۱۹۶۰-۱۹۵۰
دوره عدم اطمینان افزاینده
دوره عدم اطمینان
دوره گذار
دوره ثبات
درجه عدم اطمینان
پردازش شبکه ای
پردازش افقی
پردازش عمودی –افقی
ساده در مقابل غیر ساده
سیر تکاملی پردازش اطلاعات
فرم مجازی
فرم شبکه ای
فرم ماتریسی
فرم بوروکراتیک
سیر تکاملی طراحیهای سازمانی
مأخذ : (Dibrell & R. Miller, 2002, p. 626)
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی با روش شناختی مبتنی می باشد که درآن علم به کار می رود. در واقع روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر ( قابل اطمینان) و نظام یافته ای برای واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (خاکی،۱۳۸۴،ص۲۰۱).
هرگز نمی توان ادعا نمود و مطمئن بود که شناخت های بدست آمده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نا محدود و آگاهی و روش های ما برای کشف حقیقت محدود هستند . حال اگر فرض بر این باشد که هدف فعالیتهای پژوهشی حقیقت جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف می باشند آنچه را که ایشان انجام می دهند و می یابند.می توان کوششی برای نزدیکی به حقیقت دانست ( رفیع پور ، ص ۸۰: ۱۳۸۳ )
دستیابی به هدفهای تحقیق میسر نخواهد بود ، مگر زمانی که جستجوی شناخت یا روش شناسی درست صورت پذیرد . « دکارت در این رابطه روش را راهی می داند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود » ( خاکی ، ص ۱۹۴ – ۱۹۳ : ۱۳۸۲ )
اساس واقعی پژوهش علمی ، تبیین رابطه میان متغیر هاست . دو روش اصلی که برای تعیین روابط در اختیار است معمولاً از چند جهت با هم تفاوت دارند . یکی از این دو روش ، روش توصیفی است و شامل مجموعه روشهایی است که هدف از آن توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است . اجرای تحقیق توصیفی صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری می باشد ( سرمد ، مرتضی ، ص ۸۰ : ۱۳۸۰ )
بنابراین، تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع. روش و ابزار و نمومه یک تحقیق لازم و ملزوم یکدیگرند. در تحقیق حاضر نیز روش تحقیق و ابزارهای خاص آن بکار رفته است که در زیر به آنها اشاره می شود.
۳-۲ روش تحقیق
روش های متعددی برای تحقیق بکار برده می شود و معمولاً محققان در خصوص تعریف مشخص از انواع روش های تحقیق ، اتفاق نظر نداشته و بر این اساس تقسیم بندی های متفاوتی از آن بعمل آمده است . لازم بذکر است تحقیق حاضر ترکیبی از تحقیق کتابخانه ای و میدانی است. در ابتدا با بهره گیری از اسناد کتابخانه ای اعم از کتابهای فارسی و لاتین، مقالات فارسی و لاتین از کتابخانه ها و سایت های معتبر علمی پیرامون فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر رفتار های حرفه ای کارکنان و مدیران حوزه منابع انسانی تدوین و سپس بر اساس آن پرسشنامه ای تهیه و بین کارکنان و مدیران حوزه منابع انسانی استانداری تهران و سازمانهای مرتبط توزیع می شود.
روش پژوهش در این مطالعه روش کمی است با تکنیک پیمایشی، و از نظر شیوه اجرا همبستگی می باشد. چرا که در آن به دنبال آن هستیم تا تاثیر فناوری اطلاعات را به عنوان متغیر مستقل بر رفتار حرفه ای کارکنان به عنوان متغیر وابسته بررسی کنیم.
این تحقیق بر حسب هدف در گروه تحقیقات کاربردی جای می گیرد. زیرا در این تحقیق به دنبال آن هستیم که تاثیر فناوری اطلاعات را بر رفتار حرفه ای کارکنان و مدیران حوزه منابع انسانی از لحاظ سطح پاسخگویی، استقلال اطلاعاتی و ارتباطات خارج از سازمان وتحول آفرینی را مورد ارزیابی قرار دهیم.
۳-۲-۱ دسته بندی تحقیقات بر اساس هدف
تحقیقات علمی بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می گردند: بنیادی، کاربردی، تحقیق و توسعه.
تحقیق بنیادی: هدف اساسی این تحقیقات، آزمون نظریه ها، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. تحقیقات بنیادی، نظریه را بررسی کرده، آنها را تایید، تعدیل یا رد می کند.
تحقیق کاربردی: هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می شود.
تحقیق و توسعه: فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی ( طرحها، روشها و برنامه های درسی) انجام می شود ( سرمد، ۱۳۸۳، ص ۸۹).
با توجه به اینکه در این پژوهش، محقق به دنبال مشخص کردن تاثیر فناوری اطلاعات بر رفتار حرفه ای حوزه منابع انسانی می باشد و به عبارت دیگر نتایج این تحقیق بعد از اتمام کار می تواند بلافاصله در جامعه مورد نظر بکار گرفته شود. این پژوهش از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. زیرا همانطور که ذکر شد، تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که در جهت رشد و بهتر کردن یک محصول با یک فعالیت و آزمون و مفاهیم نظری و مجرد در موقعیت های واقعی و زنده هستند( نادری، سیف نراقی، ۱۳۷۹).
۳-۲-۲ دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها
طرح تحقیق را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد: