دخالت پس از به اشتباه کشیده شدن مسائل
اعتقاد راسخ به این امر که “سری را که درد نمی کند دستمال نمی بندند”
دخالت در امور صرفاً در موارد بحرانی
ج) شاخص های رهبری عدم مداخله گر شامل :
اجتناب از دخالت در مسائل مهم
عدم حضور در هنگام نیاز
اجتناب از تصمیم گیری
طفره رفتن از پاسخ با سؤالات مهم و جدی
دسته بندی این شاخص ها در قالب گویه های مندرج در جدول۱-۳ می باشد.
۲-۸-۳ پرسشنامه مربوط به متغییر مدیریت دانش
در این پژوهش به منظور سنجش وضعیت متغییر مدیریت دانش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید، که البته در طراحی این پرسشنامه از پرسشنامه ای استاندارد که به [۲۲۹]KMATمشهور است، استفاده شد. KMAT یا ابزار ارزیابی مدیریت دانش، به منظور ارزیابی اولیه و در عین حال سطح بالای سازمان ها از مطلوبیت مدیریت کردن دانش در آن ها طراحی شده است. تکمیل KMAT می تواند به سازمان کمک کند نواحی را که نیاز به توجه بیشتر دارد، و از سوی دیگر رویه هایی را که در آن ها خوب عمل کرده بهتر بشناسد. این ابزار چهار عامل؛ رهبری، فرهنگ، فناوری و سنجش یا اندازه گیری عملکرد مدیریت دانش، را پیشنهاد می کند که می تواند به منظور پرورش و توسعه دانش سازمانی از طریق فرایند مدیریت دانش به کار روند. این فرایند شامل گام هایی است که سازمان جهت شناسایی اطلاعات مورد نیاز خود و چگونگی طریقی که این اطلاعات را در سطح سازمان جمع آوری، تطبیق و منتقل می کند بر می دارد. KMAT یا ابزار اندازه گیری مدیریت دانش توسط مرکز بهره وری و کیفیت آمریکاAPQC) )[230] و آرتور آندرسن[۲۳۱] در سال ۱۹۹۵ برای کمک به سازمان ها در جهت ارزیابی فرصت ها و نقاط قوت شان در مورد مدیریت دانش توسعه داده شده است. با توجه به اینکه در این تحقیق بعد رهبری مدیریت دانش مورد توجه و بررسی قرار داده شده است، لذا با بهره گرفتن از گویه های مربوط به این بعد در پرسشنامه KMAT و انجام مطالعات دقیق تر در زمینه ی این بعد پرسشنامه ای مشتمل بر ۲۰ گویه مبتنی بر شاخص های مدل سنگ بنای مدیریت دانش طراحی گردید که سؤالات آن بر اساس طیف لیکرت می باشند. جزئیات تقسیم بندی گویه ها به شرح جدول ۷-۳ می باشد.
۱-۲-۸-۳ پایایی پرسشنامه مدیریت دانش
پایایی این پرسشنامه ابتدا از طریق آزمون آلفای کرونباخ[۲۳۲] سنجیده شد. در سنجش پایایی گویه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ، همسانی درونی یا ثبات درونی گویه ها سنجیده می شود. ضریب آلفا بین ۰ تا ۱ در نوسان است. هرچه آلفا بیشتر باشد پایایی مقیاس بیشتر خواهد بود. البته در بیشتر تحقیقات مربوط به علوم اجتماعی، که هدف پژوهشگر بررسی میزان همبستگی دو متغییر است، آلفای بالاتر از ۷/۰ مطلوب و قابل قبول است( غیاثوند ،۱۳۹۰).
چنانکه جدول ۱-۳ نشان می دهد، ضریب آلفای کرونباخ معادل۹۵۶/۰ می باشد می توان بیان نمود که این پرسشنامه از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردار است.
جدول ۱-۳: نتیجه آزمون آلفای کرونباخ گویه های مدیریت دانش
ضریب آلفا | ۹۵۶/۰ |
تعداد گویه ها | ۲۰ |
علاوه بر آن برای اطمینان بیشتر در مورد پایایی ابزار گردآوری اطلاعات، علاوه بر محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، از روش دو نیم سازی[۲۳۳] نیز استفاده شد. در این روش ابزار اندازه گیری در بین نمونه، مورد آزمون قرار می گیرد؛ سپس به دو نیمه تقسیم می شود و ضریب همبستگی دو نیمه محاسبه می شود(غیاثوند،۱۳۹۰).
بر این اساس مطابق جدول ۲-۳ ضریب همبستگی بین دو نیمه ۸۶۱/۰ بوده است که نشان دهنده ی پایایی قابل قبول پرسشنامه طراحی شده است. از طرفی ضریب قابلیت اعتماد کل آزمون که از روش اسپیرمن براون معادل ۹۲۵/۰ بدست آمده نیز مؤید پایایی بسیار خوب این پرسشنامه می باشد.
جدول ۲-۳: نتیجه آزمون دو نیم سازی گویه های مدیریت دانش
آلفای کرونباخ نیمه اول | ۹۲۳/۰ |
آلفای کرونباخ نیمه اول | ۹۱۹/۰ |
همبستگی بین دو نیمه | ۸۶۱/۰ |
ضریب اسپیرمن براون | ۹۲۵/۰ |
۲-۲-۸-۳ روایی (اعتبار) پرسشنامه مدیریت دانش
برای سنجش اعتبار محتوایی[۲۳۴] که بیانگر آن است که معرف ها تا چه اندازه وجوه مختلف یک مفهوم را می سنجند، از نظر چند تن از استادان و صاحب نظران استفاده گردید و به منظور سنجش اعتبار سازه[۲۳۵] که به میزان ارتباط معرف ها با جنبه ها و انتظارات نظری و ابعاد مرتبط با آن در تحقیق اشاره دارد، از تحلیل عاملی بهره گرفته شد. همچنین روایی همگرای[۲۳۶] آن با بهره گرفتن از نرم افزار PLS[237] سنجیده شد که معادل ۸۴۳۴/۰ و در سطح مطلوب و قابل قبولی ارزیابی گردید.
۳-۸-۳ پایایی کلی پرسشنامه
مطابق جدول ۳-۳ نتیجه ی آزمون پایایی کل پرسشنامه (پرسشنامه رهبری و پرسشنامه مدیریت دانش) نشانده ی ضریب آلفای کرونباخ (۹۴۵/۰ (Alpha=است، این ضریب بیانگر این امر است که به طور کلی گویه های پرسشنامه از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردارند.
جدول۳-۳: نتیجه آزمون آلفای کرونباخ گویه های پرسشنامه