تعریف مفهومی نگرش
نگرش (attitude) بر گرفته از ریشه لاتین کلمه aptitude به معنی برازندگی و صلاحیت است و در اصطلاح نوعی کشش عاطفی درونی است که قادر به توجیه اعمال شخص باشد. این کشش چهار منبع دارد که شامل شناختی، عاطفی، ارزشگذاری، و رفتاری که با توجیه موضوع نگرش تاثیر هر منبع متفاوت میشود. (پورافکاری، ۱۳۸۲، ۱۳۴) ارونسون معتقد است نگرش، عبارتست از آن نوع عقیدهای که دارای دو جزء باشد.
الف) جزء ارزیابی کننده ب) جزء هیجانی لذا در مقایسه با عقاید نگرشها، خیلی به دشواری تغییر میکنند. (ارونسون، ترجمه شکرتن، ۱۳۶۹، ۹۷)
تعریف عملیاتی نگرش
منظور از نگرش در این پایاننامه تمایلی است که آزمودنی به یک یا چند شاخص نشان میدهد. بنابراین مثلاً کسب نمره ۵ در این نگرشسنج به معنی وجود نگرش یا تمایل و کسب نمره ۱ به معنی عدم وجود نگرش خاص در این زمینه است چند مورد از گویههای نگرشسنج که در این قسمت میتوان استفاده کرد در پرسشنامهای که برای مساله افت تحصیلی طراحی شده است. بیان شده و چگونگی محاسبات امتیازات آن بر اساس طیف کیلرت، کاملاً موافق، موافق، بینظریه، مخالف، کاملاً مخالف گفته شده است.
فرضیههای اصلی و مکمل
چهار فرضیه کلی که به نظر نگارنده مهمتر تلقی میشد قبلاً گفته شده و بر اساس آن مدل افت تحصیلی بیان شده است و تا حد امکان با بهره گرفتن از منابع و پایاننامههای مختلف تعریف نظریه و عملیاتی شده است. و مهمترین شاخصهای آنها بیان شد. در این قسمت بر اساس مدل تحلیلی گفته شده سعی شده است ۹ فرضیه مکمل را که با مساله افت تحصیلی در رابطه است گفته شود و در مرحله آزمون قرار گرفته و درستی و صحت یا نادرستی آن مورد بررسی قرار گیرد.
۱- بین پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده با افت تحصیلی فرزندان معناداری وجود دارد.
۲- هر چه سطح تحصیلات خانواده پایین تر باشد افت تحصیلی فرزندان بیشتر است.
۳- به نظر میرسد که بین نگرش فرد نسبت به آینده شغلی خود با افت تحصیلی دانشآموز ارتباط وجود دارد.
۴- هر چه گسیختگی روابط عاطفی در خانواده بیشتر باشد افت تحصیلی فرزندان بیشتر است.
۵- هر چه سطح تحصیلات خانواده بیشتر باشد عدم توجه کلی به فرزند کمتر است.
۶- بین امکانات تحصیلی فرزندان در خانواده و افت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
۷- به نظر میرسد که بین عدم توجه کلی به فرزند در خانواده با افت تحصیلی دانشآموزان ارتباط وجود دارد.
۸- هر چه سطح تحصیلات پدر بیشتر باشد توجه و درگیری او در فرایند تحصیل فرزندش بیشتر خواهد بود.
۹- بین کنترل درسی فرزندان از سوی والدین با افت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد.
فصل سوم
روششناسی تحقیق
روش و فنون تحقیق
روش ما در اینجا، روش پیمایشی (Survey) است «پیمایش (Survey) روشی در تحقیق اجتماعی است که فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است که علاوه بر فنون دیگر از قبیل مصاحبه ساختمند، مشاهده عمدتاً در آن از پرسشنامه استفاده میشود» (خاکی، ۱۳۸۲، ۲۱۳)
۳-۱- جامعه آماری
جامعه آماری ما در این تحقیق، مجموع دانشآموزان پسر و دختر سال سوم متوسطه که در خرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار دچار افت شدهاند. یعنی مجموع دانشآموزانی که نتوانستند در خرداد ماه همان سال مدرک قبولی را دریافت کنند و نمرات یک یا چند درس آنها به حد نصاب (۱۰) نرسیده و در نتیجه معدل امتحان نهایی آنها کمتر از ده بوده است. با مراجعه به اداره آموزش و پرورش آمل و بررسی امتحانات آنها مشخص شد که مجموع دانشآموزانی که نتوانستند مدرک دیپلم بگیرند ۱۹۸۰ نفر بودند که از این طریق تعداد ۱۱۳۰ نفر پسر و ۷۵۰ نفر دختر بودند.
۳-۲- شیوه برآورد حجم نمونه
برآورد حجم نمونه از شیوه بر فاصله اطمینان استفاده شد که فرمول آن به شرح زیر است.
در فرمول یاد شده
N= حجم جمعیت کل یا جامعه آماری | ۱۹۸۰=N |
d= دقّت احتمالی مطلوب یا نصف فاصله اطمینان | ۹۶/۱=t |
t= ضریب اطمینان ۹۵% | ۷%=D |
P= پیش برآورد نسبتی از جمعیت حائز صفت (افت تحصیلی) | ۵%=P |
n= حجم نمونه | ۵%=(P-1) |
(p-1) احتمال عدم صفت |