تدبیر سیاستها و راهکارهای دسترسی جهانی مناسب و ابزار اجرایی آنها، در راستای اهداف ویژهی اشاره شده و توسعهی شاخصهای اتصال ICT.
ایجاد و افزایش اتصال تمام مدارس، دانشگاهها، موسسات، کتابخانهها، ادارات پست، مراکز اجتماعی، موزهها و سایر موسسات ICT در راستای راهبردهای الکترونیکی ملی، برای ایجاد قابلیت دسترسی عمومی و برای رسیدن به اهداف اشاره شده.
توسعه و تقویت زیرساختهای شبکهای پهن باند ملی، منطقهای و بینالمللی، شامل انتقال توسط سیستمهای ماهوارهای و سایر سیستمها، برای کمک به ایجاد تنوع در جهت تطبیق نیازهای کشورها و شهروندان آنها و برای انتقال خدمات جدید ICT. حمایت از مطالعات فنی، حقوقی و عملی توسط اتحادیهی بینالمللی مخابرات (ITU) و سایر سازمانهای بینالمللی مربوطه برای انجام موارد زیر:
دسترسی گستردهتر به منابع Orbital، هماهنگسازیهای فرکانسی جهانی و سیستمهای استانداردسازی جهانی
تشویق همکاری بخش خصوصی/ دولتی
گسترش خدمات سریع ماهوارهای جهانی برای نواحی غیرقابل دسترس مانند نواحی دوردست و نواحی با جمعیت پراکنده
یافتن سیستمهای دیگری که میتواند اتصال با سرعت بالا را ایجاد کند.
در نظرگرفتن نیازهای افراد مسن، افراد ناتوان، کودکان، بهویژه کودکان محروم از مزایای اجتماعی و سایر گروههای محروم و آسیبپذیر در راستای راهبردهای الکترونیکی ملی از راه ایجاد اقدامات اجرایی آموزشی و قانونی مناسب برای اطمینان از شمول کامل آنها در جامعه اطلاعاتی.
تشویق طراحی و تولید تجهیزات و خدمات ICT بهصورتی که همه، از جمله افراد مسن و ناتوان، کودکان، بهویژه کودکان محروم از مزایای اجتماعی و سایر گروههای محروم و آسیبپذیر، بتوانند به راحتی و امکانپذیری بالا به آنها دسترسی داشته باشند و همچنین توسعهی فناوریها، برنامهای کاربردی و مضامین مناسب با نیازهای آنها، با هدایت اصول مصوب بینالمللی و توسعه آنها با بهره گرفتن از فناوریهای مساعد.
توسعهی فناوریهای مناسب و رابطهای رایانهای غیرمتنی برای تسهیل دسترسی مردم به ICT، با هدف کاهش چالشهای بیسوادی.
انجام برنامههای بینالمللی تحقق و توسعه بهمنظور در دسترس قراردادن تجهیزات ICT مناسب و لازم برای کاربران.
تشویق استفاده از ظرفیتهای بیسیم بلااستفاده، شامل ماهوارهها در کشورهای توسعهیافته و بهویژه در کشورهای در حال توسعه، برای ایجاد دسترسی در نواحی دوردست، بهویژه در کشورهای در حال توسعه و کشورهای در حال انتقال اقتصادی و همچنین بهبود پیوند با هزینهی پایین در کشورهای در حال توسعه فعالیتهای کشورهای توسعهنیافته برای ایجاد و راهاندازی زیرساختهای مخابراتی در خور توجه ویژه میباشد.
بهینهسازی اتصال در بین شبکههای اطلاعاتی اصلی و تشویق و ترغیب به ایجاد و توسعهی ستونهای اصلی ICT و نقاط مبادله اینترنتی منطقهای، برای کاهش هزینههای اتصال داخلی (همپیوندی) و گسترش و بسط شبکههای دسترسی.
توسعه راهبردهایی برای افزایش اتصال جهانی مناسب و بهموجب آن تسهیل دسترسیهای مطلوب. هزینههای انتقال تجارت اینترنتی و اتصال داخلی باید براساس پارامترهای هدفدار، شفاف و بدون تبعیض و با توجه به فعالیتهای جاری در این مورد باشند.
