همچنین کاتالوگ های شرکت های واردکننده اتومبیل از جمله مهمترین و نفیس ترین
کاتالوگ ها بودند و بروشورهای واردکنندگان لوازم آرایشی زیباترین نوع بروشورها را تشکیل می دادند.
بخش چهارم: پیشینه تحقیق
۲-۳۸ پیشینه تحقیق :
به طور کلی تعداد از تحقیقات انجام شده در دانشگاه ها تحت عنوان زیر می باشد .
۱- اسمی، سعدی پور و اسدزاده(۱۳۸۹) تحقیقی تحت عنوان « رابطه تماشای آگهی های تبلیغاتی تلویزیون با الگوی مصرف در کودکان و نوجوانان تهرانی» به انجام رساندند. هدف این پژوهش بررسی رابطه تماشای آگهی های تبلیغاتی تلویزیون با الگوی مصرف در کودکان و نوجوانان شهر تهران پرداخته است. گروه نمونه این پژوهش که با روش پیمایشی انجام شده است، ۷۳۴ نفر از کودکان و نوجوانان (۳۶۹ پسر و ۳۶۵ دختر) ۷ تا ۱۴ سال تهرانی و والدینشان بوده اند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. داده های پژوهش با بهره گرفتن از روش های آماری آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی مورد پردازش قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد، بین میزان تماشای آگهی های بازرگانی تلویزیون و میزان استفاده از «مواد خوراکی»، «لوازم و وسایل» و «مکان های خدماتی و تفریحی»، رابطه مثبت وجود دارد. همچنین، با افزایش میزان تماشای آگهی های آموزشی تلویزیون، میزان رفتار «صرفه جویی و رعایت مسایل ایمنی و مقررات راهنمایی و رانندگی» افزایش یافته است.
۲- دیندار فرکوش و حیدربیگی(۱۳۹۰) تحقیقی تحت عنوان « بررسی تاثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید» به انجام رساندند. هدف این تحقیق این تحقیق به بررسی تاثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید پرداخته است. برای رسیدن به این هدف از دیدگاه نظریه پردازانی چون لاسول، مک لوهان، برایانت و زیلمن، لازارسفلد، مارکوزه، مرتن و الگوی آیدا استفاده شد. متغیر مستقل شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و متغیر وابسته نگرش و رفتار مخاطبین در نظر گرفته شده است. در این مطالعه از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در بین پاسخگویان استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان شهر تهران است، جامعه نمونه ۳۸۸ نفر است که از طریق نمونه گیری به روش تمام شماری (دردسترس) چند مرحله ای انتخاب شده اند. داده های تحقیق با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS مورد تحلیل قرار گرفت؛ که نتایج به صورت زیر است: چهار مرحله ای که در الگوی آیدا در خصوص مراحل اثرگذاری تبلیغات بر نگرش مخاطبان وجود دارد در مورد تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مورد تایید قرار گرفت.
۳- صمصام شریعت، آتش پور و کامکار(۱۳۸۶) تحقیقی تحت عنوان « مقایسه عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات تجاری از دید مردم و متخصصان تبلیغات» به انجام رساندند. هدف از انجام این پژوهش تعیین و مقایسه عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات تجاری از دید مردم و متخصصان تبلیغات بوده است. در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه بررسی عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات استفاده گردید. پرسشنامه های پژوهش را که اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ ( ۸۶۸/a=0) محاسبه گردید، ۵۳۴ نفر از (حدود ۰۱۸/۰ درصد) مردم شهراصفهان) و تعداد ۶۴ نفرمتخصص تبلیغات در سال ۱۳۸۵ تکمیل کرده بودند. داده های حاصل با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی (t مستقل دوگروهی) تحلیل گردید و این نتایج حاصل شد: شبکه های تلویزیونی و ساختار انیمیشن کارتونی، بسته بندی جذاب، رنگهای مرتبط با محصول و نوآوری، توجه به احساس امنیت و نشانه های تداعی کننده، اطلاع رسانی از کیفیت، پیشینه و قیمت، گویش ها و اصطلاحات متداول، تنوع در محتوای پیام ها، در رسانه تلویزیون؛ پخش در ساعت ۱۸ الی۲۳ و قبل از شروع برنامه ها (در رسانه تصویری) عوامل موثر در اثربخشی تبلیغات تجاری از دید مردم بودند. در مقایسه عوامل موثر از دیدگاه مردم و متخصصان تبلیغات، متخصصان استفاده از بیل بورد و رنگهای مرتبط (P<0.05)، انیمیشن کارتونی، اطلاع رسانی از جوایز و گواهینامه و پخش به صورت زیرنویس (P<0.01) را در تبلیغات موثرتر از دیدگاه مردم در این زمینه ها دانسته و در مقابل مردم؛ استفاده از تصاویر زنان و کودکان، توجه به امنیت، اطلاع رسانی از قیمت، مزایا و پیشینه، گویش ها و اصطلاحات متداول، ضرب المثل ها و شعار تبلیغاتی مطلوب (P<0.01) را موثرتر از دیدگاه متخصصان در این موارد می دانند.
