۳-۱۳
نیمه شبدری F) lit( = 9 + ۲۳۷۳۲ v
۳-۱۴
جهتی F) lit( = 5 ۲۴۲۱۳+ v
۳-۱۵
لوزی F) lit( =006/0 ۳۰-+ ۴۲۸۲۶ v
محاسبهی محدودیتهای مساله
با توجه به تابع هدف تعریف شده برای مساله در فصل قبل و پارامترهای موجود در آن و با توجه به ماهیت مدل که ازجنس هزینه میباشد ،لذا منفی بودن متغیر تصمیم گیری بیمعنا خواهد بود ،بنابراین مقدار پارامتر Z میبایست غیرمنفی باشد.
از سوی دیگر با محاسبهی معادلات پارامترهای مختلف برای تمامی تقاطعهای غیرهمسطح مورد بررسی ،از مجموع بیشینهی هزینه هر پارامتر با یکدیگر ،هزینهای معادل ۱۴۰ میلیارد ریال برآورد گردیده است که مقدار پارامتر Z میبایست از این مقدار کمتر باشد.
بنابراین در مورد محدودیت مدل خواهیم داشت:
(۳-۱۶)
۰۱۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
(۳-۱۷)
۰۹۵۷۰۰۰۰۰۰۰۰
(۳-۱۸)
۰۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
(۳-۱۹)
۰۵۳۰۰۰۰۰۰۰۰
نتایج اجرای الگوریتم انبوه ذرات
در این بخش به ارائه نتایج اجرای الگوریتم مورد نظر در این پژوهش پرداخته می شود. ابتدا خلاصه نتایج ونمودارهای عملکرد الگوریتم برای سه سری از مسائل به صورت نمونه به شرح زیر ارائه میگردد تا کارایی الگوریتم در این حوزه به تفصیل مشخص گردد:
برای اجرای این مدل و الگوریتم مشابه آن سه نمونه متفاوت با سه رویکرد متفاوت به انجام رسیده اند. لازم به ذکر است از آنجا که سه معیار زمان سفر، میزان آلایندگی و میزان مصرف سوخت باید به صورت همزمان کمینه شوند لذا با فرض آنکه کاربر به همه آنها یک مقدار اهمیت داده است، وزنهای برابر یک برای همه در نظر گرفته شده است .
- ابتدا از نرمافزار در حجم ترافیکی ۱۰۰۰ وسیله نقلیه در ساعت و با حد پایین ۵۰ درصد و حد بالای ۷۰ درصد نسبت به یافتن تقاطع غیرهمسطح بهینه درخواست شده است:
نمودار تقاطع غیرهمسطح جهتی به عنوان تقاطع غیرهمسطح بهینه در حجم ترافیک ۱۰۰۰ وسیله نقلیه در ساعت
همانطور که مشخص است تقاطع غیرهمسطح جهتی، در حجم ترافیک ۱۰۰۰ وسیله نقلیه در ساعت ، دارای مقدار کمینه نسبت به سایر تقاطعهای غیرهمسطح میباشد و چون معیارهای بکار گرفته شده که همگی تبدیل به هزینه شده اند ، هر چه کمتر باشند بهتر هستند، به همین جهت به نظر میرسد که بهترین عملکرد در این حجم ترافیک،از آن این نوع تقاطع غیرهمسطح است.