رابطه بین سازمان و شرکتهایخدماتی مثل مؤسسات تحقیقات بازاریابی، آژانسهای تبلیغاتی
همسو کردن راهبُرد با جایگاه رقبا، تغییرات فناوری و سیاسی.
بر قراری رابطه بین سازمان و مؤسساتغیرانتفاعی جهت مشارکت در امور اجتماعی.
مشارکت در طرحهای تحقیق و توسعه با سازمانهای دولتی در سطح محلی و کشوری.
ایجاد روابط بلندمدت بین شرکتها و مصرفکنندگان نهایی.
ایجاد ارتباط و مشارکت با سایر شرکا مثل شرکتهای فعال در کانالهایتوزیع سازمان.ایجاد رابطه با واحدهای عملیاتی سازمان.
ایجاد روابط و مشارکت با کارمندان
۲-۲-۱-۲– راهبردهای بازاریابی رابطه مند:
پنج راهبُرد که در طراحی برنامه بازاریابی رابطه مند مورد توجه قرار میگیرد؛ به شرح زیر هست. این راهبردها مستقل از یکدیگر نیستند، میتوانند به طور ترکیبی یا جداگانه مورد استفاده قرار گیرند (ابراری،1390):
تعیین خدمات اصلی
یکی از راهبردهای کلیدی وحیاتی بازاریابی رابطه مند، طراحی و ایجاد یک خدمت اصلی به گونهای است که بتوان بر اساس آن با مشتری ایجاد رابطه کرد. یک خدمت اصلی ایده آل، به واسطه خصوصیات منحصربهفرد در جهت تأمین نیاز مشتریان آنها را جذب میکند، کیفیت عالی آن؛ رابطه ایجادشده را در بلندمدت حفظ مینماید و در طی زمان زمینهای را برای فروش سایر خدمات فراهم میسازد.
برقراری رابطه باب طبع هر مشتری
ماهیت خدمت به گونهای است که فرصتی را برای بسیاری از شرکتهای خدماتی فراهم میآورد که بتوانند رابطهای شخصی و سازگار با تکتک مشتریان خود برقرار کنند. شرکتهای خدماتی میتوانند با آگاهی از ویژگیها، خصوصیات و انتظارات هر مشتری و جمعآوری این اطلاعات و بهکارگیریآنها در رویارویی با مشتری، خدمات خود را منطبق و سازگار با موقعیتهای مورد نظر مشتریان عرضه نمایند. ایجاد روابط با طبع هر مشتری زمانی که توانایی کارکنان (کارکنان)، خصوصا در بخش فروش، با قابلیتهای مبادله الکترونیکی داده همراه گردد بسیار چشمگیر است. سازمانهایی که مبادله الکترونیکی دادهها را به کار میگیرندمیتوانند روابط کاری نزدیکی با مشتریان خود برقرار کنند.
ارائه خدمات جنبی
ارائه خدمات جنبی یکی دیگر از راهبردهای بازاریابی رابطه مند است. خدمات جنبی شامل عرضه خدمات اضافی به همراه خدمت اصلی است، به گونهای که آن را از سایر خدمات ارائهشده توسط رقبا متمایز سازد. مسئله مهم این است که خدمات جنبی باید از دید مشتری ارزشمند باشند. یکی از انواع خدمات جنبی که توسط شرکتهای موفق به طور گسترده به کار گرفتهشده و میشود، ایجاد باشگاهی برای مشتریان ارزنده و وفادار است. شرکت مشتریان اصلی خود را به باشگاهی که توسط خود او تأمین مالی میشود، دعوت کرده و خدمات ویژهای به آنها عرضه میکند. این روش باعث افزایش پرستیژ مشتریان میشود و بستری را فراهم میسازد تا شرکت از طریق ابزارهای پیشبرد فروش، کاتالوگها و غیره، ارتباط خود را با مشتری کلیدی حفظ کند.
قیمتگذاری رابطه مند
قیمتگذاری رابطه مند ریشه در یکی از ایدههای قدیمی بازاریابی دارد که اذعان مینماید:
قیمتهای مناسبی برای مشتریان ارزنده خود در نظر بگیرید. قیمتگذاری رابطه مند بدین معنا است که قیمت خدمت باید به گونهای تعیین شود که ایجاد و حفظ روابط بین خریدار و فروشنده را تقویت و تشویق نماید اگرچه تحقیقات مقداری در ادبیات بازاریابی مفهوم جدیدی نیست، برخی از شرکتهای خدماتی آن را به شیوه نوآورانه به کار می گیرند.به عنوان مثال، اینک شرکتهای بیمه فعال در ایران علیرغم نرخهای ثابت بیمهای که توسط شورای عالی بیمه تعیین شده است با دادن تخفیفت قانونی (از جمله تخفیفات گروهی) به بیمهگذاران، مشتریان ارزنده و کلیدی خود را حفظ میکنند.
تأکید به بازاریابی داخلی
سایت های دیگر :