۴- شاه محمدی و میرزایی(۱۳۹۰) تحقیقی تحت عنوان « بررسی میزان اثربخشی تبلیغات پست بانک در میان مشتریان خود در شهر تهران» به انجام رساندند. هدف این تحقیق بررسی میزان اثربخشی جذابیت های محتوائی، تصویری، گرافیکی - طراحی، صوتی، رنگ، اندازه و ابعاد تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، مطبوعاتی، محیطی و اینترنتی و همچنین زیبایی مکانی و تجهیزات داخلی شعب و تعداد و کیفیت جوائز حساب های قرض الحسنه پست بانک ایران بوده است. اهداف این تحقیق شامل اهداف اصلی و فرعی است که هدف اصلی: بررسی میزان اثر بخشی تبلیغات پست بانک در میان مشتریان خود در شهر تهران و اهداف فرعی شامل: جذب حداکثری سپرده ها و نقدینگی جامعه، تشویق و ترغیب مردم جهت سپرده گذاری در پست بانک به ویژه سپرده های ارزان قیمت، دستیابی به درآمد بیشتر و افزایش سودآوری از طریق ارائه خدمات بانکی، افزایش سهم بازار بانکی، معرفی هرچه بیشتر پست بانک و خدمات آن در سطح جامعه، افزایش اعتماد عمومی جامعه نسبت به پست بانک، جذب مشارکت های مالی مردمی جهت تامین سرمایه طرح های اقتصادی و زیربنائی کشور، کمک به توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی جامعه با تامین مالی طرح ها و کاهش ترددهای غیرضروری در سطح جامعه از طریق ارائه خدمات الکترونیکی و اینترنتی است. مهم ترین انگیزه انتخاب این موضوع، دستیابی به خواسته ها و نیازهای جدید بانکی هموطنان در اقصی نقاط کشور و وجود فضای رقابتی بین موسسات پولی و بانکی کشور و ضرورت آن نیز گستره وسیع ارائه خدمات پست بانک و میزان اثربخشی تبلیغات آن می باشد. فرضیه های این تحقیق به طورکلی شامل پیش بینی وجود رابطه معنی دار بین تبلیغات بانک و معرفی آن در سطح جامعه، افزایش اعتماد عمومی نسبت به بانک، تشویق و ترغیب مردم جهت سپرده گذاری در بانک، کاهش ترددهای غیرضرور در سطح جامعه و پیش بینی رابطه ای معنادار بین جذب مشتری و جذابیت های موسیقیایی، صوتی، تصویری، گرافیکی- طراحی، محتوایی، رنگ، اندازه و ابعاد تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، مطبوعاتی، محیطی و اینترنتی بانک و همچنین جذابیت های جوایز حساب های قرض الحسنه و زیبائی مکانی و تجهیزات داخلی شعب بانک است. آزمون انجام شده و تجزیه و تحلیل یافته ها و داده های به دست آمده، حاکی از تائید نسبی کلیه فرضیه ها است. روش اجرای این تحقیق، پیمایشی و ابزار مورد استفاده نیز پرسشنامه است که در محدوده مکانی شهر تهران و شعب مناطق ۱ و ۲ و شعبه مستقل مرکزی پست بانک ایران در تیر ماه سال ۸۹ و با جامعه آماری ۵۶۴۲۰ نفر و حجم نمونه ۴۰۰ نفر انجام شده است. پیش آزمون روایی ابزار سنجش تحقیق نیز طبق «آلفای کرونباخ» و بر اساس نرم افزار spss عدد ۸.۹ به دست آمده است که بیانگر روایی خوب پرسشنامه است.
