1-4 اهداف پژوهش…. 5
1-5 فرضیههای پژوهش…. 5
1-6 تعریف واژهها و مفاهیم.. 5
فصل دوم: ادبیات و پیشینهی تحقیق.. 1
2-1 عقب ماندگی ذهنی.. 9
2-2 عقبماندهی ذهنی آموزشپذیر (EMR) 9
2-3 ویژگیهای کودک استثنایی.. 9
2-4 نیازهای والدین کودکان استثنایی.. 10
2-5 احساسات والدین کودکان استثنایی.. 10
2-6 تعریف روانشناسی مثبتگرا 11
2-7 اهداف اولیهی روانشناسی مثبتگرا 12
2-8 اصول و مفروضههای روانشناسی مثبتگرا 12
2-9 ابعاد روانشناسی مثبتگرا 1
2-10 زندگی کامل.. 13
2-10-1- زندگی لذت بخش… 14
2-10-1-1- وجوه سه گانه زندگی لذت بخش….. 14
2-10-2- زندگی با اشتیاق (زندگی درگیرانه) 14
2-10-2-1- توانمندیها و فضیلتها 15
2-10-3- زندگی با معنی.. 16
2-11 بهزیستی روانشناختی.. 16
2-12 ابعاد بهزیستی روانشناختی.. 19
2-13 نظریههای بهزیستی روانی.. 20
2-13-1- نظریهی فرانکل.. 20
2-13-2- الگوی ویسینگ و واندان. 20
2-13-3- نظریهی ریف.. 20
2-14 عوامل مؤثر بر بهزیستی.. 21
2-15 امید به زندگی.. 21
2-16 رضایت زناشویی.. 23
2-16-1- تعریف رضایت زناشویی.. 23
2-16-2- عوامل تعیین کنندهی موفقیّت ازدواج و رضایت زناشویی.. 23
2-17 پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع. 33
2-17-1- پژوهشهای انجام شده در كشور 33
2-17-2- پژوهشهای خارجی.. 37
فصل سوم: روش تحقیق.. 1
3-1 مقدمه. 40
3-2 نوع طرح پژوهش…. 40
3-3 جامعهی آماری.. 40
3-4 نمونه، روش نمونهگیری و حجم نمونه.
3-4-1- گروه نمونه. 40
3-4-2- روش نمونهگیری.. 40
3-5 ابزار اندازهگیری.. 40
3-6 اجرا و روش جمعآوری دادهها 45
3-7 روشهای آماری.. 46
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 1
4-1 مقدمه. 48
4-2 تجزیه و تحلیل و توصیف دادههای گردآوری شده 48
4-2-1- توصیف نمونهی آماری.. 48
4-2-2- توصیف متغیرهای تحقیق در گروه آزمایش… 49
4-2-3- توصیف متغیرهای تحقیق در گروه کنترل. 51
4-3 آمار استنباطی.. 54
4-4 آزمون فرضیههای تحقیق.. 54
4-4-1- آزمون فرضیهی اول. 54
4-4-2- آزمون فرضیهی دوم. 56
4-4-3- آزمون فرضیهی سوم. 58
فصل پنجم: نتیجهگیری، بحث و پیشنهادات.. 1
5-1 مقدمه. 63
2-5 خلاصه نتایج آزمون فرضیههای تحقیق.. 63
5-2-1- بحث و نتیجهگیری از فرضیهی اول. 63
5-2-2- بحث و نتیجهگیری از فرضیهی دوم. 64
5-2-3- بحث و نتیجهگیری از فرضیهی سوم. 65
5-3 محدودیتهای تحقیق.. 66
5-4 پیشنهادات… 67
5-4-1- پیشنهادات کاربردی.. 67
5-4-2- پیشنهادات پژوهشی.. 67
پیوستها 1
پرسشنامهیی زوجی اینریچ.. 70
پرسشنامهی امید به زندگی حلاجیان.. 72
پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی – فرم کوتاه ریف… 74
منابع و مآخذ 75
فهرست جدولها
جدول شماره (3-1): پایایی پرسشنامهی امید به زندگی حلاجیان در گروه آزمایش و کنترل.. 41
جدول شماره (3-2): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین نمرات اختلاف پیشآزمون و پسآزمون امید به زندگی مادران در گروه آزمایش و کنترل.. 42
جدول شماره (3-3): پایایی مقیاس زوجی اینریچ در گروه آزمایش و کنترل.. 42
جدول شماره (3-4): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین نمرات اختلاف پیشآزمون و پسآزمون رضامندی زناشویی مادران در گروه آزمایش و کنترل.. 43
جدول شماره (3-5): پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی – فرم كوتاه ریف در گروه آزمایش و کنترل.. 44
