گرجی-کیوان-سالمین
تولید روغن حیوانی و گیاهی
مارگارین – روغن نباتی ناب- صنعتی بهشهر-
تولید لبنیات
کالبر – پاک –پگاه آذربایجان غربی-پگاه خراسان –پگاه اصفهان
تولید حبوبات و نشاسته
گلوکوزان
منبع : (سایت رسمی بورس اوراق بهادار)
جایگاه صنعت مواد غذایی در بورس اوراق بهادار تهران
ارزش جاری صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی در بازار سهام معادل ۳۶,۷۰۰ میلیارد ریال است که۱/۳ درصد ارزش کل بازار را تشکیل میدهد. همچنین میانگین ارزش معاملات روزانه این صنعت ۴۴ میلیارد ریال است که ۶/۲ درصد ارزش معاملات روزانه بورس را بهطور میانگین تشکیل میدهد.
این صنعت معادل ۸۰۰ درصد سود ظرف ۵ سال گذشته برای سهامداران خود به ارمغان آورده است و در سالهای گذشته با نرخ رشد ۳۴ درصد در سال ارزش بازار این صنعت افزایش یافته است. نسبت سرمایه ثبت شده به ارزش جاری صنعت محصولات غذایی نیز ۰۵/۰ است که نشاندهنده فاصله گرفتن ارزش جاری بازار این صنعت نسبت به مبلغ اسمی و یا سرمایه ثبت شده آنها است.
بررسی روند P/E و حرکت شاخص صنعت
در سالهای گذشته که صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی مورد اقبال فعالان بازار سهام نبوده است، حداکثر نسبت پی بر ای ۶/۶ مرتبه بوده است. ولی در سال جاری به علت رشد سودآوری این صنعت، تقاضا برای خرید سهام شرکتهای این گروه افزایش چشمگیری یافته تا جاییکه نسبت P/E این گروه به ۴/۱۰ مرتبه نیز رسیده است.
بررسی نسبتهای ارزیابی صنعت
نرخ رشد سودآوری این صنعت طی سالیان گذشته از ۲/۱ به ۸ درصد رسیده است که جای رشد بیشتری نیز در سالهای آتی خواهد داشت. نسبت PEG این صنعت معادل ۵/۰ است که تقریبا معادل نسبت PEG بازار است و ضریب بتا ۲۳/۲ است که به معنای ۱۲۰ درصد نوسان بیشتر از شاخص کل است که نمایانگر حرکتهای نوسان گیرانه فعالان بازار روی این صنعت است. ولی از طرف دیگر، P/E جاری این صنعت معادل ۱/۸ است که از P/E بازار ۳۱ درصد بیشتر است. چنانچه قبلا گفته شد، نسبت P/E بالا یا ناشی از انتظار رشد سودآوری آتی صنعت است یا به دلیل گران بودن سهام شرکتهای موجود در صنعت است. در خصوص صنایع غذایی، علت P/E بالا ناشی از انتظار رشد سودآوری بازار از این گروه است که باعث شده قیمت سهام این صنعت افزایش یابد.