۵- حیدرپور و طهماسبی گتابی تحقیقی تحت عنوان « تاثیر هزینه آموزش و هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی بر افزایش جذب سپرده های بانکها (مطالعه موردی بانک صادرات استان مازندران) به انجام رساندند. هدف این تحقیق بررسی رابطه هزینه تبلیغات و هزینه آموزش بانکداری الکترونیکی در افزایش جذب سپرده ها صورت گرفته است. در این راستا جامعه آماری متشکل از شعبه های بانک صادرات استان مازندران می باشد که هزینه های آموزش و تبلیغات بانکداری الکترونیکی و افزایش منابع بانک صادرات استان مازندران در طی سالهای ۱۳۸۶-۱۳۸۵ مورد بررسی قرار گرفته است.
با بهره گرفتن از روش های کتابخانه ای و میدانی داده های مورد نیاز گردآوری و پس از آن با بهره گرفتن از روش های آماری (همبستگی، رگرسیون تک متغیره و رگرسیون چندگانه) فرضیه های این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرند که عبارتند از:
بین هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی و افزایش جذب سپرده ها رابطه وجود دارد
بین هزینه آموزش بانکداری الکترونیکی و افزایش جذب سپرده ها رابطه وجود دارد .
پس از بررسی داده ها با بهره گرفتن از روش های آماری مشخص شد که بین افزایش جذب منابع و هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی رابطه وجود ندارد اما بین هزینه آموزش بانکداری الکترونیکی و افزایش جذب سپرده ها رابطه وجود دارد.
۶- بررسی نگرش والدین نسبت به تاثیر تبلیغات تجاری تلویزیون بر رفتار مصرف کودکانشان (در مدارس ابتدایی منطقه هشت آموزش و پرورش تهران )عنوان پایان نامه خانم راحله انگشت باف می باشدکه در سال ۱۳۸۲ در دانشگاه الزهراء ارائه شده است . فرضیه های این تحقیق عبارتند از :
تبلیغات تجاری موجب تغیردر عادات غذایی کودکان می شود .۲-تبلیغات تجاری موجب می شود کودکان در تصمیم گیری برای خرید کالاهایی که به آنها مربوط نمی شود دخالت کنند.۳-تبلیغات تجاری بین کودکان و والدین ایجاد تنش می کند .۴-تبلیغات تجاری موجب افسردگی کودکان می شود .هدف اصلی این پژوهش تجزین تحلیل تبلیغات تجاری و میزان اثرگذاری آن برروی رفتار مصرفی کودکان است .ابزار های پژوهش ،شامل مشاهده ،مصاحبه و پرسشنامه است.روش این تحقیق توصیفی و کاربردی می باشد و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش مادران کودکان ۷تا ۱۰ سال منطقه هشت تهران هستند که از۲۰محله در منطقه ۸شهر تهران انتخاب شده اند.حجم نمونه دراین پژوهش ۵۰نفر بودند،که پس از اجرای آزمون ۴۹پرسشنامه به صورت کامل تکمیل شد.
این پژوهش از نوع پیمایشی بوده وبرای آزمون فرضیه ها از آزمون کرمولوگوروف اسمیرونوف و آزمون اسپیرمن و آزمون میانگین استفاده شده است.
