(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود، در سالهای اخیر مورد تحقیق بسیاری از محققان در رشتههای مختلف بودهاست. در این مسئله هدف زمانبندی فعالیتهای پروژه با توجه به روابط پیشنیازی و محدودیت منابع در کمترین زمان میباشد. در این مسئله فضای جستجوی بسیار بزرگی جهت دستیابی به جواب بهینه وجود دارد و نیازمند انجام محاسبات طولانی بخصوص برای ابعاد بزرگ مسئله با محدودیتهای زیاد میشود و الگوریتمهای دقیق برای آن موثر نیستند. الگوریتمهای فراابتکاری بعنوان جایگزین روشهای دقیق برای حل آن، پیشنهاد شدهاست. در این پایان نامه الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل این مسئله استفاده شدهاست. این الگوریتم مبتنی بر جمعیت است که اخیرا معرفی شده است و فرایند آموزش و یادگیری در کلاس درس را شبیه سازی میکند. همچنین برای جلوگیری از محلی شدن پاسخها از رویکرد نخبهگرایی در این الگوریتم استفاده شدهاست. از ویژگیهای این الگوریتم این است که نیازی به پارامترهای کنترلی اختصاصی الگوریتم، ندارد و فقط پارامترهای کنترلی عمومی مانند اندازه جمعیت و تعداد نسلها را شامل میگردد. الگوریتم داری دو فاز، فاز معلم و فاز فراگیر است. ابتدا تعدادی زمانبندی را بطور تصادفی بر اساس جمعیت اولیه الگوریتم ها تولید میکنیم، سپس فازهای الگوریتم را روی زمانبندیها اعمال میکنیم بطوریکه جمعیت اولیه به طور تکراری بهبود مییابد تا به شرط توقف برسیم. همچنین تاثیر عواملی مانند اندازه جمعیت و اندازه نخبه و تعداد زمانبندیها بر الگوریتم، بررسی شده است. کارایی الگوریتم ارائه شده با دیگر الگوریتمهای بکار گرفته شده در حل این مسئله، مقایسه شده است و نتایج موثر با قابلیت رقابت بالا با دیگر الگوریتمها حاصل شدهاست.
واژگان کلیدی: مسئله زمانبندی پروژه ها با منابع محدود، روشهای فراابتکاری، الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش- یادگیری.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل 1: مقدمه
1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………… 2
1-2 اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………….. 5
1-3 ساختار پژوهش ………………………………………………………………………………………. 7
فصل 2: مروری بر ادبیات تحقیق و تعریف مسئله
2-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………… 9
2- 2 زمانبندی پروژه ……………………………………………………………………………………… 9
2-3 زمان بندی پروژه با منابع محدود ………………………………………………………….. 11
2-4 معیارهای مدل کردن مسئله زمان بندی پروژه با منابع محدود ………………. 18
2-4-1 ماهیت فعالیتها ………………………………………………………………….. 18
2-4-2 نوع منبع ……………………………………………………………………………………. 19
2-4-3 نوع روابط پیش نیازی ……………………………………………………………….. 20
2-4-4 نوع تابع هدف ………………………………………………………………………. 21
2-4-5 تعداد تابع هدف ……………………………………………………………………………22
2-4-6 تعداد پروژهها ………………………………………………………………………. 22
2-5 مدل پریتسکر ……………………………………………………………………………………….. 24
2-6 مدل کلین …………………………………………………………………………………………….. 25
2-7 مدل آلوارز و تاماریت ……………………………………………………………………………… 26
عنوان صفحه
فصل سوم: الگوریتم بهینهسازی مبتنی بر آموزش یادگیری
3-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………….. 29
3-2 الگوریتمهای فراابتکاری …………………………………………………………………………………… 29
3-3 الگوریتم مبتنی بر آموزش- یادگیری ………………………………………………………………. 32
3-3-1 فاز معلم …………………………………………………………………………………………. 34
3-3-2 فاز فراگیر ……………………………………………………………………………………… 35
3-3-3 الگوریتم TLBO نخبه سالارانه ……………………………………………………… 36
فصل چهارم: حل مسئله
4-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………….. 41
4-2 سوابق اخیر حل مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود ………………………………… 42
