علوم اجتماعی – جامعه شناسی
علوم ارتباطات
عمران
مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی
معماری و شهرسازی
مهندسی برق
مهندسی شیمی
مهندسی صنایع
مهندسی کامپیوتر
پایان نامه رفتار بازاریابی ویروسی:/خصوصیات بازاریابی ویروسی
خصوصیات و تعاریف
تعدادی از خصوصیتهای بازاریابی ویروسی را میتوان از عوامل بسیار مهمی دریافت که زمینه را برای موفقیت فراهم کردهاند. قبل از هر چیز، بسادگی روشن است که بازاریابی ویروسی دقیقآً به ارجاعهای دهان به دهان سنتی مرتبط است. در هر صورت، مهم آن است که توزیع اطلاعات عمدتاً از طریق ایمیل و اینترنت، نه رودررو، انجام میگیرد. بخاطر سرعت باور نکردنی و تعداد افرادی که بطور نظری میتوانند به بازاریابی ویروسی دست یابند، گاهی اوقات به بازاریابی دهان به دهان با اصطلاح استروئیدها اشاره میشود».[1]
بعلاوه، خود محصول بطور واقعی باید جدید و برای دریافت کنندهاش بسیار مفید باشد تا وی را وادار کند که آن را به دوستان و همگنانشان بفرستد. این نه تنها صحت ضربالمثل دیرینه بازاریابی را روشن میکند بلکه مردم یک دلیل واقعی برای ارسال پیام دارند، زیرا آنها خودشان از میزان افزایش کاربر پایگاه سود میبرند. بهرحال، هر محصول تنها براساس ویژگیهایی که مشتریان را قادر به کسب سود از رشد پایگاه کاربران میکند، رشد نمیکند. درنتیجه، یک ویژگی اساسی بازاریابی ویروسی آن است که محرکهایی را به مشتریان ارائه میدهد و آنها را تشویق به اشاعه داوطللبانه یک پیام در شبکه اجتماعی شخصیشان میکند.
از سال 1997 که اولین بار اصطلاح بازاریابی ویروسی بکار برده شد، چندین تعریف از آن بدست آمده است. تاکید این تعاریف عموماً بر یکی از موارد زیر است:
محتوای تحمیلی آن(«بازاریابی ویروسی بهمعنای ایجاد پیامهایی است که مفاهیمی در آن پیامها وجود دارد که افراد را بعد از تماس مجذوب میکند. و تحمیل کردن این پیامها بقدری زیاد است که مردم آنها را رد و بدل میکنند»)[2] یا
محرکهای ارائه شده به دریافت کنندگان، جهت رد و بدل کردن پیام(«نسخه اینترنتی نسبت به نمونه سنتی و شیوههای اعمال نفوذ در بازاریابی ویروسی، یک روش مبتکرانه تبلیغی است. اکثر اوقات، محصولات رایگان را برای جذب مشتریان احتمالی، راهنمایی، امتحان کردن، ایجاد وفاداری و بصورت دهان به دهان، عرضه میکند»)[3] یا
پتانسیل رشد تصاعدی(سرعت رشد چیزی که توسط بازاریابی ویروسی گفته میشود، بسیار زیاد است و بسرعت رد و بدل میشود).[4]
بهرحال، چند تعریف وجود دارد که میتواند اکثر این خصوصیتهای اصلی را دربرگیرد. ریچارد پری و اندرو ویتاکر یک تعریف را مطرح مینمایند. آنها بازاریابی ویروسی را اینگونه تعریف میکنند:«اشاعه داوطلبانه یک پیام الکترونیکی از یک مشتری به یک یا چند نفر دیگر و ایجاد رشد تصاعدی و همیشگی در ارائهاش».[5] این بهمعنای آن است
که مشتریان، کار واسطهها را انجام میدهند، درحالیکه در عرضه شرکت، فقط با اولین دریافتکنندگان، تماس حاصل میشود.«در
اینجا، مشابه ویروسهای واقعی عمل میگردد و اطلاعات با سرعت، توسط ویروسها اشاعه میشود و محصولات نیز توسط ارسال کنندگان ایمیل، بسرعت معرفی شده و هر کدام، چند نفر را آلوده میکند.[6]
[1]2004, Philippi
[2]2004, Graham