۱۵۸) دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، چاپ اول از دوره جدید، انتشارات دانشگاه تهران، ایران ـ تهران، ۱۳۷۳ ه .ش.
۱۵۹) صفی پور شیرازی، عبدالرحیم، منتهی الارب فی لغه العرب، ۲ جلد، شرکت سهامی انتشار، ایران ـ تهران، ۱۳۸۸ ه .ش.
۱۶۰) عبدالرحمان، محمود، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیه، ۳ جلد، دارالفضیله، مصرـ قاهره، بی تا.
۱۶۱) عمید، حسن، فرهنگ عمید، ۲ جلد، انتشارات امیرکبیر، ایران ـ تهران، ۱۳۸۴ ه .ش.
۱۶۲) فیروز آبادی، محمدبن یعقوب، قاموس المحیط، چاپ اول، دارالکتب العلمیه، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۴ ه .ق.
۱۶۳) محب الدین، سیدمحمد رضا حسینی، تاج العروس من جواهر القاموس، ۲۰ جلد، چاپ اول، دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۴ ه .ق.
و) منابع الکترونیکی و اینترنتی
۱۶۴) http://law.dotic.ir/AIPLaw/lawview.do?reqCode=lawView&lawId=178971&isLaw=1
۱۶۵) http://www.magiran.com/
۱۶۶) http://www.noormags.com/view/fa/default
۱۶۷) http://www.irandoc.ac.ir/
۱۶۸) http://www.ensani.ir/
۱۶۹) نرم افزار جامع فقه اهل بیت(ع)
۱۷۰) نرم افزار جامع اصول فقه
۱۷۱) نرم افزار جامع الاحادیث
۱۷۲) نرم افزار المکتبه الشامله
۱۷۳) نرم افزار جامع قوانین و مقررات (معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات ریاست جمهوری)
ز) قوانین
۱۷۴) قانون تجارت
۱۷۵) قانون مدنی ایران
۱۷۶) قانون مدنی فرانسه
Abstract
Corrupt contract is invalid and has no effect in real world but cantractors maybe didn’t know from contract corruption and performed the effect of correct contract between them selves. Also we can imagine that the contractors with knowing about contract corruption are following the effect of correct contract.
With regard to this situation no one of these hypothesies will not be acceptable for jurisprudence instead of correct contract ‚but because of the effect of this situation in relation ship between contractors and in special condition and adding foreign elements like financial receipt transaction case that can provides the grounds for stablishing special effects like liability to retarn the object and profits include be used and unused customer will ensure the repairing of damage. For enample in the case of sale corrupt the saler had been damaged because of the rule of excuse compulsive not contractual liability, the buyer will excuse the damage. In Shia had been refrenced to versus of Quran in the case of swap contracts and qratuitous . In Shia and three of Sonni (Maleki, Hanbali and Shafei), corrupt contract and abolished contract are used in the same meaning and put at the contrast of correct contract but Hanifeh school put difference between correct contract and corrupt contract and in corrupt contract taking the thing has the same meaning of owning that thing. Article 365 of Iranian rule, says: “If any one take athing with corrupt finance, should returned it to it’s owner and if the thing damaged, he should compulsive the same shape of that thing and profits of it".
This article is not only about sale contract but also is about the whole contracts of swap contracts and qratuitous.
Key worlds:
Contract, corruption, abolishment, the effect of corrupt contract, liability to retarn the object and profits.
