۰۰۱/۰
۵۵۳/۰
واریانس خطا
۲۶۳/۶۰۲
۱۱۵
۲۳۷/۵
مجموع
۳۱۲/۲۰۳۰۰
۱۱۸
همانطور که از جدول فوق مشاهده میشود ، پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، اثر معنیدار عامل بین آزمودنیهای (F(115,1)=142/435, P=0/001<0/05, Portial η۲=۰/۵۵) گروه وجود داشت. براین اساس با اطمینان ۹۵ درصد میتوان گفت که میزان یادگیری گروه آزمایش که براساس مدل یادگیری زایشی آموزش دیدهاند، نسبت به گروه کنترل که به روش متعارف آموزش دیدهاند، تفاوت معنیداری وجود دارد که این اختلاف به نفع گروه آزمایش بود.
آزمودن فرضیه های فرعی پژوهش با بهره گرفتن از تحلیل کواریانس چند متغیره
فرضیه های فرعی در این پژوهش عبارتند از:
مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری در سطح تحلیل کردن میشود.
مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری در سطح قضاوت کردن میشود.
مدل یادگیری زایشی موجب بهبود یادگیری در سطح خلق کردن میشود.
با توجه به این که در پژوهش حاضر متغیرهای وابسته عبارتند از: بازدهی یادگیری در سطح تحلیل کردن، قضاوت نمودن و خلق کردن و این ۳ متغیر به طور همزمان مورد سنجش قرار گرفتهاند، لازم است که از روش های آماری ویژهی فضاهای چند متغیری بهره گرفته شود. متغیرهای وابسته عبارتند از: بازدهی یادگیری در سطح تحلیل کردن، بازدهی یادگیری در سطح قضاوت کردن و نهایتاً بازدهی یادگیری در سطح خلق کردن و متغیر همراه نیز عبارت است از پیشآزمون. لذا به منظور تجزیه و داده های پژوهش از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد.
جهت استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری ابتدا ۲ مفروضه اساسی این روش آماری یعنی همسانی ماتریسهای واریانس – کواریانس و تجانس واریانسها مورد بررسی قرار گرفت.
الف) مفروضههای همسانی ماتریسهای واریانس- کورایانس
یکی از مفروضههای آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری، بررسی همسانی ماتریسهای واریانس-کواریانس می باشد که بدین منظور از آزمون باکس استفاده شده است که نتیجه آن در جدول آمده است.
جدول ۹-۴. بررسی همسانی ماتریسهای واریانس- کواریانس
باکس
میزان مجذور خی
درجه آزادی
معناداری
۹۸/۱۵
۴۵/۳
۶
۰۵۷/۰
همانطور که از جدول ۹-۴ مشاهده میشود میزان معناداری آزمون باکس برابر با ۰۵۷/۰ است که این مقدار بیش از ۰۵/۰ میباشد. لذا نتیجه گرفته میشود که ماتریس واریانس – کواریانس همگن میباشد.