1-7-2- یادگیری سازمانی
الف) تعریف مفهومی:
یادگیری سازمانی فرایند بهبود اقدامات از طریق دانش و شناخت بهتر است (لایز و فیول، 1985).
ب) تعریف عملیاتی:
یادگیری سازمانی در قالب پرسش نامه و با توجه به سطوح فردی و گروهی و سازمانی آن سنجیده می شود. بر اساس مدل مفهومی تحقیق، این مؤلفه اصلی ترین زیر سیستم سازمان یادگیرنده است.
1-7-3- تحول سازمانی
الف) تعریف مفهومی:
بیانگر قابلیت توسعه یافته فکری و بهره ور است که از طریق تعهد به آن ها برای بهبود مستمر در سراسر سازمان حاصل می شود (زالی، 1385: 36).
ب) تعریف عملیاتی:
متغیری است که در قالب پرسش نامه و با توجه به ابعاد زیر سنجیده می شود:
چشم انداز – فرهنگ – استراتژی – ساختار.
1-7-4- توانمند سازی
الف) تعریف مفهومی:
توانمند سازی کارکنان یک فرایند است که از طریق آن یک فرهنگ توانمند سازی توسعه می یابد و در آن آرمان ها اهداف، مرزهای تصمیم گیری و نتایج تاثیرات و تلاش های آنان در کل سازمان به اشتراک گذاشته می شود (فوکس، 1999: 44).
ب) تعریف عملیاتی:
متغیری است که در قالب پرسش نامه و با توجه به ابعاد زیر سنجیده می شود:
کارکنان – مدیران – مشتریان – شرکاء – عرضه کنندگان – فروشندگان – جامعه.
1-7-5- مدیریت دانش
الف) تعریف مفهومی:
فرایند کامل و سیستماتیک هماهنگی فعالیت های کسب و کار، ایجاد، ذخیره، مشارکت، نشر و توسعه و گسترش دانش درکل سازمان که توسط افراد و گروه ها و در راستای اهداف اصلی سازمان صورت می گیرد (راستوگی، 2000).
ب) تعریف عملیاتی:
سایت های دیگر :