نتایج این پژوهش نشان داد که ،تبلیغات تجاری بر عادت غذای کودکان اثر گذاشته و موجب تغیر در عادت غذای آنها گردید.همچنین تبلیغات تجاری برکودکان اثر دارد و باعث شده است که کودکان در خرید کالاهای که به آنها مربوط نمی شود دخالت کنند. در مورد فرضیه سوم نتایج پژوهش بیان می کند که در ایران به شدت کشورهای غربی تبلیغات تجاری بین کودکان و والدین ایجاد تنش نمی کند برای همین این فرضیه رد شد. همچنین تبلیغات تجاری باعث افسردگی کودک و ایجاد تنش در خانواده نمی شود این امر حاکی از ویژگی فرهنگی تربیت اسلامی کودکان ایرانی می باشد.
۷- بررسی تاثیر تبلیغات تجاری بر رفتار مصرف کننده در تصمیم خرید خودرو عنوان پایان نامه آقای علی اسدالهی می باشدکه درسال ۱۳۸۴در دانشگاه شهید بهشتی ارائه شد. اهداف عمده تحقیق شامل این موارد می باشد: تحلیل تئوریک و جایگاه تبلیغات تجاری به عنوان یک ابزار کارامد در مدیریت بازاریابی، تحلیل رفتار مصرف کننده در فرایند خرید کالاها وخدمات و سنجش میزان تاثیر گذاری تبلیغات تجاری بررفتار مصرف کنندگان در فرایند تصمیم خرید مصرف کننده.فرضیات تحقیق عبارت بودند از: ۱- تبلیغات تجاری در بازار خودرو بر رفتار مصرف کنندگان در فرایند خرید این محصولات موثر است .۲- تبلیغات تجاری در بازار محصولات خانگی در تشخیص نیاز برای این محصولات موثر است.۳- تبلیغات تجاری در بازار محصولات خانگی در آگاهی بخش نسبت به انواع این محصولات موثر است .۴- تبلیغات تجاری در بازار محصولات خانگی در ارزیابی انواع این محصولات موثراست.۵- تبلیغات تجاری در بازار محصولات خانگی در تصمیم خرید این محصولات موثر است.۶- تبلیغات تجاری در بازار محصولات خانگی در وفاداری مصرف کنندگان پس از خرید این محصولات موثر است.جامعه آماری این پژوهش شهروندان تهرانی بودند و حجم نمونه برای این پژوهش ۹۶ نفر محاسبه شده بود .نتیجه این پژوهش به این صورت بود که تمامی فرضیات این پژوهش مورد تائید قرارگرفت.
۸- تاثیر تبلیغات تلویزیونی برروی رفتار مصرف کنندگان غذاهای کنسروشده در صنایع کوچک عنوان مقاله ای می باشد که توسط آقای مروان السلامه در دانشگاه جادارا در کشور اردن در سال ۲۰۱۰ ارائه شده و در نشریه اروپایی علوم اجتماعی به چاپ رسید.
حجم نمونه در این پژوهش تعداد یکصد خانواه از کارکنان شهر ایربد بود که به صورت تصادفی برای این پژوهش انتخاب شده بودند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد.
فرضیه های تحقیق این موارد را شامل می باشد :۱- بین تبلیغات تلویزیونی و افزایش تقاضای غذاهای کنسرو شده ارتباط وجود دارد. ۲- بین تبلیغات تلویزیونی و افزایش قیمت غذاهای کنسرو شده ارتباط وجود دارد. ۳- بین تبلیغات تلویزیونی و فراگیر ی شکلهای جدید مصرف غذاهای کنسرو شده ارتباط وجود دارد .۴- بین تبلیغات تلویزیونی و تغییر رفتار و گرایش مصرف کنندگان غذاهای کنسرو شده ارتباط وجود دارد . نتایج تحلیل داده های هر چهار فرضیه را مورد پذیرش قرارداد.
۹- رفعتی(۱۳۸۴) تحقیقی تحت عنوان « سیر تحول تبلیغات بازرگانی در مطبوعات ایران از سال (۱۲۲۹ تا ۱۳۷۹)» به انجام رسانده است. هدف این تحقیق بررسی سیر تحولات در مطبوعات از بعد بازرگانی بوده است. نتایج تحقیق نشان دهنده روند رو به رشد توجه به تبلیغات در مطبوعات که می تواند به عنوان منبع درآمدی قابل اتکا در آید، اشاره داشته است.
