانشاهی،حسن، نیایش از دیدگاه عقل و نقل ، قم، موسسه چاپ بوستان کتاب و مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹٫
مهروش، فرهنگ،مروری بر گستره دعاپژوهی، انتشارات بصیرت، چاپ اول ۱۳۸۹٫
ناطقی ،حیات الله ،خدا و صفات خدا در مکتب امامیه و ماتریدیه، بررسی تطبیقی دیدگاه -های علامه طباطبایی و ابو منصور ماتریدی،قم،مرکز جهانی علوم انسانی،۱۳۸۵٫
نجابت شیرازی، حسنعلی، شرح دعای رجبیه، انتشارات فلاح ،چاپ اول، ، آذر، ۱۳۷۷٫
نراقی،احمد، آینه جان، مقالاتی در باره احوال و اندیشه های مولانا جلال الدین بلخی، تهران، نگاه معاصر،۱۳۹۰٫
نوریها، حسنعلی، پرورش در پرتو نیایش ،قم، نشر تفکر، ۱۳۷۲٫
واسوانی، جی.پی،با خالق هستی، مترجم فریبا مقدم، تهران، انتشارات حمیرا کلک آزادگان، چاپ اول، ۱۳۸۳، چاپ ۱۹، ۱۳۸۸٫
والش، نیل دونالد، گفتگو با خدا،(ترجمه توراندخت تمدن(مالکی)) ، تهران،انتشارات دایره، ۱۳۷۸-۱۳۸۲٫
یثربی ،سید یحیی ، عرفان عملی،قم،موسسه بوستان کتاب، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول، ۱۳۸۹٫
یثربی ،سید یحیی ، عرفان نظری،قم، موسسه بوستان کتاب،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول، ۱۳۷۲.
فهرست مقالات
عبدالله نصری،فلسفه خلقت انسان،ص۷، ۴/۶/۱۳۹۲٫
http://www.islamicecenter.com/ketaabkhaaneh/falsafeh_khelqat_ensaan/falsafeh_khelqat_ensaan_nasri_07.html
ملک ثابت، مهدی، نوع ادبی مناجات های منظوم فارسی ، مجله دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، ۱۳۸۵ پاییز، شماره ۱۷۹٫
مظاهری، عبدالرضا ،رابطه عشق و دردمندی با دعا در عرفان و ادب فارسی، مجله دانشکده ادبیات علوم انسانی، زمستان ۱۳۷۹، شماره ۱۵۶٫
چیتیک، ویلیام ،مقدمه ای بر صحیفه سجادیه، نشریه قرآن و حدیث، پاییز ۱۳۸۵
شماره ۴۱٫
سلمان پور، محمد جواد ، تحلیل زبان دعا، نشریه اندیشه دینی، تابستان ۱۳۸۴،
شماره ۱۵٫
ابراهیمی ، مهدی ، جلوه های عرفانی دعا در صحیفه سجادیه، نشریه اندیشه دینی، زمستان ۱۳۸۳، شماره ۱۳٫
اسکندری، بهاء الدین; موحدی، محمدرضا، جامی و حدیث مکرر عشق، مجله ادب فارسی، دوره جدید۱، شماره ۵-۳، اسفند ۱۳۸۹٫
اسکندری،بهاء الدین، جامی و مشکل عشق ، فصلنامه ادبیات عرفانی، و اسطوره شناختی پاییز ۹۰ شماره ۳۴٫
اسکندری، بهاء الدین، جزوه سلوک عارفان.
Abstract:
In this thesis benediction and incantation in Molavi’s Mathnavi, Attar’s works and Sanaii’s Hadighe has been studied; we also have introduced different sorts of it to the readers. These prayers and incantations also have been compared with prayers which exist in Shiite’s texts. At first we have defined prayer, benediction and incantation and we have studied their differences, then different sorts of prayers were studied from different point of views, then the divine’s virtuous names and attributes in incantations and prayers were studied and the relation of demands and names was compared; also some points about the relations between humans and God in prayers and incantation from the viewpoints of philosophers, speakers, mystics and Quran were presented. Then the ethical system in prayers and incantations was studied and in the end the Solouk’s obstacles in prayers and incantations were presented. In this research the differences of prayer and incantation was mentioned, also we find out that Shiite’s prayers in comparison with the poets’ incantations has more universality and includes all the aspects of the human’s existence. In case of the names and divine’s virtuous adjectives we come to this conclusion that this names and attributes can be revealed in human by the will of God. In Shiite’s prayers there is a direct relationship between these names and the one’s demands, whereas in the poems of the poets we can rarely find this relation. In studying the relationships between humans and God we find no difference in Shiite’s prayers and the poet’s incantations. The levels and degrees of the ethical system are studied in Shiite’s prayers coherently, while the poets have pointed to these levels in a scattered manner. In the fifth chapter the levels and obstacles of the Solouk from the viewpoints of Shiite’s prayers and mystics were studied and it’s differences and similarities were mentioned.
Keywords: prayer, incantation, benediction, ethical system, solouk
The University of Qom
Faculty of Literature and Humanities
Thesis
For Degree of Master of Art (MA)
In Persian Language and Literature
Title:
Studying prayers in perisan mathnavis of the seventh century emphasizing molavi’s work,Sanaii’s Hadighat-al-haghighe and comparing them with Shitte’s prayers emphasizing komeil,abou hamze Somali,Makarem-al-Akhlagh and Khamse
Ashar.
Supervisor:
Dr. Bahaddin Eskandari
By:
Masumeh Sadat Mirjafari