صنعت محصولات غذایی به علت افزایش میزان تولید و فروش از یک طرف و اخذ مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خود از طرف دیگر، سودآوری خوبی را در سالهای گذشته به منصه ظهور گذاشته است. پیشبینی این صنعت نیز حاکی از رشد بیشتر سودآوری دارد و احتمال میرود برخی از شرکتهای این گروه با تعدیلهای مثبت EPS نیز مواجه شوند. اما نکته مهم در این خصوص، این است که خرید سهام یا صنعتی که پیشبینی میشود تعدیل مثبت سودآوری به همراه دارد، در هر قیمتی مقرون به صرفه نیست و خرید آن توصیه نمیشود، به این معنا که اگر چه صنعت محصولات غذایی، در شرایط کنونی اقتصادی، صنعت رو به رشدی است و دورنمای مثبتی دارد، اما به دلیل وجود نسبت P/E 1/8 مرتبه ای و نرخ رشد (G) 8 درصدی، سرمایهگذاری در سهام این گروه در حال حاضر کمی دیر است، به این معنا که اگر قبلا در قیمتهای پایینتر سرمایهگذاران وارد این صنعت شده اند که مناسب است. در غیر این صورت، باید صبر کرد تا قیمتها کمی کاهش یابد و در قیمتهای پایین تر و در موجهای اصلاحی بازار با نسبت P/E کمتری وارد این صنعت شد که با توجه به نرخ تورم جامعه و نرخ سود بدون ریسک بانکها، توجیه اقتصادی داشته باشد. بنابراین با توجه به موارد فوق موفقیت شرکتهای صنایع غذایی علاوه بر افزایش درجه رقابتی آن ها و کاهش هزینههای تولید، استقرار مدیریت نوین وتولید انبوه و استفاده از صرفههای ناشی از مقیاس تولید، به بازاریابی خاصی نیز نیاز دارد که با بازاریابی کالاهای دیگر متفاوت است و علاوه بر تازگی مواد غذایی و بهداشت و سلامت مردم، باید به نظر مصرفکننده توجه شود . همچنین شرکتهای صنایع غذایی باید در مصرفکننده ایجاد نیاز کنند و مثلا در ایران که نوشیدنیها محدود به چای و دوغ هستند، از ظرفیتهای موجود کشور استفاده کنند تا تنوع نوشیدنیها را شاهد باشیم. توجه به قدرت خرید مردم، هدایت یارانههای دولتی به سمت ترویج غذای سالم، معرفی هزاران غذای مورد مصرف در کشورهای دیگر و سرعت بخشیدن به فرایند پخت غذا برای خانوادهها و کارکنان شرکتهایی که از لذت پخت غذا محرومند و… از مواردی است که شرکتهای صنایع غذایی با توجه با آن ها میتوانند در بازاریابی موفقتر باشند و ظرفیتهای خالی امروز شرکتهای صنایع غذایی را به بازارهای جدیدو موفقیت در بازاریابی و فروش تبدیل کنند.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
برای هر علمی به تناسب موضوع آن، روش خاصی وجود دارد و حتی در هر نظام علمی برای رشتهها و شاخههای آن علم به تناسب موضوع و مسائل برای هر کدام یک روش خاص و مناسب لازم است. از اینرو با توجه به ملاکهای مختلف، روشهای متفاوتی وجود دارد. شناخت علمی از یک پدیده زمانی میسر خواهد شد که بر اساس مجموعهای از شیوهها و تدابیر علمی فراهم آید. در واقع شناخت حاصل شده، برآمده از اعتبار روشی است که برای دستیابی به شناخت، اتخاذ میشود (دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۶). تحقیق فرایندی است که پژوهشگر می کوشد بدان وسیله پیچیدگیهای روابط متقابل بین افراد را بهتر درک کند.
اگرچه در یک تحقیق علمی، هدف، رکن اساسی آن است اما نباید از اهمیت روش، که همانا طریقه رفتن به سوی هدف است، غفلت نمود و به شرح آن که در واقع تشریح اصول بنیادی به کار رفته در تحقیق است، کمتر بها داد. کشف واقعیت و نیل به امکان پیش بینی همواره موتور محرکه تحولات علمی بوده است. اینکه واقعیت چیست و چگونه می باید آن را کشف کرد قرنهاست مورد مجادله و بحث روش شناسان و شناخت شناسان قرار گرفته است. ارتباط ذهن با واقعیت های بیرونی شاید محور این مباحث باشد. سوال این است که ذهن پژوهشگر تا چه حد می باید و می تواند درگیر درک حقیقت و واقعیت شود. به عبارت دیگر برداشت محقق تا چه میزان می باید و مجاز است که بر واقعیت سایه افکند؟
درک و انتخاب روش مناسب جهت پیشبرد تحقیق مستلزم شناخت روش شناسی میباشد. بنابراین در این فصل از تحقیق پس از بیان نوع روش تحقیق، به بررسی و تشریح روش اجرای تحقیق و معرفی جامعه آماری ، روش نمونه گیری ، روش گردآوری اطلاعات ، بررسی روایی و پایائی ابزار تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها در هر یک از روش های تحقیق کیفی و کمی پرداخته و در انتها مختصات و مراحل تحقیق ارائه می گردد .
