از سویی اسلام ندای آزادی عقیده سرمیدهد و از سوی دیگر دشمنان اسلام با تکیه بر اصل جهاد، آنرا به دین شمشیر و زور متهم می کنند. دین یهود نیز با تکیه بر اندیشهی برگزیدگی خود، جنگوکشتارهایی را تقدیس می کند که اصل آزادی عقیده را زیر سؤال میبرد. لذا؛ لازم و ضروریاست در این دو دین یک بررسی تطبیقی صورت گیرد تا نگرش هر دو دین(که خود را الهی و آسمانی میدانند)به مسئله آزادی عقیده روشن شود.
با توجه به آنچه که بیان شد؛ در این نوشتار، طی بخشهای سهگانه، ضمن تحلیل و تبیین مفاهیم مربوطه، تلاش شده تا با تأکید بر تعالیم دینی اسلام و یهود، به بررسی موضوع(آزادی عقیده)پرداخته شود و در نهایت اینچنین نتیجهگیری شده است:
دین مبین اسلام در راستای تکریم و احترام به ارادهی انسان و عقل و تفکر او، هرگونه تحمیل عقیده و اجبار در انتخاب دین را نفی می کند و با اینکه شبههی ارتداد و جهاد اسلامی را علیه آزادی عقیده مطرح کردهاند اما جهاد در اسلام یا به منظور دفاع از دین، وطن و… و یا به منظور آزادی فطرت اسیرشدهی انسانها صورت میگیرد. حکم مرتد نیز برای جلوگیری از تخریب دین توسط توطئهگران میباشد. درحالیکه از تعالیم تورات و تلمود یهودیان برمیآید که آنها ارزشی برای عقل و اراده و تفکر آدمی قائل نیستند و علاوه برآن، با تکیه بر اندیشهی برگزیدگی خود بر سایر ملل، جنگ و کشتارهایی را علیه دیگران راه میاندازند که با اصول حاکم بر آنها و اهدافی که به دنبال دارند در جهت ضد آزادی عقیده گام برمیدارند.
کلیدواژهها: آزادیعقیده، اسلام، یهود، جنگ و جهاد، ارتداد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بخش اول:کلیات تحقیق
1)مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………2
2) بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………..3
3) اهمیت مسئله و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………..4
4) اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………5
4ـ1) هدف کلی …………………………………………………………………………………………………….5
4ـ2) اهداف جزئی …………………………………………………………………………………………………5
5) پرسشهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………..5
5ـ1)سؤال اصلی …………………………………………………………………………………………………….5
5ـ2) سؤالات فرعی ………………………………………………………………………………………………..5
6)روش مطالعاتی ……………………………………………………………………………………………………6
7)ابزار و شیوه های جمعآوری اطلاعات ……………………………………………………………………6
8)پیشینهی تحقیق ………………………………………………………………………………………………….6
9) بیان مفاهیم و اصطلاحات …………………………………………………………………………………..9
9-1) مفهوم آزادی …………………………………………………………………………………………………9
9-2) مفهوم آزادی عقیده ……………………………………………………………………………………….10
بخش دوم:بررسی تطبیقی آزادی عقیده در اسلام و یهود
فصل اول:رویکرد اسلام به آزادی عقیده
1) مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….16
2)اسلام و آزادی عقیده ……………………………………………………………………………………….16
2ـ1) آزادی عقیده در قرآن …………………………………………………………………………………….16
2ـ2) انتخاب عقیده بر اساس تفکر …………………………………………………………………………23
3) قلمرو آزادی عقیده در اسلام …………………………………………………………………………….26
4) پاسخ به چند شبهه ………………………………………………………………………………………….30
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4ـ1)ارتداد ………………………………………………………………………………………………………….31
4ـ1ـ1)ارتداد در لغت …………………………………………………………………………………………..31
4ـ1ـ2)ارتداد در اصطلاح فقه ………………………………………………………………………………..32
4ـ1ـ3)اقسام مرتد ………………………………………………………………………………………………..33
4ـ1ـ4)حکم ارتداد در قرآن و روایات ……………………………………………………………………33
4ـ1ـ5)فلسفهی حکم ارتداد ………………………………………………………………………………….36
4ـ1ـ6)ذکر چند نکته در مسئله ارتداد ………………………………………………………………….40
4ـ1ـ7) ارتداد و سیرهی پیامبر(ص) دربارهی آن ………………………………………………………43