4-3 حل مسئله زمانبندی با الگوریتمهای فراابتکاری سازنده ………………………………. 47
4-3-1 روش تولید زمانبندی سری …………………………………………………………… 50
4-3-2 روش تولید زمانبندی موازی …………………………………………………………. 52
4-3-3 روش زمانبندی پسرو و پیشرو …………………………………………………….. 54
4-4 حل مسأله زمانبندی پروژه با منابع محدود به وسیله الگوریتم فراابتکاری بهبود
دهنده مبتنی بر آموزش- یادگیری ………………………………………………………………. 56
4-4-1 ایجاد جمعیت اولیه ……………………………………………………………………….. 57
4-4-2 زمانبندی اولیه با الگوریتمهای سازنده ………………………………………….. 60
4-4-3 زمانبندی با الگوریتم TLBOنخبهگرایانه ……………………………………… 60
عنوان صفحه
فصل پنجم: نتایج عددی و نتیجهگیری
5-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………66
5-2 کتابخانه PSPLIB ……………………………………………………………………………………………. 66
5-3 نتایج آزمایش اجرای الگوریتم با پیکربندیهای مختلف …………………………………. 69
5-3-1 تاثیر اندازه جمعیت با تعداد تکرار ثابت ………………………………………….70
5-3-2 تاثیر اندازه جمعیت با تعداد تکرار متغیر ………………………………………. 72
5-3-3 تاثیر اندازه نخبه …………………………………………………………………………….. 73
5-3-4 تاثیر تاثیر روش زمانبدی سریال و موازی بر الگوریتم TLBO …….. 75
5-4 مقایسه نتایج با دیگر الگوریتمهای فراابتکاری در حل مسئله RCPSP …………. 77
5-5 نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………………82
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………………… 83
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل2-1: مدت زمان و میزان منبع مورد نیاز فعالیتهای پروژه مثال 2-3-1 …………………… 17
شکل 2-2: گراف متناظر با پروژه مثال 2-3-1 …………………………………………………………………….. 17
شکل 2-3: یک زمانبندی شدنی برای پروژه مثال 2-3-1 …………………………………………………… 18
شکل 2-4: دستهبندیهای مختلف مسئله زمانبندی با محدودیت منابع …………………………….. 23
شکل 3-1: فلوچارت TLBO …………………………………………………………………………………………………. 38
شکل 3-2: فلوچارت Elitist TLBO ………………………………………………………………………………….. 39
شکل 4-1: شبکه فعالیتهای متناظر با مثال 4-1 ………………………………………………………………. 48
شکل 4-2: شبکه فعالیتهای متناظر با مثال 4-2 ………………………………………………………………. 50
شکل 4-3: زمانبندی شدنی برای مثال 4-2 با روش زمانبندی سری …………………………………. 51
شکل 4-4: زمانبندی شدنی برای مثال 4-2 با روش زمانبندی سری …………………………………. 52
شکل 4-5: زمانبندی شدنی برای مثال 4-3 با روش زمانبندی موازی ………………………………… 53
شکل 4-6: نتیجه زمانبندی سری پسرو برای مثال4-4 ……………………………………………………….. 55
شکل 4-7: نتیجه زمانبندی سری پیشرو برای مثال4-4 ……………………………………………………… 55
شکل 4-8: نتیجه زمانبندی موازی پسرو برای مثال4-4 ……………………………………………………… 56
شکل 4-9: نتیجه زمانبندی موازی پیشرو برای مثال4-4 ……………………………………………………. 56
شکل4- 10: گراف فعالیت یک پروژه ……………………………………………………………………………………. 58
شکل 4-11: مراحل تولید یک لیست فعالیت شدنی …………………………………………………………….. 59
شکل 4-12: سه لیست فعالیت شدنی برای گراف شکل 4-10 ……………………………………………. 59
شکل 4-13: بهبود زمان تکمیل فعالیتها با اجرای ETLBO ……………………………………………… 63
شکل 4-14: فلوچارت حل مسئله RCPSPبا الگوریتم ETLBO ………………………………………. 64
شکل 5-1: تاثیر اندازه جمعیت بر کارایی الگوریتم TLBO با تعداد تکرار 100 …………………. 71
شکل 5-2: تاثیر اندازه جمعیت بر کارایی الگوریتم TLBO با تعداد تکرار 1000 ……………….. 72
شکل 5-3: تاثیر اندازه نخبه بر نرخ همگرایی در مسائل J30……………………………………………… 74
عنوان صفحه
شکل 5-4: تاثیر اندازه نخبه بر نرخ همگرایی در مسائل J60 ……………………………………………… 74
شکل 5-5: تاثیر اندازه نخبه بر نرخ همگرایی در مسائل J90……………………………………………… 75
