حرکت به سمت بازاریابی جامع
افزایش ارزش برند
تبلیغات دهان به دهان
افزایش سهم بانک از کیف مشتری
افزایش درامدهای بانک
در تدوین و اجرای استراتژی یک سازمان اهداف طولانی مدت و کوتاه مدت، نشانگر پیامدهای مورد انتظار سازمان است. اما با توجه بهاستقرار مدل در لایه های مختلف سازمان بخصوص مجموعه کارمندان شرکت و در صورت برقراری رابطه میان مدیریت منابعانسانی یک مجموعه براساس پارامترهای مشتری مداری، چندین هدف جانبی نیز محقق خواهد شد.
نگاه به منابعانسانی یک مجموعه به عنوان مشتری داخلی از یکسو و توجه ویژه به مباحثی مانند تناسب افراد با شغل، ارزیابی عملکرد صحیح و تلاش در جهت توسعه فردی و سازمانی بدون شک منجر به رضایت شغلی بالاتر و کارایی بیشتر نیرویانسانی خواهد شد.
مشارکت موثرتر نیرویانسانی در تحقق اهداف سازمان بخصوص توجه ویژه به مشتریان سازمان، منجر به رضایت بالاتر مشتریان خواهد شد. در نهایت مهمترین نتیجه و پیامد رضایت مشتریان یک مجموعه بانکی و مالی افزایش سهم بازار آن مجموعه و بهبود شاخص های سودآوری آن خواهد بود.
کدگذاری محوری
در ادامه فرایند بررسی مصاحبهها و پس از استخراج کدهای اولیه، فرایند کدگذاری محوری آغاز میشود. در این فرایند مجموعه کدهای به هم مرتبط تحت عنوان یک مفهوم شناسایی میشود. مفاهیم در کنار هم مقولات فرعی را شکل میدهد. به این ترتیب برای هر کدام از جداول بالا که مجموعه کدهای باز هر مقوله بودند جداولی بصورت زیر تدوین میشود.
بازرگان در کتاب “مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته” برای کدگذاری محوری داده ها مدل پارادایم زیر را پیشنهاد میدهد.
شرایط مداخله گر
شرایط زمینهای
فرایند اصلی
راهبردها و اقدامات
پیامدها
شرایط علّی
شکل ۲- نمایش کدگذاری در نظریه برخاسته از داده ها(بازرگان، ۱۳۸۵)
طبق این مدل پژوهشگر یک مقوله کدگذاری باز را انتخاب میکند، آن را (به عنوان مقوله یا پدیده اصلی) در مرکز فرایند مورد بررسی قرار میدهد و سپس سایر مقولهها را به آن مرتبط میکند. سایر مقولهها متشکل از: شرایط علّی (عواملی که مقوله اصلی را تحت تأثیر قرار میدهند)، راهبردها (اقداماتی که در رابطه با مقوله اصلی انجام میشود)، شرایط زمینهای و واسطهای (عوامل محیطی و زمینهای ویژهای که راهبرد را تحت تأثیر قرار میدهد)، و عواقب (پیامدهای حاصل از راهبردها) است. انجام این مرحله مستلزم ترسیم شکلی است که نمودار کدگذاری نامیده میشود. این نمودار رابطه میان شرایط علّی، راهبردها، شرایط محیطی، و زمینهای ویژه و پیامدهای حاصل را نمایش میدهد.
شرایط علی
مجموعه پاسخ های شرکتکنندگان در مصاحبه درمورد شرایط علی رخداد رابطه میان مدیریت منابعانسانی و استراتژی مشتری مداری بصورت کدهای باز شناسایی شد. بررسی و جمعبندی دقیق تر این کدها چند دسته مفهوم کلی را به ذهن متبادر میساخت. در این میان مفاهیمی مانند اهمیت نیرویانسانی، لزوم نگاهاستراتژیک به منابعانسانی، تغییرمحیط رقابت و صنعت از ان جمله اند. این مفاهیم در غالب سه مقوله فرعی(نقش استراتژیک منابعانسانی، رقابتی بودن محیط کسب و کار، انواع جدید بازاریابی) دستهبندی شده و در کنار مقوله اصلی یعنی شرایط علی عنوان شد.
جدول ۱۱: کدگذاری محوری و انتخابی: شرایط علی
مقوله کلی
مقوله فرعی
مفهوم
کدها
شرایط علی
نقش استراتژیک منابعانسانی
اهمیت نیرویانسانی
اثر پذیری کل سازمان از سیاستهای منابعانسانی
ارتباط مستقیم نیرویانسانی با مشتری
فرهنگ سازی در منابعانسانی
فرهنگ سازی در نیرویانسانی