4ـ2) جهاد ………………………………………………………………………………………………………….44
4ـ2ـ1)برخی از آیات مطلق دربارهی جهاد ……………………………………………………………..49
4ـ2ـ2) برخی از آیات مقید دربارهی جهاد ……………………………………………………………..50
4ـ2ـ3) توضیحاتی دربارهی آیات مقید …………………………………………………………………..51
4ـ2ـ4) عفو عمومی در فتح مکه، پاسخی دیگر به شبههی جهاد …………………………………54
5) سیرهی پیامبر(ص) در برخورد با دگراندیشان……………………………………………………….57
5ـ1) روش برخورد پیامبر(ص) با بتپرستان و مشرکان ……………………………………………58
5ـ2)روش برخورد پیامبر(ص) با اهل کتاب …………………………………………………………….59
5ـ2ـ1) دریافت جزیه از اهل کتاب ………………………………………………………………………..60
5ـ2ـ2) معیار زندگی مسالمتآمیز با اهل کتاب ………………………………………………………..62
5ـ3) نامههای پیامبر(ص) به زمامداران جهان مؤیّد آزادی عقیده ………………………………. 63
6) روش اهل بیت(ع) دربرخورد با مخالفان و دگراندیشان…………………………………………65
7) آزادی عقیده و پلورالیسم دینی از دیدگاه اسلام …………………………………………………..72
8) نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………..78
فصل دوم:رویکرد یهود به آزادی عقیده
1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………84
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2) معرفی قوم یهود ……………………………………………………………………………………………..86
3) کتب مقدس یهود ……………………………………………………………………………………………87
3ـ1) تورات(عهد قدیم) ……………………………………………………………………………………….87
3ـ2) تلمود ………………………………………………………………………………………………………..88
4) دین یهود در انحصار نژاد ………………………………………………………………………………..90
5) یهود و آزادی عقیده ………………………………………………………………………………………..92
5ـ1) اراده و آزادی در نگاه یهود ……………………………………………………………………………93
5ـ2) تفکر و تعقل در دین یهود و ارتباط آن با آزادی عقیده ……………………………………..94
5ـ3) موارد ضد آزادی عقیده در یهودیت ……………………………………………………………….96
5ـ3ـ1)اندیشهی برتری نژاد یهود …………………………………………………………………………..96
5ـ3ـ2)جنگ و کشتار در دین یهود ………………………………………………………………………105
5ـ3ـ3) ارتباط کینهتوزانهی یهود با ادیان توحیدی ………………………………………………….110
5ـ3ـ4) تفکرات ضد آزادی عقیده در پروتکلهای حکمای یهود ………………………………..112
6) ارتداد در دین یهود ………………………………………………………………………………………..116
7) نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………120
فصل سوم: بررسی تطبیقی نگرش اسلام و یهود به آزادی عقیده
1) مقایسه موارد مبیّن وجود یا عدم آزادی عقیده در اسلام و یهود ………………………..126
1ـ1) تفکر و تعقل ……………………………………………………………………………………………..126
1ـ2) جنگ و جهاد …………………………………………………………………………………………….126
1ـ3) ارتباط با سایر ادیان …………………………………………………………………………………….127
1ـ4) ارتداد ……………………………………………………………………………………………………….128
2)نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………….128
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بخش سوم: نتیجهگیری و پیشنهادات
نتیجه…………………………………………………………………………………………………………………131
محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………………..137
پیشنهاد ……………………………………………………………………………………………………………138
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………….139
چکیده انگلیسی
بخش اول
کلیات تحقیق
1) مقدمه
یکی از حقوق فطری و طبیعی هر فرد، آزادی وی است. اگر انسان را در انجام کارها و در انتخاب راهها، مختار بدانیم، در آن صورت خود را از سایر موجودات برتر خواهیم یافت؛ زیرا رفتار سایر موجودات از روی طبیعت و غریزه است نه تعقل و اراده و اختیار. و اگر انسان را در زندگی مجبور بدانیم در آنصورت با سنگ و چوب و درخت فرقی نخواهد داشت. بنابراین بر اساس اصل انسانشناسی، بشر باید به تحقیق دربارهی اراده و اختیار و آزادی خود بپردازد و از این رهگذر، گامهایی اساسی جهت شناخت فطرت خود بردارد.
