علوم اجتماعی – جامعه شناسی
علوم ارتباطات
عمران
مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی
معماری و شهرسازی
مهندسی برق
مهندسی شیمی
مهندسی صنایع
مهندسی کامپیوتر
تقسیم بندی رسانه اجتماعی:/پایان نامه درمورد رسانه اجتماعی
تقسیم بندی رسانه های اجتماعی
رسانههای اجتماعی قدرت اول دنیای امروز اینترنت هستند و اغلب کاربران روزانه از گونههای مختلف آنها اعم از شبکههای اجتماعی، وبلاگها، ویکیها و غیره استفاده میکنند. رسانههای اجتماعی مجموعهی متنوع و گستردهای از وبسایتها و ابزارهای اینترنتی را شامل میشوند. این مجموعهی متنوع را کارشناسان به شکلهای متفاوتی دستهبندی کردهاند. تقسیمبندی رسانههای اجتماعی اغلب بر مبنای کاربردهای آنها صورت گرفته است. از جمله معروفترین این تقسیمبندیها در وبسایت فِرِد کاوازا ارائه شده است. این تقسیمبندی در قالب ترسیم چشمانداز رسانههای اجتماعی اولین بار در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و تقریبا هر سال با توجه به تغییرات اکوسیستم رسانههای اجتماعی بهروز میشود. جدیدترین چشمانداز ارائه شده وضعیت رسانههای اجتماعی در سال ۲۰۱۱ را ترسیم کرده است. آنچه در این چشمانداز ترسیم شده طیف گستردهای از کاربردهای وبسایتهای اجتماعی است که در ایران تنها چند مورد از آنها مورد استفاده و توجه کاربران قرار دارندKavaza,2008))
در نسخه جدید بر اساس تغییرات رسانههای اجتماعی در سالهای اخیر، اصلاحاتی نسبت به نسخههای قبلی اعمال شده است. جدیدترین دستهبندی، رسانههای اجتماعی را در هفت گروه اصلی قرار داده است. در هر گروه چند نوع مختلف از این رسانهها قرار میگیرند. مثلا وبلاگها، میکروبلاگها و ویکیها، همگی در یک دسته و باعنوان ابزارهای انتشار نامگذاری شدهاند.بر اساس این دستهبندی، هفت گونهی اصلی رسانههای اجتماعی و مهمترین مصداقهای هر نوع در حال حاضر به شرح زیر هستند:
ابزارهای انتشار[1]: در بخش انتشار پلاتفورمهای وبلاگ، میکروبلاگها، سرویسهای اجتماعی استریم و ویکیها قرار میگیرند.
ابزارهای بهاشتراکگذاری[2]: سرویسهای بهاشتراکگذاری ویدئو، سرویسهای بهاشتراکگذاری عکس، لینک، موسیقی و اسناد مانند در این گروه قرار میگیرند.
ابزارهای بحث[3]: سرویسهای تابلوی اعلانات سیستمهای مدیریت کامنت و ابزارهای جستوجوی
اجتماعی در این بخش دستهبندی میشوند.
ابزارهای تجارت[4]: ابزارهای بهاشتراکگذاری خرید، جماعتهای ثبت و بهاشترکگذاری توصیهها، ابزارهای مدیریت نظرات مشریان، ابزارهای گردآوری بازخوردها و مواردی از این دست در بخش تجارت اجتماعی قرار میگیرند.
ابزارهای موقعیت[5]: پلاتفورمهای موقعیتیابی اجتماعی، شبکههای اجتماعی محلی، شبکههای اجتماعی موبایلی و مواردی از این دست نیز در این گروه قرار
میگیرند.
ابزارهای شبکهسازی اجتماعی[6]: شبکههای اجتماعی سنتی، شبکههای اجتماعی حرفهای، شبکههای اجتماعی شخصی. و ابزارهای ساخت شبکههای اجتماعی نیز تشکیلدهندهی این بخش هستند.
ابزارهای بازی اجتماعی[7]: وبسایتهای بازی اجتماعی، بازیهای اجتماعی موبایلی و دنیاهای مجازی در این بخش بازی قرار میگیرند Kavaza,2008))
[1] Publish
[2] Share
[3] Discuss
[4] Commerce
[5] Location