۴-۵- محدودیتها و مشکلات پژوهش ۷۲
۵-۵- پیشنهادهای پژوهش ۷۳
منابع ۷۴
چکیده انگلیسی ۸۲
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنس و سن ۵۳
جدول (۴-۲) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رده های سنی ۵۴
جدول (۴-۳) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل ۵۴
جدول (۴-۴) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رسته شغلی ۵۵
جدول (۴-۵) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه خدمت ۵۵
جدول (۴-۶) بارهای عاملی، باقیمانده و وزن ۵۶
جدول (۴-۷) پایایی ترکیبی و جذر میانگین واریانس ۵۷
جدول (۴-۸) آزمون فرضیات ۵۸
جدول (۴-۹) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و امید به عملکرد ۵۹
جدول (۴-۱۰) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و امید به تلاش ۵۹
جدول (۴-۱۱) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و هنجار ذهنی ۶۰
جدول (۴-۱۲) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و تسهیل شرایط ۶۰
جدول (۴-۱۳) بررسی تأثیر سن و جنسیت بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین امید به
عملکرد و تمایل رفتاری استفاده از رایانه ۶۲
جدول (۴-۱۴) بررسی میزان تأثیر سن و جنسیت بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین
امید به عملکرد و تمایل رفتاری استفاده از رایانه ۶۳
جدول (۴-۱۵) بررسی تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین
امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه ۶۴
جدول (۴-۱۶) بررسی میزان تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط
بین امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه ۶۴
جدول (۴-۱۷) بررسی تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین
هنجار ذهنی و تمایل رفتاری استفاده از رایانه ۶۵
جدول (۴-۱۸) بررسی میزان تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط
بین هنجار ذهنی وتمایل رفتاری استفاده از رایانه ۶۶
جدول (۴-۱۹) بررسی تأثیر سن و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین تسهیل
شرایط و تمایل رفتاری استفاده از رایانه ۶۷
جدول (۴-۲۰) بررسی میزان تأثیر سن و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین
تسهیل شرایط و تمایل رفتاری استفاده از رایانه ۶۷
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار (۴-۱): توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب جنس ۵۳
نمودار (۴-۲): مدل ساختاری ۶۱
چکیده:
فناوری اطلاعات از دیرباز جز بنیادی ترین عوامل دگرگونی در زندگی انسانها بوده است. کارکرد هر فناوری در جوامع بستگی تام و تمام به فرهنگ آن دارد. فرهنگ سازمانی سبب درک مشترک و توافق بر سر رویه های سازمانی می شود و در عین حال مانع پرقدرتی برای تغییر به ویژه تغییر فناوری است. تحقیقات نشان دادهاند که استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات در هر سازمانی تحت تأثیر فرهنگ سازمان قرار می گیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مولفه های فرهنگ سازمانی بر پذیرش تکنولوژی اطلاعات در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت انجام شد.
پژوهش حاضر از نوع مقطعی، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه کارکنان مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت بوده که در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ در این مراکز مشغول به کار بوده اند و از رایانه در محیط کارشان استفاده می نمودند. از فروردین الی تیر ماه سال ۱۳۹۱ تعداد ۲۳۵ پرسشنامه توسط پرسنل بهداشتی درمانی، اداری، مالی و آموزشی سه بیمارستان رازی، پورسینا و حشمت تکمیل و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
برای تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون های پایایی مرکب و جذر میانگین واریانس، بوت استرپ، آزمون t و رگرسیون سلسله مراتبی توسط نرم افزارهای Lisrel، PLS و SPSS استفاده شد.
نتایج حاصل از سؤالات پژوهش به شرح زیر است:
امید به عملکرد تأثیر مثبت بر تمایل رفتاری استفاده از رایانه خواهد داشت. البته سن افراد نقش واسطهای در این ارتباط دارد. تسهیل شرایط تأثیر مثبت بر تمایل رفتاری استفاده از رایانه خواهد داشت. و هیچ یک از متغیرهای واسطه ای سن، جنس و تجربه نقش قابل ملاحظهای در ارتباط بین این دو متغییر ندارند. امید به تلاش و هنجار ذهنی هیچگونه تأثیری بر استفاده از رایانه ندارند. جنسیت و تجربه کاری بعنوان متغیرهای واسطه ای (تعدیلگر) هیچ نقشی در مدل تحقیق نداشته و ارتباط بین متغیرها را تحت تأثیر قرار نمی دهند.
به طور کلی، این مطالعه نقش مهم ۴ مؤلفه فرهنگی را در تحت تأثیر قرار دادن استفاده از فناوری در UTAUT تأیید نمود. هنگامی که بکارگیری فناوری اطلاعات در فرهنگ سازمان نهادینه گردد، پیاده سازی و پذیرش استفاده از آن تا حد زیادی تسهیل می گردد.
کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری، پذیرش فناوری، مرکز آموزشی درمانی
فصل اول:کلیات تحقیق
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه