موحد و همکارانش در سال ۱۳۹۰ [۹] به بررسی و تحلیل مکانیابی بهینه مدارس ابتدایی در شهر شادگان پرداختهاند. این پژوهش با هدف مکانیابی مناسب مدارس ابتدایی شهر شادگان و ارائه الگویی بهینه پراکندگی با بهره گرفتن از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) صورت گرفته است.
-
- منطقه مورد مطالعه
شهرستان شادگان به مرکزیت شهر شادگان یکی از شهرستانهای استان خوزستان است. این شهرستان با ۳۵۰۰ کیلومتر مربع از شمال و شمال غربی به شهرستان اهواز، از شرق به شهرستان خرمشهر، از جنوب به شهرستان آبادان و از جنوب شرقی به خلیج فارس محدود است. این شهر از نظر موقع ریاضی بین ۴۸ درجه و ۲۰ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۲ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه تا ۳۰ درجه و ۵۹ دقیقه عرض شمالی از خط استوا قرار گرفته است. بر طبق آمار و اطلاعات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان، شهر شادگان دارای ۱۳ واحد آموزشی در مقطع ابتدایی است که حجم نمونه تحقیق را شامل میشود. تعداد کل دانش آموزان این شهر ۲۵۴۴۲ نفر میباشد که از این تعداد ۷۱۳۹ نفر در مقطع ابتدایی به تحصیل اشتغال دارند.
-
- محدودیتها و شرایط
محدودیتها و شرایط مسأله عبارتند از:
-
- فاصله از کاربری صنعتی
-
- فاصله از کاربری تجاری
-
- فاصله از خیابان اصلی
-
- فاصله از پایانههای مسافربری
-
- فاصله از پمپ بنزین
-
- فاصله از کاربری بهداشتی- درمانی
-
- فاصله از مراکز آتشنشانی
-
- فاصله از مراکزنظامی
-
- فاصله از مراکز اداری
-
- نزدیکی به کاربری مسکونی
-
- نزدیکی به کاربری فرهنگی
-
- نزدیکی به فضای سبز
-
- نزدیکی به کاربری ورزشی
-
- نزدیکی به کاربری مذهبی
-
- شعاع دسترسی
-
- وزندهی و تلفیق لایهها
برای تعیین ضریب اهمیت (وزن) معیارها، در یک ماتریس دو به دو آنها با هم مقایسه میشوند. در این مطالعه مقایسه زوجی لایهها در نرمافزار Export Choice صورت میگیرد. پس از آن وزنها و نسبت توافق را محاسبه نموده چنانچه این نسبت کمتر از ۱/۰ باشد، مقایسه قابل قبول و وزنهای محاسبه شده استخراج میشود. در صورتی که نسبت توافق ما از ۱/۰ بیشتر باشد، آنگاه با اعمال تغییراتی در ماتریس دوتایی برای حد قابل قبول تنظیم میشود. در نهایت با ضرب وزنهای بهدست آمده در لایههای موثر در مکانیابی در Weighted overlay و ادغام لایههای وزن دار در Raster calculator مکانهای اولویت دار برای ایجاد مراکز آموزشی شناسایی شدند.
-
- مزایا
میتوان گفت با این روش به راحتی در صورت چند گزینه و تعداد معیارهای بالا میتوان با دقت، گزینههای نهایی را انتخاب کرد. این نکته مهم است که میتوان وزندهی منطقی و درستی بین معیارها و گزینهها انجام داد تا در نهایت مکان انتخاب شده و اولویتبندی مکانهای مدارس بهصورت دقیق انجام پذیرد. این موضوع به برنامه ریزان کمک زیادی میکند تا بتوانند بر اساس دادههای مکانی، تصمیم گیری کنند. علاوه بر آن مدل AHP این امکان را فراهم نموده که بتوان دادههای کمی و کیفی را همزمان مورد بررسی قرار داد. با پیاده کردن این مدل میتوان بهترین مکان برای احداث مدارس ابتدایی را تعیین کرد.
-
- معایب
برای حل مسأله مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی با بهره گرفتن از مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه باید تعدادی پیشنهاد موجود باشد تا بین آنها مقایسه صورت گرفته و بهترین حالت انتخاب شود.
-
- برای ارائه پیشنهاد به یک فرد خبره نیاز است.
-
- اگر فردی خبره تعدادی پیشنهاد برای مقایسه بدهد، لزوما این پیشنهادها بهترین پیشنهادها نخواهند بود.
-
به علت معدود بودن و چندجملهای غیرقطعی-سخت بودن مسأله، در نظر گرفتن و مقایسه همه حالات تقریبا غیر ممکن و وقت گیر خواهد بود. همچنین در روش AHP لازم است که یک فرد خبره وزنهای بین لایهها را تعیین نماید، اما ممکن است که آن فرد خبره مقادیری بهینه برای وزنها لحاظ نکند.
-
- مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی
-
فرهمند و همکارش در سال ۱۳۸۹ [۷] به مکانیابی ایستگاههای آتشنشانی در شهر البرز قزوین پرداختند. برای این منظور از سامانه اطلاعات مکانی (GIS) و روش TOPSIS و SAW و مقایسه آنها با بهره گرفتن از روش بردا استفاده شده است. ابتدا به شرح روشهای چند شاخصه مانند TOPSIS و SAW پرداخته میشود.
-
- روشهای چند شاخصه
در مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) هدف انتخاب یک گزینه از بین گزینههای موجود است. مدلهای MADM به دو بخش کلی تقسیم میشوند: