پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بوعلیسینا انجام شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری، شامل کلیهی کارکنان دانشگاه بوعلیسینا که تعداد آنها 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) است. با استفاده از شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، حجم نمونه 260 نفر (190 نفر مرد و 65 نفر زن) مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامهی یادگیری سازمانی نیفه (2001) و مدیریت استعداد استفاده گردید. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی و پایایی آنها نیز بر اساس روش آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 94/0 محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی استفاده شدهاست. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان کاربست مدیریت استعداد و میانگین یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا کمتر از حد متوسط (میانگین آماری) میباشد. همچنین بین مدیریت استعداد و یادگیری سازمانی و بین تمامی مولفههای مدیریت استعداد و مولفههای یادگیری سازمانی رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که از طریق مولفههای حفظ و نگهداشت استعدادها و توسعهی استعدادها میتوان یادگیری سازمانی را پیشبینی کرد. نتایج آزمون t برای گروههای مستقل نشان داد که بین دیدگاه کارکنان زن و مرد در خصوص مدیریت استعداد و همچنین در میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن تفاوت معناداری مشاهده نمیشود ولی در خصوص میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سنوات خدمت و تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد نظر کارکنان زن و مرد در مورد میزان یادگیری سازمانی مشابه است و در میزان یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نمیشود.
واژههای کلیدی: مدیریت استعداد، یادگیری سازمانی، دانشگاه بوعلیسینا
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهشی
1– 1– مقدمه 3
2– 1– بیان مسئله 4
3- 1- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش… 7
4- 1- اهداف پژوهش… 9
1- 4- 1- هدف کلی. 9
2- 4- 1- اهداف جزئی. 9
5- 1- سولات پژوهش… 9
6- 1- فرضیههای پژوهش… 9
7- 1- تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق. 10
فصل دوم: کلیات پژوهش
1- 2- مقدمه 19
قسمت اول: مبانی نظری پژوهش… 19
الف: 2- 2- استعداد 19
1- 2- 2- مفهوم استعداد 19
3- 2- مدیریت استعداد 22
1- 3- 2- مقدمه 22
2- 3- 2- تاریخچهی مدیریت استعداد 22
3- 3- 2- تعاریف مدیریت استعداد 23
4- 3- 2- دلایل توجه به مدیریت استعداد 26
5- 3- 2- اهداف مدیریت استعداد 27
6- 3- 2- رابطه مدیریت استعداد و مدیریت منابع انسانی. 27
فهرست مطالب
عنوان صفحه
7- 3- 2- صاحب نظران مدیریت استعداد 29
1- 7- 3- 2- مدل پنج عاملی فیلیپس و راپر (2009) 29
2- 7- 3- 2- مدل کالینگز و ملاهی (2009) 32
3- 7- 3- 2- مدل توسعه- بکارگیری- رابطه دلویت 2007. 33
4- 7- 3- 2- مدل جامع سیستمی مدیریت استعداد (رضائیان و سلطانی، 1388) 33
5- 7- 3- 2- سه روند پژوهشی در مدیریت استعداد 35
ب): 2- 2- یادگیری. 37
1- 4- 2- مقدمه 37
2- 4- 2- تعاریف یادگیری. 37
3- 4- 2- ویژگیهای یادگیری. 38
4- 4- 2- سطوح یادگیری. 39
5- 2- یادگیری سازمانی. 39
1- 5- 2- تاریخچهی یادگیری سازمانی. 39
2- 5- 2- انواع یادگیری در سازمان. 40
3- 5- 2- دستهبندی پژوهشهای یادگیری. 42
4- 5- 2- تعاریف یادگیری سازمانی. 43
5- 5- 2- یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 44
6- 5- 2- مهارتهای یادگیری سازمانی. 45
7- 5- 2- یادگیری سازمانی از دیدگاه صاحبنظران مختلف.. 46
1- 7- 5- 2- هابر و فرایندهای یادگیری. 46
2- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری در سطح سازمان از نظر کارل و کنت (1994) 49
3- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه ردینگ.. 51
4- 7- 5- 2- قابلیت یادگیری سازمانی از دیدگاه یونگ و پاوید. 52
فهرست مطالب
عنوان صفحه
5- 7- 5- 2- دیدگاه پیتر سنگه دربارهی سازمان یادگیرنده 52
6- 7- 5- 2- ابعاد یادگیری سازمانی از دیدگاه نیفه 54
قسمت دوم 56
6- 2- بررسی تحقیقات مرتبط با موضوع. 56
1- 6- 2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور 56
2- 6- 2- تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی. 63
فصل سوم: تبیین تحقیق
1- 3- مقدمه 73
2- 3- روش تحقیق. 73
3- 3- جامعهی آماری. 74
4- 3- حجم نمونه و روش نمونهگیری. 74
5- 3- روش جمعآوری اطلاعات.. 74
6- 3- روایی و پایایی پرسشنامه ها 76
1- 6- 3- روایی پرسشنامه ها 76
2- 6- 3- پایایی پرسشنامه ها 76
7- 3- روشهای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش… 77
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل پژوهش
1- 4- مقدمه 81
