تجارت الکترونیک
برای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از پدیده های بزرگ قرن ۲۱ تعاریف مختلفی ارائه شده است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- هدایت ارتباطات کاری و معاملات بر روی شبکه ها از طریق رایانه؛
-خرید و فروش کالاها و خدمات و انتقال سرمایه ها از طریق ارتباطات دیجیتالی؛
- کاربرد وسایل الکترونیک برای تبلیغ ، فروش ، توزیع و پشتیبانی محصولات
اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۷ آن را به شکل زیر تعریف کرد:
تجارت الکترونیک بر پردازش و انتقال الکترونیک داده ها شامل متن، صدا و تصویر مبتنی است. تجارت الکترونیک فعالیت های گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیک کالاها و خدمات و تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیک را دربر دارند.
تجارت الکترونیک که تا چندی قبل به تعداد معینی از شرکتها محدود می شد در حال ورود به عصر جدیدی است که در آن تعداد زیادی مصرف کننده در شبکه حضور دارند. به علاوه محتوای آن از حیطه مبادله دادههای مربوط به سفارش دادن یا قبول سفارش فراتر رفته و فعالیتهای عمده تجاری از قبیل تبلیغات، آگهی، مذاکرات، قراردادها و تسویه حساب ها را نیز در برگرفته است.
از مجموعه تعاریف ارائه شده فوق می توان نتیجه گرفت که زمینه های کاربرد تجارت الکترونیک بسیار گستردهتر از مبادله کالا و خدمات و وجوه است و در تعریف آن و تعیین سیاستهای مورد نظر باید علاوه بر کاربرد های بالفعل به کاربردهای بالقوه آن نیز توجه داشت .
- برای تجارت الکترونیک مزایا و ویژگی های زیادی ذکر شده است که در یک دسته بندی کلی میتوان آنها را به شرح ذیل تقسیم کرد.
* جهانی شدن تجارت ؛
* حذف محدودیتهای زمانی و مکانی؛
* کاهش قیمت منابع جهت خرید؛
* افزایش درصد فروش؛
* دسترسی آسان به اطلاعات لازم؛
* کاهش چشمگیر هزینه های معاملاتی؛
* کاهش هزینه های زمانی معاملات.
محتوای تجارت الکترونیک دیگر به سفارش دادن و سفارش گرفتن محدود نمی شود بلکه فعالیتهای عمده تجاری ازقبیل تبلیغات، آگهی، مذاکرات، قراردادها و تسویه حسابها را نیز دربرگرفته است(سید جوادین و سقطچی ،۱۳۸۵).
۲-۱۲٫مزایای بانکداری الکترونیک
مزایای بانکداری الکترونیک را میتوان از دوجنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد.
۱٫از دید مشتریان میتوان به صرفهجویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانالهای متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد.
۲٫از دید موسسات مالی میتوان به ویژگیهایی چون ایجاد و افزایش شهرت بانکها در ارائه نوآوری، حفظ مشتریان علیرغم تغییرات مکانی بانکها، ایجاد فرصت برای جستجوی مشتریان جدید در بازارهای هدف، گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را نام برد. بر اساس تحقیقات مؤسسه دیتا مونیتور[۱] مهمترین مزایای بانکداری الکترونیک عبارتند از: تمرکز بر کانال های توزیع جدید، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک. البته مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاه های کوتاهمدت، میان مدت و بلندمدت نیز قابل بررسی است. رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتری از جمله مزایای بانکداری الکترونیک در کوتاهمدت (کمتر از یکسال)هستند( فیضی و صادقی ،۱۳۸۴).
پیش از این مشتریان برای انجام امور بانکی میبایست به یکی از شعب بانکها مراجعه میکردند و بعضا مدت زیادی را برای دریافت خدمات بانی در انتظار بمانند.در مقابل کارکنان بانک نیز با تعداد زیادی مشتری در روز سر و کار خواند اشت که حجم زیاد کار و لزوم پاسخگویی سریع به تقاضای مشتریان،به تدریج خستگی فکری و روحی کارکنان را فراهم آورده که به نارضایتی شغلی آنها میانجامد.از طرفی دقت و کارایی آنها کاهش مییابد. شواهد حاکی از آن است که ۸۵ در صد مراجعا حاضر افراد به بانکها برای پرداخت قبوض و انتقال وجه میباشد.در حالی که اگر مشتری بتواند از خانه یا محل کار با تلفن و یا اینترنت عملیات نقل و انتقال پول را انجام دهد تنها عدهای که نیازمند ویژه بانک هستند به شعبات مراجعه خواهند کرد. این امر باعث کاهش حجم کار کارمند و آزاد شدن نیروی انسانی بیشتر برای نظارت بر فعالیتها بر امور پشتیبانی خواهد شد.