تشویق و توسعهی استفادهی مشترک از رسانههای سنتی و فناوریهای جدید.
ج ۳) دسترسی به اطلاعات و دانش
۱۰- ICT به مردم در همهی نقاط دنیا اجازه میدهد تا به اطلاعات و دانش، بهصورت آنی دسترسی داشته باشند. اشخاص، سازمانها و انجمنها باید از دسترسی به اطلاعات و دانش بهره ببرند.
توسعه رهنمودهای راهبردی برای توسعه و گسترش دامنهی اطلاعات عمومی و همچنین بهعنوان وسیلهای بینالمللی برای بالابردن دسترسی عمومی به اطلاعات.
دولتها باید دسترسی مناسب به اطلاعات عمومی رسمی را از راه منابع ارتباطی مناسب، بهویژه از راه اینترنت، فراهم کنند. تدوین و تصویب قوانینی در مورد دسترسی به اطلاعات و حفاظت از دادههای عمومی، بهویژه در حوزه فناوریهای جدید مورد تشویق قرار میگیرند.
افزایش مطالعات و توسعه در مورد تسهیل قابلیت دسترسی به ICT برای همه، خصوصا در نواحی محروم و گروههای حاشیهای و آسیبپذیر.
دولتها و سایر اعضا بایستی نقاط دسترسی عمومی اجتماعی چندمنظوره را راهاندازی کنند و دسترسی مناسب و رایگان به منابع ارتباطی مختلف، از جمله اینترنت را برای شهروندانشان مهیا کنند. این نقاط دسترسی عمومی باید دارای ظرفیت کافی برای کمک به کاربران در کتابخانهها، موسسات آموزشی، ادارات عمومی، ادارت پست و سایر اماکن عمومی، با تأکید ویژه بر نواحی روستایی و محروم، با در نظرگرفتن حقوق مالکیت معنوی (IPRs) و تشویق استفاده از اطلاعات و تبادل دانش باشند.
تشویق مطالعات و ایجاد آگاهی بین تمام اعضا در مورد امکانات الگوهای نرمافزاری مختلف و ابزار ایجاد آنها، شامل نرمافزارهای اختصاصی، نرمافزارهای Open Source و رایگان، برای افزایش رقابت، آزادی انتخاب و انعطافپذیری و در جهت توانمندسازی تمام اعضا برای ارزیابی راه حل ها برای انتخاب مناسبترین راه برای دستیابی آنها به نیازهایشان.
دولتها باید فعالانه استفاده از ICT را بهعنوان ابزار اساسی کار، توسط شهروندان و ادارات محلی گسترش دهند. از این لحاظ، جامعه بینالمللی و سایر اعضا باید ایجاد ظرفیت را برای ادارات محلی برای استفادهی گسترده از ICT بهعنوان ابزاری برای بهبود کارکرد دولتهای محلی حمایت کنند.
تشویق مطالعات در مورد جامعه اطلاعاتی، شامل فرمهای ابتکاری شبکهسازی، تطبیق زیرساختها، ابزار و برنامههای کاربردی ICT، که قابلیت دسترسی به ICT برای همه، بهویژه گروههای محروم از مزایای اجتماعی، تسهیل می کند.
حمایت از ایجاد و توسعهی یک کتابخانه عمومی دیجیتالی و سرویسهای بایگانی برای جامعه اطلاعاتی، شامل بازنگری راهکارها و قوانین مربوط به کتابخانههای ملی، توسعهی یک درک جهانی از نیازهای “کتابخانههای هیبریدی” یا پیوندی (دارای پیوندهای متعدد با کتابخانههای دیگر) و رشددادن همکاری گسترده بین کتابخانهها.
تشویق فعالیتهای مربوط به تسهیل دسترسی آزاد و مناسب به مجلات و کتابها و بایگانیهای آزاد اطلاعاتی علمی.
حمایت از مطالعات و توسعه طراحی ابزارهای مناسب برای تمام اعضا بهمنظور رشد آگاهی، برآورد و ارزیابی مدلهای مختلف نرمافزاری و مجوزها، تا از انتخاب بهینه نرمافزارهایی که بتوانند بیشترین دستاورد را برای دستیابی به اهداف توسعه در شرایط و جوامع محلی داشته باشند، اطمینان حاصل کنیم.
