تعریف مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری، دانش و هنری است که بوسیله آن سازمان ها، به خصوص نیروهای صف و کارکنان خط مقدم با درایت و بکارگیری فنون این هنر- علم، ضمن تأمین رضایتمندی مشتریان، نیازها و خواسته های آنان را در راستای توانمندی ها و اهداف سازمانی خود هدایت می کنند(فتحی،۷۱،۱۳۸۸)
مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM عبارت است از مجموعه گام هایی که به منظور ایجاد، توسعه، نگهداری و بهینه سازی روابط طولانی مدت و ارزشمند بین سازمان و مشتری برداشته می شود(دادخواه،۱۳۹۲، ۹۹). اگرمدیریت روابط بامشتری درست عمل کندمنافع آن بسیاربیشتراز هزینهها وریسکهای آن است(کاتلر۲۵۵، ۱۳۹۲)[۱].
۲-۲-۱۱) بخش های اصلی تشکیل دهنده CRM
CRM از سه بخش اصلی تشکیل شده است:
- مشتری[۲]
- روابط[۳]
- و مدیریت[۴].
منظور از مشتری، مصرف کننده نهایی است که در روابط ارزش آفرین، نقش حمایت کننده را دارا می باشد.
CRM در واقع فرایندی جهت گردآوری و یکپارچه سازی اطلاعات به منظور بهره برداری موثر و هدف دار از آن ها. این اطلاعات می توانند در برقراری ارتباط با مشتریان، فروش، بازاریابی موثر ، حساسیت و یا نیازهای بازار باشد.
۲-۲-۱۲)اهداف سیستم ارتباط با مشتری
۱-افزایش درامد:
- شناخت فرصت های جدید تجاری
- کاهش فرصت های از دست رفته
- کاهش فرار مشتریان
۲-ایجاد وفاداری مشتری و افزایش رضایت او
- بهبود خدمات به مشتری
- بهبود جلوه سازمان
۳-کاهش هزینه ها
- ذخیره اطلاعات سازمان
- کاهش دوباره کاری های بازاریابی
۲-۲-۱۳)مزایای استفاده از سیستم CRM
مزایای استفاده از CRMدر یک سازمان را می توان با هدف کسب رضایت مشتریان و بقاء در محیط رقابتی، در موارد زیر خلاصه کرد:
- کاهش هزینه های بازاریابی و فروش
- امکان شناسایی الگوهای مصرف مشتریان
- جلب سریع تر و موثر تر مشتریان و درک بهتر از نیازمندی های آن ها
- افزایش میزان وفاداری مشتریان به سازمان
- فراهم کردن شرایط مراجعهی مجدد مشتری
- توانایی مدل سازی رفتار مشتری درون واحدهای کاری
- همسویی عالی منابع کمیاب با راهکارهای راهبردی در سطح سازمان
- توانایی توسعه برنامه ای برای سرمایه گذاری راهبردی
۲-۲-۱۴)انواع سیستم های CRM ( فناوری های CRM )
انواع سیستم های CRM را می توان به سه نوع اصلی تقسیم کرد:
- CRM عملیاتی[۵] :
شامل بخشی از کاربردهایی[۶] می شود که وجود CRM لازم و ضروری است.
۲- CRM تحلیلی[۷]:
این سیستم مهمترین نوع از CRM می باشد. به این صورت که شامل داده هایی است که برنامه ها جهت برقراری ارتباط با مشتری به آن نیاز دارند.
۳- CRMتعاملی[۸]:
در این سیستم، مشتری برای ارتباط با شرکت از آسان ترین روش ممکن مانند: تلفن، تلفن همراه، فکس، اینترنت
و سایر روش های مورد نظر خود استفاده می کند(دادخواه،۱۳۹۲، ۱۰۳-۱۰۰).
۲-۲-۱۵)مدیریت شکایات وبهبودخدمات
۲-۲-۱۶)شکایات مشتری
” خداوند را بخاطر وجود شاکیان شاکریم ” . مشتریانی که شکایت می کنند در واقع به مؤسسه فرصت می دهند تا مشکلات خود را برطرف سازند،روابط خودرا با شاکیان بازسازی کنندوکیفیت خدمات را برای همه ارتقاء ببخشند(لاولاک،۱۳۹۱، ۱۶۵)[۹].
۲-۲-۱۷)گزینه های پیش روی مشتری ناراضی
افزایش شکایت |
شکایت به خود موسسه در سطح محلی |
مساله هنوز حل نشده است |
شکل(۲-۱۸) : گزینه های پیش روی مشتری ناراضی
مساله حل و فصل شده است |
مساله هنوز حل نشده است |
تبلیغات دهن به دهن نامطلوب |
انصراف |
شکایت به رفتر مرکزی شرکت |
شکایت به سازمان بیرونی |
اقدام قانونی |
تجربه خدماتی با دوستان در میان گذاشته می شود |
تصمیم درباره شکایت |
بدون اقدام |
مراجعه به فروشنده دیگر |
مشکل به وجود می آید |
صفحه ۲۴۷
[۱] - Katler
[۲] -Customer
[۳] -Relationship
[۴] -Management
[۵] -Operational
[۶] -Application
[۷] -analytical
[۸] - Collaborative
[۹] -Love Lock