۱۰- شاهنواز (۱۳۸۳) تحقیقی تحت عنوان « بررسی زبان شناختی آگهی های تبلیغاتی» به انجام رسانده است. نتایج تحقیق نشان دهنده انواع سبک های به کار رفته در آگهی های بازگانی بوده است. علاوه بر این اشاره ای به انواع تبلیغات نوشتاری و کاربردی انواع قلم و سبک در نگارش را بیان کرده است.
۱۱- انگشت باف(۱۳۸۲) تحقیقی تحت عنوان « بررسی نگرش والدین نسبت به تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر رفتار کودکانشان» به انجام رسانده است. نتایج این تحقیق عبارتند از: تبلیغات تجاری بر کودکان موجب تغییر در عادات غذایی آنها گردیده است، تاثیر تبلیغات تجاری بر کودکان موجب دخالت آنها در خرید کالاهای نامرتبط به کودکان شده است، تاثیر تبلیغات تجاری بر کودکان میان کودکان و والدین تنش شدیدی به وجود نمی آورد.
۱۲- عالمی(۱۳۸۴) تحقیقی تحت عنوان « بررسی تاثیر تبلیغات تجاری پوشاک در بیلبورد شهر تهران» به انجام رسانده است. نتایج این تحقیق نشان دادند که طراحی بیلبورد پوشاک می توانند با روانشناسی تاثیر در مخاطب، آنان را به سمت و سوی یک نام تجاری سوق دهند. شهر تهران که برای دیگر شهرهای بزرگ کشور، همواره یک الگو محصوب می شود، به دقت مورد مطالعه قرار گرفته سات. تصاویر بیلبورد ها در زمینه پ.وشاک مردانه در سال های ۸۳ و ۸۲ در تهران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحلیل به چهار عنصر طراحی عکس، رنگ و حرف که عوامل اصلی تبلیغات بصری و جذب مخاطب محسوب می شود، با تکیه بر آمار به دستاوردهای جدیدی رسیدیم.
۱۳- سیاوشی(۱۳۸۲) تحقیقی تحت عنوان ـ بررسی استفاده و تاثیر طنز بر اثربخشی تبلیغات تجاری تلویزیونی» به انجام رسانده است. نتایج این تحقیق نشان دادند که ۱۴ درصد از مجموع تبلیغات پخش شده در تلویزیون ایران، از جاذبه طنز استفاده کرده اند. بعلاوه مشخص گردید که نوع محصول تبلیغ شده و نوع مکانیزم بکار رفته در تبلیغ تاثیر غیر قابل انکاری بر اثربخشی تبلیغ طنز دارند.
۱۴- فرجی نیا(۱۳۷۶) تحقیقی تحت عنوان « مطالعه ویژگی های مؤثر تبلیغات تجاری تلویزیون بر یادآوری» به انجام رسانده است. هدف این تحقیق تعیین ارتباط رضایت از زندگی زناشویی با شناسایی و بیان احساسات بوده است. نتایج نشان داده است که بین رضایت از زندگی و نیز مشکل شناسایی و بیان احساسات خود، با متغیر های سن و طول مدت زندگی، فاصله سنی، تعداد فرزندان و شیوه زندگی رابطه معناداری مشاهده نشده است.
۱۵- یوسفی (۱۳۸۰) تحقیقی تحت عنوان « اثربخشی بیلبوردهای تبلیغاتی بر جامعه مصرف کننده ایران- تهران» به انجام رسانده است. هدف این تحقیق بررسی جنبه های مختلف بیلبورد را تحت بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق نشان دهنده مناسب بودن تبلیغات از طریق بیلبورد بوده، در صورت در نظر داشتن شرایط آن می باشد.
۱۶- محمودی(۱۳۷۹) تحقیقی تحت عنوان انیمیشن در تبلیغات به انجام رسانده است. هدف تحقیق بررسی تبلیغات تلویزیونی از بعد مدیریتی و انتخاب روش صحیح در تبلیغات بوده است. نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیر بالای عنصر خلاقیت در این امر بوده اند.
