قلمرو این تحقیق موضوع بازاریابی کارگزاریهای بورس کالای ایران است که در مورد شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب یک کارگزاری از کارگزاریهای بورس کالای ایران از طریق گروههای مصرفکننده بحث خواهد شد.
1-6-3 جامعه آماری
جامعه آماری مشتریان فعال در بورس کالای ایران میباشند است و به اختصار همان مشتریان کارگزاری نامیده میشود.
1-6-4 نمونه آماری
از جامعه آماری به روش تصادفی طبقهای اقدام به اخذ نمونه میکنیم. در فصل سوم به طور کامل به حجم محاسبه نمونهگیری اشاره خواهد شد.
1-6-5 روشهای نمونهگیری
نظر به اینکه در این تحقیق، جمعیت جامعه آماری دارای تعداد بسیار زیاد است و پرسش از تمام افراد جامعه پرهزینه، وقتگیر و تقریباً غیرممکن است از روش نمونهگیری استفاده میشود. نمونه برداری تصادفی طبقهای نتایج دقیقتری از نمونهبرداری ساده بهدست میدهند. روشهای مورد نظر برای تجزیهوتحلیل اصلاحات و آزمون فرضیهها در این تحقیق از آمار استنباطی و توصیفی استفاده میکنیم. آمار توصیفی خلاصه برخی اندازهگیریها درخصوص نمونه را ارائه میدهند و آمار استنباطی به ما اجازه میدهد که درباره کل جمعیت آماری بر اساس نتایجی که از نمونه بهدست آمده است قضاوت کنیم و به یک نتیجه کلی برسیم. نظر به اینکه در این تحقیق رابطه بین ساختار ارائه خدمات، کیفیت ارائه خدمات، فرهنگ مشتریگرایی کارگزاریها و انتخاب یک کارگزاری مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد و به دلیل مقیاس مورد استفاده در پرسشنامه، مقیاس لیکرت[5] است. در آزمون فرضیات نسبتهای مربوط به نظرات موافق با گزینههای مختلف مورد آزمون قرار میگیرد. سطح تعیین شده برای رد یا قبول آزمون فرضیات، سطح 95 درصد در نظر گرفتهشده است.
1-7 تعریف مفاهیم و اصطلاحات
بورس کالا:
بورس کالا، بازاری متشکل و منسجم است که تعدادی زیادی از عرضه کنندگان، کالای خود را عرضه و کالای مربوطه پس از بررسیهای کارشناسی و قیمتگذاری توسط کارشناسان آن بازار، به خریداران عرضه میشود. در این بورسها معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، پنبه، برنج، و.داد وستد میشود.(سایت بورس کالا)
کارگزار بورس:
کارگزاریهای بورس کالا بهعنوان یک شرکت خدماتی نقش رابط بین بورس کالا و خریدار یا فروشنده را ایفا میکنند به گونهای که هر شخص حقیقی یا حقوقی با توجه به مقررات دروصورت داشتن شرایط مربوطه با مراجعه به یک کارگزاری عضو بورس کالای ایران، تقاضای خرید با فروش محصول خود را بهکارگزاری میدهد و کارگزاری کلیه کالاهای لازم جهت خرید با فروش تسویه و انتقال و صدور صورتحساب را انجام وکالت از مشتری در بورس کالا انجام میدهد. .(سایت بورس کالا)
بازاریابی خدمات کارگزاریهای بورس کالای ایران:
شناسایی نیاز مشتریان و جلب رضایت آنان و از طرفی دیگر طراحی و ارائه خدمات باکیفیت مناسب و متنوع در چهارچوب قوانین و مقررات بورس کالای ایران جهت تأمین نیازهای مخالف آنان با توجه به عوامل آمیخته بازاریابی خدمات (P7).
خدمات کارگزاریهای بورس :
شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه میتوانند با احراز برخی شرایط مجوزهای فعالیت در یک و یا چند بورس را به طور همزمان اخذ کرده و به ارائه خدمات به مشتریان بر اساس قوانین و مقررات بپردازند. خدماتی نظیر پذیرش سفارش مشتریان در بهابازارها، بازارهای خارج از بورس، پذیرش معاملات آتی کالا و اوراق بهادار و پذیرش درخواست های صدور و ابطال
سایت های دیگر :
|