ـ بهرامی، محمد، تحلیل عقد و «اصاله اللزوم» آن در قانون مدنی، فصلنامه دیدگاههای حقوقی، سال ۱۳۷۶ ه.ش، شماره ۸، ص ۲۸٫ ↑
ـ ابوالحسین، احمد بن فرس بن زکریا، معجم مقائیس اللغه، جلد ۴، چاپ اول، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ایران ـ قم، ۱۴۰۴ ه.ق، ص ۸۷٫ ↑
ـ محب الدین، سید محمد رضا حسینی، تاج العروس من جواهر القاموس، جلد ۵، چاپ اول، دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۴ ه.ق، ص ۱۱۵٫ ↑
ـ عباد، اسماعیل، المحیط فیاللغه، جلد ۱، چاپ اول، عالم الکتاب، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۴ ه .ق، ص ۱۵۰؛ فیروز آبادی، محمد بنیعقوب، قاموس المحیط، جلد ۱، چاپ اول، دارالکتبالعلمیه، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۴ ه .ق، ص ۳۱۵؛ طریحى، فخرالدین، مجمع البحرین، جلد ۳، چاپ سوم، کتابفروشى مرتضوى، ایران ـ تهران، ۱۴۱۶ ه .ق، ص ۱۰۳؛ جوهرى، اسماعیل بنحماد، الصحاح ـ تاجاللغهو صحاح العربیه، جلد ۲، چاپ اول، دارالعلم للملایین، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۰ ه .ق، ص ۵۱۰؛ محبالدین، سیدمحمدرضا حسینی، تاجالعروس من جواهرالقاموس، ج ۸، ص ۳۹۴؛ جمالالدین، محمدبن مکرم، لسان العرب، جلد ۳، چاپ سوم، دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع ـ دار صادر، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۴ ه .ق، ص ۲۹۶؛ ↑
ـ همان. ↑
ـ انصاری، مرتضی، المکاسب، جلد ۳، چاپ اول، کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى، ایران ـ قم، ۱۴۱۵ ه .ق، ص ۵۶؛ خویى، سید ابوالقاسم موسوى، مصباح الفقاهه، جلد ۲، مؤسسه انصاریان، ایران ـ قم، بیتا، ص ۱۴۲٫ ↑
ـ همان. ↑
ـ نجفى، محمدحسن، جواهرالکلام فیشرح شرائع الإسلام، جلد ۲۲، چاپ هفتم، دارإحیاء التراث العربی، لبنان ـ بیروت، ۱۴۰۴ ه .ق، ص ۲۰۳؛ نائینى، میرزا محمدحسین غروى، منیهالطالب فی حاشیهی المکاسب، جلد ۱، چاپ اول، المکتبهالمحمدیه،ایران ـ تهران، ۱۳۷۳ ه .ش، ص۹۴٫ ↑
ـ نراقى، مولى احمدبن محمدمهدى، عوائد الأیام فی بیان قواعد الأحکام، در یک جلد، چاپ اول، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، ایران ـ قم، ۱۴۱۷ ه.ق، ص ۱۳؛ انصاری، مرتضی، المکاسب، جلد ۳، ص ۱۴۳٫ ↑
ـ بجنوردى، سید حسن ، القواعد الفقهیه،جلد ۳، چاپ اول، نشر الهادی، ایران ـ قم، ۱۴۱۹ ه .ق، ص ۲۵۳٫ ↑
ـ نائینى، میرزا محمد حسین غروى، منیهالطالب فی حاشیهالمکاسب، جلد ۱، ص ۸۹٫ ↑
ـ اصفهانی، محمد حسین، حاشیهکتاب المکاسب ، جلد ۳، چاپ اول، أنوار الهدى، ایران ـ قم، ۱۴۱۸ ه .ق، ص ۵٫ ↑
ـ ابن همام، کمال الدین، فتح القدیر، جلد ۲، دار احیاء التراث العربی، لبنان ـ بیروت، ص ۲۳۹٫ ↑
ـ ابن عابدین، محمد امین، رد المحتار علی الدر المختار، جلد ۳، چاپ افست، دار احیاء التراث العربی، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۲ ه .ق، ص۹٫ ↑
ـ قدری پاشا، محمد، مرشد الحیران الی معرفه احوال الانسان،المطبعهالکبری الامیریه،بی جا، ۱۳۰۸ ه .ق، ص ۴۹، ماده ۲۶۲؛ ابوزهره، محمد، نظریهالعقد فی الشریعه الاسلامیه، دارالفکر العربی، مصر ـ قاهره، ۱۳۵۴ ه .ق، ص ۱۹۹٫ ↑
ـ ابن همام، کمال الدین، فتح القدیر، جلد ۲، ص ۳۴۱ . ↑
ـ جمعی از فقها و علمای خلافت عثمانی، مجلهالاحکام العدلیه، نجیب هواوینی، کارخانه تجارتِ کتب، آرام باغ، کراتشی، ماده ۱۰۳٫ ↑
ـ محقق داماد، سید مصطفی و جمعی از نویسندگان، حقوق قراردادها در فقه امامیه، جلد ۱، چاپ چهارم، سمت، ایران ـ تهران، ۱۳۹۱ ه ق، ص ۹۳٫ ↑
ـ ابن تیمیه، احمدبن عبد الحمید، قاعدهالعقود، مطبعه سنه محمدیه، مصر ـ قاهره، ۱۳۴۹ ه .ق، ص ۹۵٫ ↑
ـ جصاص، ابی بکر احمد، احکام القرآن، جلد ۲، دار الکتب العربی، لبنان ـ بیروت، ۱۴۱۷ ه .ق، ص ۲۹۶٫ ↑