ج ۴) ایجاد ظرفیت
۱۱- هر کسی باید دارای مهارتهای لازم برای بهرهبرداری کامل از جامعه اطلاعاتی باشد. بنابراین ظرفیتسازی و سواد ICT ضروری است. ICT میتواند در نیل به آموزش گسترده جهانی از طریق تحول تحصیلات و آموزش مربیان و ارائه شرایط مناسب برای آموزش مادامالعمر، با دربرگیری تمام مردم که در خارج از حوزهی فرایند آموزش رسمی هستند و اصلاح و بهبود مهارتهای حرفهای نقش مهمی ایفا نماید.
توسعه سیاستهای داخلی برای اطمینان از استفاده کامل از آموزش در تمام سطوح، از جمله توسعهی برنامههای آموزشی، آموزش مربیان و همچنین مدیریت و نظارت موسسهای و حمایت از مفهوم آموزش مادامالعمر.
توسعه و رشد برنامههایی برای ریشهکن کردن بیسوادی با بهره گرفتن از ICT در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی.
توسعه و رشد مهارتهای سوادآموزی الکترونیکی برای همه، بهعنوان مثال با طراحی و ارائه دورههای آموزشی برای مدیریت عمومی، بهرهبردن از تسهیلات موجود مانند کتابخانهها، مراکز اجتماعی چندمنظوره، نقاط دسترسی عمومی و/ یا راهاندازی مراکز آموزش ICT محلی با همکاری تمام اعضا. گروههای محروم و آسیبپذیر باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
در راستای سیاستهای ملی آموزشی و با در نظرگرفتن نیاز به ریشهکن کردن بیسوادی بزرگسالان، بایستی مطمئن شویم که جوانان با مهارتها و دانش لازم برای استفاده از ICT، شامل ظرفیت لازم برای تحلیل و بهرهبرداری اطلاعات بهروشهای ابتکاری و خلاق، به تبادل تخصصهایشان و مشارکت کامل در جامعه اطلاعاتی مجهز شدهاند.
دولتها با همکاری سایر اعضا، باید برنامههایی را برای ظرفیتسازی با تاکید بر ایجاد مجموعهی بزرگی از متخصصان و کارشناسان ICT ماهر و شایسته، طرح و اجرا کنند.
توسعه پروژههای راهنما (آزمایشی) برای نمایش تأثیر سیستمهای آموزشی ICT محور بر دستیابی به هدف «تحصیلات برای همه» شامل اهداف سوادآموزی پایه.
کار بر روی حذف موانع جنسیتی در دسترسی به آموزش ICT و افزایش فرصتهای آموزشی برای زنان و دختران در حوزه ICT. برنامههای علمی و فنی باید با هدف مشارکت دختران جوان در جهت افزایش تعداد زنان در حوزه ICT باشد. مبادلهی بهترین تجربیات در مورد واردکردن جنبههای جنسیت در آموزش ICT باید افزایش یابد.
توانمندسازی جوامع محلی، بهویژه آنهایی که در نواحی روستایی و محروم هستند، بهمنظور استفاده از ICT و افزایش تولید مضامین مفید و اجتماعی با هدف بهرهبرداری همه از آن.
راهاندازی برنامههای آموزشی و تحصیلی که استفاده از شبکههای اطلاعاتی را برای افراد بومی سنتی ممکن سازد تا فرصتهایی را برای مشارکت کامل آنها در جامعه اطلاعاتی فراهم کند.