۱۷- شمشیری ابرند آبادی(۱۳۷۹) تحقیقی تحت عنوان «سنجش اثربخشی تبلیغات بانک های تجاری بر واکنش روانی و رفتاری مصرف کنندگان خدمات بانک ها و ارائه راهکارهای بهینه» به انجام رسانده است. هدف این تحقیق سنجش اثربخشی تبلیغات بانک ها بوده است. نتایج نشان دهنده اثربخش بودن تبلیغات بانکی در زمینه واکنش های روانی و رفتاری مصرف کنندگان داشته است.
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک وضعیت نا معین. هر تحقیقی با یک مسأله شروع میشود، سؤال تحقیق موجب بوجود آمدن سؤالاتی در ذهن محقق میشود و به ارائه فرضیاتی منجر میشود. وظیفه اصلی یک محقق این است که با جمع آوری دادهها و اطلاعات از محیط و با بهره گرفتن از شیوه های علمی، بعد از تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده، فرضیات را اثبات یا رد کند و در نتیجه جواب سؤال تحقیق خود را پاسخ دهد.
در این قسمت به بحث و بررسی روش تحقیق به کار گرفته در این پژوهش پرداخته که این تحقیق خود شامل شرح روش تحقیق – قلمرو تحقیق – ابزار تحقیق و روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه و اندازه گیری روایی و پایانی و روش تجزیه تحلیل داده ها، میباشد[۹۸]
۳-۲ روش تحقیق:
دستیابی به هدف های علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع تحقیق (خاکی، ۱۳۸۷، ص ۱۵۵)
از اصطلاح «روش تحقیق»[۹۹] معانی متمایزی در متون علمی استنباط میشود. بهترین تعریفی که با آنچه مورد نظر ماست مطابقت میکند چنین است:
«روش تحقیق» مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (خاکی، ۱۳۸۷، ص ۲۰۱)
روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ ویا راه حل مسأله در نظر گرفته شده است و مراحل زیر را دربر میگیرد:
۱- بیان مسأله به صورت شفاف و کامل
۲- تبدیل مسأله به الگو یا مدل های فرضیه
۳- طراحی و روش جمع آوری دادهها در ارتباط با فرضیهها
۴- جمع آوری داده ها
۵- ارائه ی روش علمی برای تحلیل داده ها
۶- تحلیل یافتهها و ارائه ی نتایج
اغلب در انجام تحقیقات علوم اجتماعی، از روش تحقیق توصیفی[۱۰۰] استفاده میشود، اهداف محقق در این نوع پژوهش توصیف عینی، واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع است. به عبارت دیگر پژوهشگر در این گونه تحقیقات سعی میکند تا آنچه هست را بدون هیچگونه دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی را از موقعیت بگیرد (دانشور، ۱۳۸۷، ص ۶۴)
تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایند های جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به زمان حال است، هرچند غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند مورد بررسی قرار میدهد (جان بست[۱۰۱]، ۱۳۷۱، ص ۱۲۵)چون در این تحقیقی به توصیف و مطالعه آنچه که هست میپردازیم، روش تحقیق مناسب که در تحقیق حاضر به کار رفته، از نظر روش اجرا توصیفی و از نظر جمع آوری داده پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است.
۳-۲-۱ قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی :
قلمرو موضوعی تحقیق متمرکز بر رابطه بین تبلیغات تلویزیونی بر رفتار مصرف کنندگان میباشد.
قلمرو زمانی: زمان انجام تحقیق ازاسفند ماه سال۲۵/۱۲/ ۸۹ شروع و تا فروردین ۲۵/۱۲/۹۱ طول کشیده است.
قلمرو مکانی: این تحقیق از نظر مکانی محدود به شهر تهران میباشد.
۳-۳ جامعه آماری:[۱۰۲]
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش جامع مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. معمولاً به منظور کسب اطلاعات دقیقتر در مورد یک جامعه بررسی یکایک عناصر جامعه مطلوب به نظر میرسد.
بررسی رابطه بین تبلیغات تلویزیونی بر رفتار مصرف کنندگان درفرایند تصمیم خرید خودرو- قسمت ۱۹