ادیان توحیدی به شواهد تاریخی، نخستین منادیان آزادی بشر بوده اند و بیشترین مخالفتها را با قدرت خشن و مستبد عصر خویش به راه انداختهاند و اصولاً چون هیچ دینی نمی تواند جز از طریق فراهمآوردن امکانی برای آزادی انسانها و سپس ارائه ایدهها و پیامهای نو، توجه مخاطبین را به خود جلب کند. پس طبیعتاً هر یک از ادیان لاأقل در دورهی ظهور، منادی و طرفدار آزادی بوده اند و این حمایت در ادیانی که خود را مبتنی بر برهان و استدلال و تعقل و آگاهی میدانند بیشتر و جدیتر بوده است.
یکی از عواملی که تعیینکننده جهتگیریهای فردی و اجتماعی بشر است بحث انتخاب دین اوست؛ زیرا دین جزئی از زندگی بشر شده است و در هر زمان بشر نیازمند داشتن عقیده و دین خاصی است. لذا وجود یا عدم آزادی عقیده در یک ملت یا آیین، تعیینکننده وجود اکرام یا عدم آن نسبت به انسانهاست. آزادی عقیده به معنای آزادی انسان در انتخاب عقیده و عدم وجود اجبار بر پذیرش و ترک عقیده، یک امر فطری و مدافع کرامت انسانها است. لذا در نزد بشر ارزش بالایی دارد دین اسلام از جمله ادیانی است که ندای آزادی عقیده سر داده و از طرفی آن آزادیای را میپذیرد که برابر ترازهای اسلامی میباشد. زیرا هدف نهایی که انسان برای رسیدن به آن تلاش می کند کمال و تقرب پروردگار متعال است. لذا، آزادی عقیده نباید او را از این مسیر دور کرده و مانع رسیدن به هدف شود. از طرف دیگر، موضوعاتی چون ارتداد و جهاد در این رابطه وجود دارد که ظاهر آن با آزادی عقیده منافات دارد. دین یهود نیز یکی از ادیان الهی است که ندای توحید سر داده است پس طبیعتاً باید مدافع آزادی عقیده باشد زیرا تحمیل عقیده هرگز هدف خداوند نیست و خداوند ایمان اجباری را از بشر نمیپذیرد. اما تاریخ و تعالیم یهود، ویژگیها و عقایدی را برای این دین و پیروانش نام برده است که انسان را به این قضاوت وادار می کند که مفهوم آزادی عقیده برای آنها بیمعنی است. ویژگیهایی چون برگزیدگی قوم یهود، جنگ و کشتارهای خونین و بیرحمانه و… . از طرفی در این دین نیز مانند سایر ادیان مسئله ارتداد و حساسیت دینی وجود دارد. لذا هدف از این نوشتار این است که به بررسی موضوع آزادی عقیده در اسلام و یهود و هر مبحثی که در رابطه با آن، به روشنکردن بحث کمک می کند، پرداخته و بدین وسیله با مقایسه میان دو دین در این مبحث، تحقیقات سایرین کامل شود؛ زیرا مقایسه تطبیقی موضوعات در بین ادیان، به انسجام شناخت افراد کمک خواهد کرد. امید است با فراهم آوردن این تحقیق توانسته باشم گامی در جهت بهره بردن افراد از آن، بردارم.