روش شناسی تحقیق
شیوه انجام دادن هر کار و یا طرز اجرای هر هدف و برنامه را روش[۳۸۴] گویند. مسلم است که انجام دادن کار و اجرای هدف بر اساس اصول و قواعدی صورت میپذیرد، لذا کارهایی که از روی عادت و بدون آگاهی و با پیروی از نظم و سیاق معینی انجام میشوند را نمیتوان روش نامید. انواع روشها را انسانها طراحی یا ابداع کرده و به کار میگیرند، وجه مشخص روش این است که از آگاهی و درک انسان سرچشمه گرفته باشد. کاربرد مجموعه و یا ترکیبی از روشها برای نیل به اهداف بالاتر و پیچیدهتر را روش شناسی میگویند (حافظ نیا،۱۳۸۱).
دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روششناسی درست صورت پذیرد. باید توجه داشت که اعتبار دستاوردهای تحقیق به شدت تحت تأثیر اعتبار روشی است که برای تحقیق انتخاب میگردد. به عبارت دیگر، اعتبار یک تحقیق از روش تحقیق است و نه از موضوع تحقیق. انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدفها و ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. پس هنگامی میتوان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع تحقیق، هدفها و نیز وسعت آن مشخص باشد(خاکی، ۱۳۷۸ : ۱۵۵).
روش تحقیق یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسئله است ( خاکی ، ۱۳۷۸ ، ۲۰۱). هدف از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص کنیم چه روش تحقیقی برای بررسی موضوعی خاص لازم است. انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدفها و ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. پس هنگامی میتوان در مورد روش بررسی انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع تحقیق، هدفها و نیز وسعت دامنه آن مشخص باشد (خاکی، ۱۳۷۸ : ۱۵۵).
روشهای تحقیق به عنوان جستجوهای علمی در جهت دستیابی به حقیقت بر اساس معیارها و مبناها، به شکلهای مختلف دستهبندی میشوند اما انواعی از تحقیقات به علت ماهیت چند بعدی و پیچیدهای که دارند در چندین طبقه قرار میگیرند (خاکی، ۱۳۷۹؛ ۹۳). به طور کلی انواع تحقیقات براساس شاخص های مختلفی طبقهبندی میشوند که عبارتند از:
الف ـ طبقهبندی انواع تحقیق برمبنای هدف
ب ـ طبقهبندی انواع تحقیق برمبنای نتیجه
ج ـ طبقهبندی انواع تحقیق برمبنای نوع دادهها
بر این اساس تحقیقات را از لحاظ هدف انجام تحقیق، به چهار نوع اکتشافی، تبیینی، توصیفی و پیش بینی تقسیم می کنند همچنین از لحاظ نتیجه به سه نوع بنیادی، کاربردی و توسعهای تقسیم میشوند. انواع تحقیقات را بر اساس نوع داده ها نیز میتوان به دو نوع کیفی و کمی تقسیم نمود. با توجه به توضیحات داده شده و موضوع تحقیق، این تحقیق به لحاظ هدف توصیفی و به لحاظ نتیجه کاربردی و توسعه ای وبه لحاظ داده به صورت کمی و کیفی و ترکیبی صورت میگیرد. بنابراین طرح این تحقیق ترکیبی متوالی اکتشافی[۳۸۵] است بدین صورت که در این طرح ابتدا داده های کیفی گردآوری و تحلیل میشوند سپس در مرحله دوم داده های کمی گردآوری و تحلیل میشوند در نهایت هر دو تحلیل کیفی و کمی یکجا مورد تفسیر قرار میگیرند Creswell, et al, 2003)). رویکرد ترکیبی نسبت به تحقیق به معنی استفاده از تحقیق کیفی و کمی در کنار هم میباشد(کرسول و پلانو کلارک ،۱۳۸۷ : ۱۵). بر اساس رویکرد ترکیبی دو یا چند تحقیق کمی و کیفی با بهره گرفتن از دو یا چند روش تحقیق که در رویکردهای کمی و کیفی دارند استفاده میشوند .