2- 4- توصیف یافتههای تحقیق. 81
3- 4- پیشفرض استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک.. 85
4- 4- تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش… 89
فهرست مطالب
عنوان صفحه
5- 4- تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش… 91
فصل پنجم: استنباط و نتیجهگیری
1- 5- مقدمه 105
2- 5- خلاصهی پژوهش… 105
3- 5- نتیجهگیری. 106
4- 5- پیشنهادها 117
1- 4- 5- پیشنهادهای کاربردی. 117
2- 4- 5- پیشنهادهای اجرایی برای تحقیقات آتی. 118
5- 5- محدودیتهای پژوهش… 119
1- 5- 5- محدودیتهای در اختیار یا کنترل محقق: 119
2- 5- 5- محدودیتهایی که کنترل آنها از عهدهی پژوهشگر خارج است: 119
منابع فارسی. 123
منابع لاتین. 128
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (1-2): رویکردهای مدیریت استعداد (به نقل از هارتمن،فیشر و چوبر، 2010) 36
جدول (1-3): فراوانی جامعهی آماری به تفکیک جنسیت.. 74
جدول (2-3): حجم نمونه پژوهش یه تفکیک جنسیت.. 74
جدول (3-3): توزیع سوالات پرسشنامهی مدیریت استعداد 75
جدول (4-3): توزیع سوالات پرسشنامهی یادگیری سازمانی. 75
جدول (5-3): اطلاعات مربوط به پایایی ابزار گردآوری دادهها (پرسشنامهها) 77
جدول 1-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس: 81
جدول2-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ سن: 82
جدول3-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی: 83
جدول4-4- فراوانی و درصد فراوانی نمونه کارکنان به لحاظ سابقه خدمت: 84
جدول5-4- نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها 86
جدول6-4- بررسی میزان کاربست مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلیسینا با استفاده از آزمونt یکطرفه 89
جدول7-4- بررسی میزان یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با استفاده از آزمونt یکطرفه 90
جدول 8-4- بررسی رابطه مدیریت استعداد و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 91
جدول 9-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام جذب استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 92
جدول 10-4- بررسی رابطه مؤلفه انتخاب استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 92
جدول 12-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام حفظ استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 93
جدول 13-4- بررسی رابطه مؤلفه نظام بکارگیری استعدادها و یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون: 94
جدول 14-4- نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره تاثیر مؤلفه های مدیریت استعداد بر یادگیری سازمانی دانشگاه بوعلیسینا 95
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 15-4- ضرایب همبستگی بین مؤلفه های مدیریت استعداد و مؤلفه های یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلیسینا 96
جدول16-4- مقایسه میانگین وضعیت مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه کارکنان زن و مرد: 97
جدول17-4- مقایسه میزان مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و میزان تحصیلات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 98
جدول18-4- مقایسه میزان مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلیسینا از دیدگاه کارکنان به لحاظ سابقه خدمت آنها با استفاده از آزمون توکی: 99
جدول19-4- مقایسه میزان مدیریت استعداد در دانشگاه بوعلیسینا از دیدگاه کارکنان به لحاظ میزان تحصیلات آنها با استفاده از آزمون توکی: 99
جدول20-4- مقایسه میانگین وضعیت یادگیری سازمانی در دانشگاه بوعلی سینا از دیدگاه کارکنان زن و مرد: 100
جدول21-4- مقایسه میزان یادگیری سازمانی از دیدگاه کارکنان به لحاظ سن، سنوات خدمت و میزان تحصیلات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه: 101
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (1-1): مدل نظری تحقیق.. 7
شکل (1-2): مدل پنج عاملی فیلیپس و راپر (2009) 31
شکل (2-2): مدل نظری کالینگز و ملاهی (2009) 32
شکل (3-2): مدل توسعه، بکارگیریرابطه دلیت) 2007( 34
شکل (4-2): مدل نظری مدیریت استعداد در صنعت نفت، رضائیان و سلطانی (1388) 34
شکل (5-2): مدل یادگیری سازمانی هابر (1991) 49
شکل (6-2): مدل یادگیری سطح سازمانی کارل و کنت (1994) 51
شکل (7-2): قابلیت یادگیری سازمانی جهت تولید ایده، یانگ و پاوید. 52
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار1-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس… 82
نمودار2-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سن.. 83
نمودار3-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب مدرک تحصیلی.. 84
نمودار4-4- درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سابقه خدمت… 85
1– 1– مقدمه