جدول شماره (3-6): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین نمرات اختلاف پیشآزمون و پسآزمون بهزیستی روانشناختی مادران در گروه آزمایش و کنترل.. 44
جدول شماره (3-7): ساختار کلی جلسات آموزش مهارتهای مثبتاندیشی.. 45
جدول شماره(4-1): توصیف گروه آزمایش و کنترل.. 48
جدول شماره(4-2):توصیف نمره متغیرهای تحقیق در گروه آزمایش…. 49
جدول شماره (4-3):توصیف نمرهی متغیرهای تحقیق در گروه کنترل.. 51
جدول شماره (4-4): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون بهزیستی روانشناختی مادران در گروه آزمایش و کنترل.. 54
جدول شماره (4-5): نتایج آزمون لوین.. 54
فهرست جدولها
جدول شماره (4-6): نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پسآزمون و پیگیری پس از کنترل نمرات پیشآزمون در مؤلفهی بهزیستی روانشناختی مادران.. 55
جدول شماره (4-7): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگینهای بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری.. 56
جدول شماره (4-8): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون امید به زندگی مادران در گروه آزمایش و کنترل 57
جدول شماره (4-9): نتایج آزمون لوین.. 57
جدول شماره (4-10): نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پسآزمون و پیگیری پس از کنترل نمرات پسآزمون در مؤلفهی امید به زندگی مادران.. 57
جدول شماره (4-11): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگینهای امید به زندگی مادران گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری.. 58
جدول شماره (4-12): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون رضامندی زناشویی مادران در گروه آزمایش و کنترل 59
جدول شماره (4-13): نتایج آزمون لوین.. 59
جدول شماره (4-14): نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پسآزمون و پیگیری پس از کنترل نمرات پسآزمون در مؤلفهی رضامندی زناشویی مادران.. 60
جدول شماره (4-15): نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگینهای رضامندی زناشویی مادران گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری.. 60
جدول5-1: خلاصه نتایج آزمون فرضیههای تحقیق.. 63
جدول شماره (الف-1): پرسشنامهی زوجی اینریچ.. 69
ادامه جدول شماره (الف-1): پرسشنامهی زوجی اینریچ.. 70
جدول شماره (الف-2): پرسشنامهی امید به زندگی.. 71
ادامهی جدول شماره (الف-2): پرسشنامهی امید به زندگی.. 72
جدول شماره (الف-3): پرسشنامهی بهزیستی- روانشناختی.. 73
ادامهی جدول شماره (الف-3): پرسشنامهی بهزیستی- روانشناختی.. 74
فهرست نمودارها
نمودار شماره (4-1): توصیف گروه آزمایش و کنترل.. 49
نمودار شماره (4-2): توصیف پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بهزیستی روانشناختی مادران در گروه آزمایش و کنترل 52
نمودار شماره (4-3): توصیف پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری رضامندی زناشویی مادران گروه آزمایش و کنترل 53
نمودار شماره (4-4): توصیف پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری امید به زندگی مادران گروه آزمایش و کنترل 53
فهرست شکلها
عنوان شکل …………………………………………………………………………………………………. صفحه
شکل شماره (2-1): الگوی ریف در خصوص سازه بهزیستی روانشناختی، اقتباس از کرد تمینی (1384) 1
چکیده
هدف:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی، امید به زندگی و رضامندی زناشویی مادران دارای فرزندکمتوان ذهنی شهر فردوس درسال (91) انجام شد.