روش های کمّی و کیفی مکمل یکدیگر بوده و برای شناخت بهتر پدیده ها می تواند توأماً مورد استفاده قرار گیرد (سرمد و همکاران، ۱۳۷۶؛ ۷۸). استفاده از روش های کمی و کیفی در یک تحقیق اصطلاحاً مثلثسازی[۳۸۶] نامیده میشود. در این تحقیق از هر دو روش کمی و کیفی استفاده شده است. استفاده همزمان از این دو روش به منظور همپوشانی آنها در رفع نقائص احتمالی روشها در شکل انفرادی میباشد. از آنجا که هر روش دارای محدودیتهای خاص خود است، استفاده توأم از هر دو روش میتواند این محدودیتها را خنثی سازد.
در این پایان نامه استراتژی تحقیق در بخش کیفی ، روش تحلیل محتوا و استراتژی تحقیق در بخش کمی ، روش پیمایشی توصیفی می باشد .
۲-۳- تحقیق کیفی- اکتشافی
تحقیق کیفی مبتنی بر پارادایم طبیعتگرایانه[۳۸۷] است. مفروضۀ اصلی پارادایم طبیعتگرایانه این است که «واقعیت مورد مشاهده به تفسیر افراد و ذهنیت آنان بستگی دارد». در این نوع تحقیقات برای شناخت پدیده ها از داده های کیفی استفاده می شود (سرمد و همکاران، ۱۳۷۶؛ ۸-۷۷). به عبارت دیگر دادههای مورد استفاده در این تحقیقات از نوع عدد و رقم نیست بلکه به صورت قضاوتی، ذهنی و شهودی میباشند. نمونههای روشهای کیفی عبارتند از: پژوهش در عمل (اقدام پژوهی)، مطالعۀ موردی، قومنگاری، تئوری مفهوم سازی بنیادی (تئوری برخاسته از داده ها) ( دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۳؛ ۱۳).
۱-۲-۳- روش تحقیق کیفی
داده های کیفی بر اساس مفاهیم و معانی شکل میگیرند در حالیکه داده های کمّی از جنس ارقام و اعداد هستند. روشی که بر اساس آن معانی تحلیل میشوند به کمک مفهوم سازی است در حالیکه ارقام و اعداد به کمک آمار و محاسبات ریاضی تحلیل میشوند.
یکی از روشهای کاربردی در عرضه تحقیق و پژوهش کیفی، تحلیل محتوا میباشد. تحلیل محتوا، روشی است که بر اساس آن میتوان ویژگیهای زبانی یک متن گفته شده یا نوشته شده را به طور واقعبینانه، و منظم شناخت. تفکر بنیادی تحلیل محتوا قرار دادن اجزای یک متن (کلمات، جملات، پاراگرافها و امثالهم بر حسب واحدهایی که انتخاب میشوند) در مقولات میباشد.
گونه های مختلفی از تحلیل محتوا وجود دارد. در یک تقسیم بندی تحلیل محتوا را به سه دسته توصیفی، استنباطی و ارتباطی تقسیم می کنند.
در گونهشناسی دیگری از انواع تحلیل محتوا، بر اساس طبقه بندی داده ها، تحلیل محتوا را به دو دسته استقرایی و قیاسی تقسیم می کنند. این که از کدام یک از این دو نوع استفاده می شود به هدف تحقیق بستگی دارد. اگر دانش کافی در مورد پدیده ها وجود نداشته باشد با این که دانش تکهتکه باشد، رویکرد استقرایی توصیه می شود( Lauri & Kyngas, 2005).