۱-۳-۲- اهداف ویژه
۱-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت غیرمداخلهای
۲-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت مداخلهای
۳-تعیین میزان استفاده اساتید از سبک مدیریت تعاملی
۴-تعیین رابطه سبک مدیریت غیرمداخلهای با خودارزشیابی دانشجویان
۵-تعیین رابطه سبک مدیریت مداخلهای با خودارزشیابی دانشجویان
۶-تعیین رابطه سبک مدیریت تعاملی با خودارزشیابی دانشجویان
۷- پیشبینی خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبکهای مختلف مدیریت کلاس
۱-۴- سوالات و فرضیههای پژوهش
۱- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت غیرمداخلهای، استفاده میکنند؟
۲- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت مداخلهای، استفاده میکنند؟
۳- از دیدگاه دانشجویان، اساتید به چه میزان از سبک مدیریت تعاملی، استفاده میکنند؟
۴- بین سبک مدیریت غیرمداخلهای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
۵- بین سبک مدیریت مداخلهای و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
۶- بین سبک مدیریت تعاملی و خودارزشیابی دانشجویان رابطه وجود دارد.
۷- تا چه میزان خودارزشیابی دانشجویان بر اساس سبکهای مدیریت کلاس، قابل پیشبینی است؟
۱-۵- تعریف مفهومی و عملیاتی
۱-۵-۱- مدیریت کلاس:
الف) مفهومی: مدیریت کلاس عبارت است از کلیهی تلاشهای معلم برای سرپرستی فعالیتهای کلاس درس که شامل تعاملات اجتماعی، رفتار دانشآموزان و یادگیری است (ولفکانک و گلیکمن، ۱۹۸۶: به نقل از آریاپوران، عزیزی و دیناروند، ۱۳۹۲: ۲۵).
۱-۵-۲- سبک مدیریت غیرمداخلهای:
الف) مفهومی: در این شیوه، مسئولیت اصلی کنترل کلاس در اختیار فراگیران است. قوانین و مقررات توسط آنان و با راهنمایی مدرس کلاس تدوین میشود. تأکید این شیوه بر تفکرات و احساسات شخصی افراد است. تفاوتهای فردی بسیار مهم تلقی میشود. به افراد کلاس فرصت داده میشود تا رفتارهای خود را کنترل کرده و نظارت نمایند. شیوههای مداخلهای عمدتاً حرکات و اشارات غیرکلامی، نشستهای خصوصی، مهارتهای ارتباطی و پیامهایی است که به افراد داده میشود (شریفیان، نصر و عابدی، ۱۳۸۶: ۴).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت غیرمداخلهای عبارت است از آنچه که به وسیله گویههای (۱-۸) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
۱-۵-۳- سبک مدیریت مداخلهای:
الف) مفهومی: در این شیوه معلم تلاش میکند اجرای وظایف یادگیری را بر عهده بگیرد. بنابراین، معلم کنترل قوی دارد، یعنی او تلاش میکند فعالیتهای خود را جایگزین فعالیتهای شناختی، عاطفی و فراشناختی دانشآموز نماید (یوسفزاده و معروفی، ۱۳۸۹: ۸۷).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت مداخلهای عبارت است از آنچه که به وسیله گویههای (۹-۱۶) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
۱-۵-۴- سبک مدیریت تعاملی:
الف) مفهومی: در این شیوه معلم بر این باور است که باید در مواردی که دانشآموز توانایی لازم را دارد، فعالیتهای یادگیری را به آنها سپرد و در مواردی که چنین توانایی وجود ندارد، معلم این فعالیتها را خود بر عهده گیرد (یوسفزاده و معروفی، ۱۳۸۹: ۸۸).
ب) عملیاتی: در این پژوهش سبک مدیریت تعاملی عبارت است از آنچه که به وسیله گویههای (۱۷-۲۴) پرسشنامه محققساخته سنجیده میشود.
۱-۵-۵- خودارزشیابی:
دیگر سایت ها :