تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
در واقع یکی از مهم ترین هدفهای اطلاع رسانی آگاه کردن افراد در زمینه های مختلف است که می تواند برای آنان نافع باشد و مهم ترین عامل، کیفیت آگاهی هاست. قابل درک بودن خبر، تناسب با سلایق و علایق جامعه و میزان برآورد نیازهای اطلاعاتی و دانسته های شخصی افراد منجر به گرایش و تمایل به خبر تلویزیونی می گردد. همچنین بررسی ها نشان می دهد میان اولویتهای خبری تلویزیون و اولویتهای خبری منتشره در ارتباطات میان فردی ، تفاوت چشمگیری وجود دارد.همچنین عدم همسانی اخبار با دانسته های شخصی و پیچیدگی خبر ازجمله عواملی است که به وفور دراخبار تلویزیونی به چشم می خورد.
ارائه اخبار با سه هدف عمده یعنی نیازمخاطب به اطلاع یابی از خبر ارائه شده (فرهنگی ، اعتقادی ، اقتصادی ، سیاسی ، خدمات )، ایجاد تصور خاص (چه مثبت وچه منفی با در نظرگرفتن شرایط سلبی وایجابی ) در او نسبت به اخبار و اطلاعات و ترغیب او به اعتماد نسبت به صحت اخبار ارائه شده انجام می شود .
هدف از بررسی مقایسه ای بخش های خبری مورد نظر در تحقیق ( بخشهای خبری 14 و 21 شبکه یک و اتاق خبر شبکه من وتو 1 ) ، تحلیل محتوایی اخبارجهت شناخت ویژگی های کمی و کیفی ، نشانه شناسی بخشهای خبری مورد مقایسه و میزان اعتبار اخبار هر یک از دو شبکه مذکور است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ، تحلیل محتوای کیفی و شیوه نمونه گیری ، بصورت نمونه گیری هدفمند است . تکنیک مورد استفاده برای جمع آوری داده ها در این تحقیق ، اسنادی ( کتابخانه ای ) و ضبط بخشهای خبری مورد مقایسه ، در پروسه زمانی مشخص شده است.
دراین پژوهش سعی شد با رویکردی کمی وکیفی ، مولفه های خبری وفرهنگی واجتماعی موجود درشکل و محتوای اخبار دوشبکه مذکور ، مورد مقایسه بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد
فهرست مطالب
فصل او ل : کلیات تحقیق 1
1-1- مقدمه 2
2-1- طرح مساله 4
3-1- اهداف تحقیق 5
4-1- ضرورت و اهمیت تحقیق 5
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق 7
1-2- مقدمه 8
2-2- مبانی نظری تحقیق 8
3-2- چارچوب نظری تحقیق 19
4-2- تاریخچه ومعرفی شبکه یک سیما و شبکه من وتو(1) 21
5-2- پیشینه تحقیق 26
6-2- سوالات تحقیق 31
فصل سوم : روش شناسی تحقیق 32
1-3- روش تحلیل محتوای کیفی 33
2-3- جامعه آماری 48
3-3- شیوه نمونه گیری 48
4-3- حجم نمونه 49
5-3- شیوه جمع آوری داده ها 49
6-3- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 49
7-3- تعاریف عملیاتی 50
8-3- قابلیت اعتماد 52
فصل چهارم : یافته های تحقیق 55
1-4- چیدمان و اولویت بندی اخبار در دوشبکه 56
2-4- بررسی اخبار شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی وشبکه من و تو (1) 59
3-4- تحلیل مقایسه ای اخبار مشترک دوشبکه 100
4-4- تحلیل مقایسه ای تفاوتهای بخش های خبری دوشبکه 113
5-4- خلاصه ای از مهمترین یافته های تحقیق 118
6-4- پاسخ به سوالات تحقیق 119
فصل پنجم : جمع بندی و نتیجه گیری 124
1-5- مقدمه 125
2-5- جمع بندی و نتیجه گیری 126
3-5- محدودیت های تحقیق 140
4-5- پیشنهادها 141
فهرست جداول
جدول 1-4- نام و کد شبکه ها 58
جدول 2-4- کد روز و بخش های خبری شبکه یک 58
جدول 3-4- کد روز و بخش های خبری شبکه من وتو (1) 59
– مقدمه
بدون شک یکی ازشاخص های مهم توسعه ، تیراژ روزنامه و تعداد مخاطبان برنامه خبری است. دلیل این شاخص سازی را نیز می توان درنقش خبر درگستره عمومی جوامع امروزی جست وجو کرد ، در واقع خبر رسانی صحیح و متعادل زمینه ساز مشارکت سیاسی فرد به عنوان شهروند درجامعه است. اساسا فرد درصورتی که در جامعه مشارکت نداشته باشد شهروند شناخته نخواهد شد و مشارکت سیاسی به هنگامی امکان پذیر است که در فرد احساس همدلی با سایر اعضاء جامعه بوجود آمده باشد ، همچنین احساس همدلی با سایر اعضای جامعه هنگامی پدید می آید که فرد برای خود ، سرنوشتی مشترک با سایر اعضاء جامعه یا دست کم گروههایی از آنها قائل باشد و توسعه جوامع امکان پذیر نیست مگر افراد به چنین دیدگاهی درمورد رابطه خود بادیگران دست یافته باشند.
اطلاعاتی که یک رسانه و منبع خبری باید ارائه دهد مستلزم آن است که دسترسی به اطلاعات را جهت توانمند سازی مخاطبان برای مشارکت در فرآیندهایی سرنوشت ساز اجتماعی فراهم نماید. دراین میان سرعت انتقال اخبار به عنوان یک عامل تسریع کننده در تاثیرگذاری، نقش دارد. درصورتیکه اخبار با سریعترین روش به دست مخاطب برسد، مخاطب هیچگاه احساس تحریفی یا ناقص بودن نخواهد کرد. چه بسا عملکرد ضعیف تلویزیون سبب ایجاد این دیدگاه گردیده، به بیان دیگر اطلاعات و اخبار باید بر ظرفیت تجزیه وتحلیل، فهم و به عمل درآوردن اطلاعات از طریق رسانه ملی بیانجامد.
با عنایت به اینکه عمده مخاطبین ما را افرادی با سطح معلومات متوسط با فرهنگ دریافت فوری تشکیل می دهند، لذا لزوم توجه و نزدیکی به فرهنگ بیان و واژگان فرهنگ عامه ضروریست و اخبار با موضوعات مختلف اعم ازاقتصادی، سیاسی و.. باید به گونه ای ساده و قابل فهم و درک بیان شود و موضوعات را به گونه ای بیان کند که درمحتوای آن خدشه ای وارد نگردد و درعین حال برای کلیه اقشاربا هرسطح فرهنگ و تحصیلات قابل درک باشد.
از جمله عوامل موثر در این بخش ، نوع پوشش و بیان گوینده خبر تلویزیونی می باشد که برای مخاطبینی که ازکانالهای مختلف خبری استفاده می نمایند مهم تلقی می شود، لذا به خدمت گرفتن عوامل اجرایی که دارای خصوصیاتی از جمله صمیمی بودن، دارابودن لحن و تن صدای مناسب، داشتن کیفیت نگاه، استفاده از اشاره های چهره وتاکید صوتی بر روی لغات کلیدی و نمایشی از خود درمقابل دوربین ضروریست،لیکن کافی نمی باشد. زیرا که محتوای خبر که توسط گوینده طرح می شود،بر ذهنیت مخاطب اثرگذارمی باشد و چنانچه محتوا با ذهنیت مخاطب همسانی نداشته باشد تاثیرات آن معکوس خواهد بود.