امروزه سرعت ارائه خدمات و تولیدات به مشتریان برای شرکتها یک مزیت رقابتی محسوب میشود که میتواند آنها را از رقبا متمایز کند. اما یکی از موانع برای دستیابی به این مزیت رقابتی انجام امور مالی قراردادهای منعقده و انتقال سریع وجه است. بانکداری الکترونیک با ارائه خدمات بانکی انلاین امکان انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر،حواله جات و… را برای انجام معملات بزرگ مؤسسات بازرگانی فراهم کرده است. همچنین توسعه بانکداری الکترونیک یکی از عوامل پایهای برای رشد سایر صنایع و در نهایت رشد اقتصادی کشورها به حساب میآید. از جمله میتوان به تأثیر بانکداری الکترونیک در صنعت توریسم اشاره کرد. گردشگری و توریسم از جمله صنایعی است که کارشناسان اقتصادی چشمانداز روشنی برای آن در آینده پیشبینی میکنند به طوری که درآمد کشورها از این صنعت در مقایسه با سایر صنایع بیشتری رشد را خواهد داشت.امکان ارائه خدمات مالی مناسب برای گردشگران یکی از عوامل مهم در جذب توریسم میباشد. هم اکنون هر توریستی که به ایران میآید هیچ نوع کارت یا امکان بانکی در اختیارش نیست لذا مجبور است با خود پول حمل کند در حالی که از حمل پول زیاد در یک کشور خارجی وا همه دارد. به جز موارد فوق میتوان مزایای زیر را برای بانکداری الکترونیکی برشمرد:
۲-۱۲-۱٫افزایش درآمد
جذب مشتری،امکان گسترش بازار،تنوع خدمات،افزایش نرخ کار مزدها،کاهش کار دفتری و هزینه های اداره شعب (ساختمان،آب،برق و..)از جمله مواردی است که به افزایش درآمد بانکها میانجامد( فکورثقیه،۱۳۸۵)
۲-۱۲-۲٫کاهش هزینه
بانکداری الکترونیک از هزینه های بانک کاسته و بر کارایی آنها میافزاید.به طوری که اگر یک معامله بانکی متعارف یک دلار هزینه داشته باشد،یک معامله بانکی تلفنی ۶/۰ دلار و یک معامله الکترونیکی فقط ۰۲/۰ دلار هزینه بر میدارد.بر اساس تحقیقات انجام گرفته،استفاده از بانکداری الکترونیک تا ۱۲۷ برابر نسبت به بانکداری سنتی صرفهجویی خواهد داشت( فکورثقیه،۱۳۸۵).
۲-۱۲-۳٫دستیابی در هر مکان و هر زمان
استفاده از بانکداری الکترونیک امکان دستیابی به خدمات بانکداری را بدون محدودیت زمان و مکان به مشتریان میدهد( فکورثقیه،۱۳۸۵)
۲-۱۳٫معایب بانکداری الکترونیک
با تمامی ویژگیهایی که استفاده از بانکداری الکترونیک دارد مانند هر تکنولوژی معایبی برای آن قابل تصور است.برخی از معایت بانکداری الکترونیک عبارتند از:
۲-۱۳-۱٫امنیت پایین شبکه
در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای مناسبی در زمینه کامپیوترهای شخصی، مودمها و پکیجهای نرم افزاری انجام شده تا دسترسی افراد به اینترنت و انجام معاملات الکترونیکی هر چه بیشتر فراهم شود. اما تجهیزات نقل و انتقال الکترونیکی و شبکهها میتواند توسط دیگران کنترل و ردگیری شود.آیا این وضع مورد قبول همگان است؟موضوعی که در اینجا مطرح است امنیت در شبکهها و تبادل اطلاعات بین مشتری و بانک است.بانکها میبایست به بررسی مداوم و ارزیابی خطر دسترسی دیگران به اطلاعات مشتریان بپردازند و شاید آماده باشند تا خسارت افشای اطلاعات شخصی افراد را بپردازند( فکورثقیه،۱۳۸۵).
۲-۱۳-۲٫ضرورت آشنایی با فنآوری
برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی لازم است که ا فراد با فنآوری اطلاعات و تجهیزات مرتبط با آن آشنایی نسبی داشته باشد. با توجه به همگانی بودن استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شاید آموزش و آشنایی برخی از اقشار جامعه با این فنآوری دشوار باشد( فکورثقیه،۱۳۸۵).