شکل 5-6: تاثیر اندازه نخبه بر نرخ همگرایی در مسائل J120…………………………………………… 75
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 4-1: سیرتکاملی حل مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود ……………………………… 42
جدول 5-1: مقادیر پارامترهای مسائل نمونه در کتابخانه PSPLIB ……………………………… 68
جدول 5-2: تاثیر اندازه جمعیت بر کارایی الگوریتم TLBO با تعداد تکرار 100 ………….. 70
جدول 5-3: تاثیر اندازه جمعیت بر کارایی الگوریتم TLBO با تعداد تکرار 1000 ………….71
جدول 5-4: تاثیر تعداد جمعیت و تعداد تکرار را بر کارایی الگوریتم TLBO ………………… 73
جدول 5-5: تاثیر اندازه نخبه بر نرخ موفقیت الگوریتم TLBO ………………………………………..73
جدول 5-6: تاثیر اندازه نخبه بر درصد انحراف میانگین الگوریتم TLBO ……………………. 74
جدول 5-7: تاثیر روش زمانبندی بر الگوریتم TLBO برای مسائل J30 ………………………… 76
جدول 5-8: تاثیر روش زمانبندی بر الگوریتم TLBO برای مسائل J60 ………………………… 76
جدول 5-9: تاثیر روش زمانبندی بر الگوریتم TLBO برای مسائل J90 ………………………… 76
جدول 5-10: تاثیر روش زمانبندی بر الگوریتم TLBO برای مسائل J120 …………………… 76
جدول 5-11: تاثیر روش زمانبندی بر الگوریتم TLBO …………………………………………………. 77
جدول 5-12: مقایسه الگوریتمها برای مسائل J30 …………………………………………………………. 79
جدول 5-13: مقایسه الگوریتمها برای مسائل J60 …………………………………………………………. 80
جدول 5-14: مقایسه الگوریتمها برای مسائل J120 ……………………………………………………….. 81
مقدمه
امروزه، جهانی شدن تجارت، تغییرات سریع تكنولوژیك، بازارهای شدید رقابتی و رایزنی فشرده و قدرتمندانه شركتها سازمانها و بنگاههای اقتصادی را وادار به تغییر سیستم مدیریتی خود مینماید، برای تطبیق و سازگاری با این تغییرات، مدیریت پروژه و پروژه محوری در مدیریت از اهمیت بالایی برای سازمانها برخوردار است. تولید کنندگان در بازار رقابتی امروز باید هزینه های تولید را تا حد امکان کاهش دهند تا بتوانند کالاهای خود را با قیمتی مناسب و قابل رقابت با دیگر رقبا به بازارها عرضه کنند. بنگاههای اقتصادی چارهای جز بالا بردن بهرهوری و انجام کارهای بیشتر و بهتر با صرف منابع و زمان کمتر ندارند. از همین جاست که مفاهیمی همچون پروژه، کنترل پروژه، زمانبندی پروژه و … مطرح شدهاند.
دنیای ارتباطی امروز به کمک فناوری اطلاعات و اینترنت امکان مشارکت بیشتر بنگاههای اقتصادی را فراهم آورده است و این خود امکان تعریف پروژه هایی بزرگتر را تسهیل کردهاست. تاخیر در ساخت یا توزیع، گاهی به از دست رفتن یک بازار میانجامد و از این روست که حداقل کردن زمان انجام پروژهها در کنار کیفیت و قیمت اهمیت بیشتری مییابد.
تاریخچه مدیریت پروژه در دنیای جدید به سالهای ابتدایی دهه 1900 میلادی باز میگردد؛ هنری گانت با توسعه نمودار میلهای ابداعی خود آغازگر حركت پرشتاب بعدی طی سالهای دهه 1950 و 1960 میلادی در پروژههای نظامی و هوافضای آمریكا و سپس انگلستان گردید. هرچند نام پرآوازه هنری گانت به عنوان پدر تكنیكهای برنامهریزی و كنترل پروژه در تاریخ ثبت گردیده است لیكن سالهای دهه 1950 و 1960 به عنوان سالهای آغازین رشد و توسعه مدیریت پروژه در دنیای معاصر شناخته میشود. این سالها سرآغاز تكوین و توسعه بسیاری از روشها و دانشهای مربوط به مدیریت پروژه است كه سالها بعد توسط نرمافزارهای مختلف عملیاتی و در پروژهها بكار گرفته شدند.
با توجه به همین مفاهیم، به دنبال طرح و زمانبندی برای انجام یک پروژه خواهیم بود که مسلما تاثیر بهسزایی در موفقیت پروژه و رسیدن به اهداف آن بازی خواهد کرد. این زمانبندی از طرفی باید با توجه به محدودیتهای منابع باشد و از طرف دیگر ممکن است به دلایل مختلف به دنبال حداقل کردن مدت زمان انجام پروژه باشیم و یا به دلایل اقتصادی به دنبال بیشینه کردن ارزش خالص فعلی پروژه باشیم.