2) بیان مسئله
آزادیعقیده یکی از حقوق طبیعی انسان؛ به عنوان یک موجود متفکر و با شعور، میباشد. این نوع آزادی نیز چون دیگر اقسام آزادی همیشه و در همهجا جزء مطالبات فطری انسانها بوده است. اما باید توجه داشت که در واقع اختیار، آزادی خطرناکی است که به بشر داده شده است. زیرا فقط یک راه حق مطلوب خداست، و هرکس با اختیار و آزادی خود، راه حق و مطلوب را پیشگیرد در قیامت ایمن میشود و هرکس با سوء اختیار خود راهی غیر از آن انتخاب کند گمراه میشود.
ظاهر موضوع آزادی عقیده، آزادی انسان در انتخاب هر عقیدهای و مجبور نبودن او را میرساند. ولی این نکته هم دارای اهمیت است که آزادی مطلق و بدون هیچ قید و بندی را نمیتوان تقدیس کرد. زیرا ممکن است به کرامت انسانها در بعد فردی و زندگی اجتماعی او لطمه وارد کند. در اسلام همه چیز بر اساس اصل «توحید» بنا شده است و پس از آن بر اساس «اخلاق فاضله» میباشد. بنابراین آزادیعقیده نیز طبیعتاً باید بر اساس این اصل باشد. در دین یهود نیز همه چیز بر اساس عقیدهی«برگزیدگی قوم یهود» میباشد آنچه در این دین مبهم و نیازمند به پاسخ است این است که پیروان این دین با اینکه باید اصل توحید و یکتاپرستی را پیش گیرند و در راستای آن به عقاید سایرین احترام بگذارند، با ادیان توحیدی مبارزه می کنند و خود را برتر از سایر خلق خدا میدانند. لذا در این نوشتار به بررسی این موضوع (آزادی عقیده) در این دو دین الهی پرداخته خواهد شد.
3) اهمیت مسئله و ضرورت تحقیق
از آنجا که اعتقاد به آزادی عقیده، ارج نهادن به کرامت والای انسان است لذا از اهمیت بالایی برخوردار است. سخن از آزادی عقیده از جهات بسیاری می تواند مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال یک جهت آنکه، در قرون اخیر، به دلایل متعدد شعار آزادی عقیده، حقوق بشر و… توسط افراد سر داده میشود و در مواردی نیز ابزاری علیه دین شده است زیرا قدرتمندانی که میخواهند مخالفان خود را سرنگون کنند مفاهیمی چون«آزادی عقیده» را بر سر زبانها و در افکار میاندازند و به این وسیله مردم عامه و ناآگاه را در مسیری که خود میخواهند سوق میدهند. از طرفی گروهی بر این پندارند چون آزادی ارزشی انسانی و فرادینی دارد، نمیتوان آن را به چهارچوب درآورد و برای آن مرز و خط قرمزی قائل شد. البته واضح و مبرهن است که چون انسان متفکر و مختار آفریده شده است، بدون آزادی، در هیچ مسیری اعم از درست و نادرست نمی تواند حرکت کند. و در نتیجه نمی تواند به هیچ مقصدی برسد. آنچه که مرا به تحقیق در این زمینه وادار کرده، این است که در دین اسلام که خود را کاملترین و آخرین دین معرفی و ندای آزادی عقیده را مطرح کرده است و نیز در یهودیت که مدعی اساس یکتاپرستی در دین خود میباشد، «آزادی عقیده» چه مفهوم یا ارزشی دارد. آیا هر دو دین که مدعی یکتاپرستی هستند نگاهشان به مقولهی آزادی عقیده یکی است یا خیر؟ و این آزادی را چگونه در رفتار و عمل خود منعکس می کنند.
4) اهداف تحقیق
4ـ1) هدف کلی: مقایسه آزادی عقیده در اسلام و یهود
4ـ2) اهداف جزئی:
1ـ بیان آزادی عقیده در اسلام
2ـ بیان آزادی عقیده در یهود
3ـ تبیین مسئله ارتداد در اسلام و ارتباط آن با آزادی عقیده
4ـ تبیین مسئله ارتداد در یهود
5ـ تبیین مسئله جنگ و جهاد در اسلام و ارتباط آن با آزادی عقیده