(1-1)تعریف آموزش…………………………………………………………………………………………………………………….6
(1-2)تعریف هنر………………………………………………………………………………………………………………………….7
(1-3)آموزش هنر چیست…………………………………………………………………………………………………………14
(1-4)آموزش هنر و درونی سازی ارزش ها………………………………………………………………………………15
(1-5)آیا مهارت بدون نگرش معنا دارد…………………………………………………………………………………….18
(1-6)آیا هنرمند نیاز به آموزش دارد………………………………………………………………………………………..19
(1-7)معنویت در هنر………………………………………………………………………………………………………………..23
(1-8)رابطه آموزش و مبحث کیفی هنر……………………………………………………………………………………28
(1-9)آزاد اندیشی و خلاقیت در هنر………………………………………………………………………………………..31
(1-10)هنر و فرهنگ بصری……………………………………………………………………………………………………..34
(1-11)فرهنگ و زمینه سازی فرهنگ……………………………………………………………………………………..38
(1-12)طرح هویت و تفسیر آثار هنری…………………………………………………………………………………….41
(1-13)تفکر در فرآیند برنامه ریزی………………………………………………………………………………………….42
فصل دوم(بررسی محتوای دروس گرافیک رایانه ای)
(2-1)تعریف گرافیک…………………………………………………………………………………………………………………48
(2-2)جایگاه گرافیک در ایران…………………………………………………………………………………………………..54
(2-3)گرافیست کیست و دارای چه مهارتهایی می باشد؟ ………………………………………………………58
(2-4)شاخصه های موثر در انتخاب هنر جو برای رشته گرافیک رایانه ای……………………………..60
(2-5)معرفی رشته گرافیک رایانه ای ………………………………………………………………………………………64
(2-6)مهارتهای ارائه شده در رشته گرافیک رایانه ای ……………………………………………………………..67
(2-7)بررسی برنامه آموزشی و محتوی درسی گرافیک رایانه ای…………………………………………….69
(2-7-1)ضرورت شناخت هنرجویان نسبت به موضوع تصویر و نوشتار ………………………………….71
(2-7-2)آشنایی با تاریخ هنر در گرافیک رایانه ای………………………………………………………………….76
(2-7-3)جایگاه عکاسی در گرافیک و گرافیک رایانه ای………………………………………………………….78
(2-7-4)-خط و تایپوگرافی در گرافیک و گرافیک رایانه ای……………………………………………………82
(2-7-5)صفحه آرایی در گرافیک و گرافیک رایانه ای……………………………………………………………..84
(2-7-6)چاپ در گرافیک و گرافیک رایانه ای ……………………………………………………………………….85
(2-7-7)ارتباط هنرجویان با بازار کار ………………………………………………………………………………………86
(2-8)بررسی منابع کنکور و دروس کاردانش……………………………………………………………………………92
فصل سوم
بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………..97
پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………….104
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………106
گزارش کار عملی……………………………………………………………………………………………………………………107
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف گردآوری اطلاعات منسجم، برای آگاه کردن متولیان نظام آموزشی در مورد رشته گرافیک رایانه ای می باشد. در این تحقیق میزان کیفیت عوامل مؤثر از جمله محتوای درسی، و میزان کارآمد بودن آنها و در نتیجه ارضاع نیاز هنرجو در بازار کار و یا ادامه تحصیل او در مقاطع بالاتر مورد بررسی قرار گرفته است.و بدین وسیله ،راهکارها و رویه هایی برای ارتقاء وضعیت پیشنهاد شده است. روش تحقیق در این پژوهش یه صورت تحقیق میدانی و توصیفی می باشد .
این پایان نامه شامل سه فصل می باشد:
1- مروری بر آموزش هنر
2- بررسی محتوای دروس رشته گرافیک رایانه ای(شاخه ی کاردانش)
3-بحث و نتیجه گیری
بنابراین توجه به نتایجی که از ارزشیابی کیفیت محتوا و برنامه ریزی درسی موجود و فرآیند تدریس در مراکز کاردانش بدست آمده است می توان نقش روشنگرو اصلاحی داشته باشد. سپس راهکار هایی برای شناساندن و اصلاح مؤلفه های تاثیر گذار بر عملکرد کیفی این زیر شاخه و در نهایت ارتقاع وضع موجود ارائه می شود.