۲-۱۳-۳٫کاهش روابط اجتماعی
رشد سریع بانکداری اینترنتی و ترغیب عموم به استفاده از خدمات آن،بر روابط اجتماعی تأثیر منفی خواهد گذاشت.چرا که امروزه افراد بدون ترک محل کار قادرند از طریق کامپیوتر شخصی، تلفن یا صحفه تلویزیون به انجام معاملات بانکی بپردازند ،اما آیا این امر با طبیعت و فطرت انسانی همخوانی دارد و افراد واقعا میخواهند همه روز را در خانه یا محل کار باشند؟شاید عده کمی به دلیل مشغله زیاد کاری فرصت انجام امور روزانه خود را نداشته باشند. برای این گونه افراد بانکداری الکترونیکی راه مناسبی است اما برای دیگر افراد خصوصا بازنشستگان، افراد غیر شاغل و مادران خانهدار،حضور در محل بانک و ملاقات با دیگران میتواند در کاهش انزوا،یکنواختی و تکرار امور روزمره مؤثر باشد( فکورثقیه،۱۳۸۵).
۲-۱۳-۴٫عدم ارائه برخی خدمات
اینترنت موقعیتهای بسیاری برای مشتریان فراهم میکند.اما نمیتواند کلیه خدماتی که در شعب ارائه میشود(از جمله چک مسافرتی و بانکی)در اختیار شما قرار دهد( فکورثقیه،۱۳۸۵).
۲-۱۴٫شاخه های بانکداری الکترونیکی
از تعاریف قبلی از بانکداری الکترونیکی ما می توانیم نتیجه گیری کنیم که فن آوری بانکداری الکترونیکی شامل انواع مختلفی است از جمله :
۲-۱۴-۱٫بانکداری اینترنتی(آنلاین)
بانکداری اینترنتی رایج ترین و شایع ترین نوی بانکداری الکترونیکی است. در این نوع، مشتریان می توانند معاملات مالی خود را به وسیله ی یک رایانه شخصی از طریق اینترنت در هر زمان و هر مکان انجام دهند.
امروزه با بهره گرفتن از بانکداری اینترنتی می توان خدماتی همچون دسترسی به اطلاعات حساب، مرور بر صورتحساب ها، جابجایی وجوه و درخواست دسته چک، مسدودی حساب و کارت و غیره را انجام داد.
این شکل از بانکداری الکترونیکی را می توان در دو روش محبوب دید :
در شکل اول دسترسی به حساب های مشتریان و انجام معاملات مالی به آنها از طریق وبسایت های بانک ها داده شده است. در حالی که در شکل های دیگر بانک ها شاخه مجازی در دسترس از اینترنت ها ایجاد می کنند که خدمات بانکداری اینترنتی را معرفی می کنند(سی سی ای ان بی،۲۰۰۲، به نقل از امیدی ،۱۳۹۲).
از مزایای استفاده از بانکداری اینترنتی برای بانکها می توان به آزاد شدن از محدودیت های زمانی و مکانی، کاهش هزینه های عملیاتی و اجرایی، آگاهی درباره ی فعالیت های مشتری و ایجاد پتانسیل برای گسترش دامنه خدمات اشاره نمود (ادگار[۲]، ۲۰۰۷، به نقل از امیدی ،۱۳۹۲).
همچنین بانکداری اینترنتی به مشتریان این امکان را می دهد تا دامنه وسیعی از تراکنش های مالی را به صورت الکترونیک به وسیله ی وب سایت بانک، در هر زمان و مکانی، سریعتر و با کارمزد های پایین تر در مقایسه با روش های دیگر بانکی انجام دهند (کالاکوتا و وینستون[۳]،۱۹۹۷، به نقل از امیدی ،۱۳۹۲).
۲-۱۴-۲٫ پایگاه بانکی تلویزیون
کارجالوتو[۵] (۲۰۰۱) نوع دیگری از بانکداری الکترونیکی را با بهره گرفتن از ماهواره یا کابل ها توضیح داد که اطلاعات حساب را به مشتریان تلویزیون می رساند. این نوع می تواند یک ارتباط یا اتصال به زیر ساخت اینترنت باشد(امیدی ،۱۳۹۲).
۲-۱۴-۳٫بانکداری موبایل
بانکداری موبایل یکی از جدیدترین فن آوری خدمات بانکداری الکترونیکی در نظر گرفته شده است که توسط آن مشتریان به حساب ها و انجام معاملات مالی خود از طریق دستگاه های تلفن همراه دسترسی داشته باشند. مشتریان می توانند با سرور بانک از طریق سرویس پیام کوتاه[۶] و قابلیت اتصال به اینترنت (پروتکل کاربردی بیسیم[۷]) ارتباط برقرار کنند. این کار با امنیت و محرمانه در سطح بالا صورت می پذیرد و مشتریان را قادر می سازد اطلاعاتی مانند مانده حساب بانکی خود و غیره را از طریق گوشی تلفن همراه خود مطلع سازند.
[۱] . Data Monitor
[۲] Edgar
[۳] Kalakota & Whinston
[۴] TV Base Banking
[۵] Karjaluoto
[۶] SMS (Short Message Service)
[۷] WAP (Wireless Application Protocol)