طراحی و اجرای فعالیتهای همکاری بینالمللی و منطقهای برای بالابردن ظرفیتها از جمله رهبران و پرسنل عملیاتی در کشورهای در حال توسعه و کشورهای کمتر توسعهیافته (LDCها)، با هدف موثر از ICT در تمام فعالیتهای آموزشی، این امر باید شامل ارائه آموزش در خارج از ساختار تحصیلی، مانند ایجاد کارگاه در خانهها باشد
طراحی برنامههای آموزشی ویژه در استفاده از ICT برای برآوردن نیازهای آموزشی متخصصان اطلاعات، مانند بایگانها، کتابداران، دانشمندان، مربیان، روزنامهنگاران، کارگران پستی و سایر گروههای حرفهای مربوط. آموزش متخصصان اطلاعاتی نهتنها باید بر روشها و تکنیکهای جدید برای توسعه و تدارک سرویس و خدمات اطلاعرسانی و ارتباطی تمرکز یابد، بلکه بایستی بر مهارتهای مدیریت مناسب برای اطمینان از بهترین استفاده از فناوریها، توجه و تمرکز داشته باشد. آموزش مربیان باید بر جنبههای تکنیکی ICT، در مورد توسعه مضامین، و بر امکانات نهفته و چالشهای ICT تمرکز کند
توسعه آموزش از راه دور و سایر شیوههای آموزش بخشی از برنامههای ظرفیتسازی میباشد. باید کشورهای در حال توسعه و خصوصاً کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) در سطوح مختلف توسعه منابع انسانی ارائه شود و مورد توجه ویژه قرار گیرند.
افزایش همکاریهای بینالمللی و منطقهای در زمینه ظرفیتسازی، شامل برنامههای کشورها که توسط سازمان ملل و نهادهای تخصصی آن تهیه شده است.
راهاندازی پروژههای راهنما برای طراحی شکل جدیدی از شبکه سازی ICT ـ محور، خصوصاً شبکههای آموزشی و تحقیقاتی پیونددهنده شبکههای آموزشی و مطالعاتی، و بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال انتقال گذار اقتصادی.
اگر فعالیتهای داوطلبانه همزمان و هماهنگ با سیاستهای ملی و فرهنگ محلی هدایت باشد، میتواند سرمایه با ارزشی برای بالا بردن نیروی انسانی برای استفاده موثر از ابزار ICT و ایجاد یک جامعه اطلاعاتی فراگیرتر باشد. برنامههای داوطلبانه برای ظرفیتسازی در زمینه ICT برای توسعه، خصوصاً در کشورهای در حال توسعه به کار انداخته شود.
طراحی برنامههایی برای تربیت کردن کاربران به منظور ایجاد ظرفیتهای خودآموزشی و خودتوسعهای.
ج ۵) ایجاد محرمانگی، اعتماد و امنیت در استفاده از ICT
۱۲- اعتماد سازی و امنیت یکی از ارکان اساسی جامعه اطلاعاتی است.
افزایش همکاری بین دولتها در سازمان ملل و با تمام اعضا در سایر نشستهای مربوطه برای اعتمادسازی با هدف افزایش اعتماد کاربر، حفاظت از جامعیت داده و شبکه، توجه به خظرات موجود و بالقوه مربوط به ICT و درنظر گرفتن سایر مسایل امنیت اطلاعات و امنیت شبکهها
دولتها با همکاری بخش خصوصی باید تخلفهای فضای الکترونیکی (cyber crime) و سوءاستفاده از ICT را کشف کنند، از آن ها جلوگیری کنند، و با آنها برخورد کنند و این کار را توسط فعالیتهای زیر انجام دهند: توسعه رهنمودها، با توجه به تلاشهای مداوم آنها در این حوزهها، توجه به قانونگذاری تا به آنها اجازه دهد که به صورت موثری جرمها را پیگیری و رسیدگی کنند. بالا بردن تلاشهای همکاری دوجانبه مؤثر؛ تقویت حمایتهای مؤسسهای در سطح بینالمللی برای جلوگیری و کشف و اصلاح چنین جرمهایی، و تشویق آموزش و ایجاد آگاهی.
دولتها، و سایر اعضا باید به صورت مؤثری آموزش و آگاهی کاربر را درباره خصوصی بودن بر خط و ابزار حفظ حریم خصوصی افزایش دهند.
در پیش گرفتن اقدامات مناسب در رابطه با spam در سطح ملی و بینالمللی
ترغیب ارزیابی داخلی از قوانین ملی با نظر به از بین بردن موانع استفاده موثر از مستندات و مبادلات الکترونیکی، شامل ابزار الکترونیکی تعیین صحت و سقم فعالیتها.
اثرات پیاده سازی شهر الکترونیک بر مدیریت شهری با تأکید بر وظایف برنامه ریزی و سازماندهی شهرداری در شهر همدان- قسمت ۶۳