در این مدل وقتیρ مثبت باشد، خود همبستگی مثبت و وقتی که ρ منفی باشد، خود همبستگی منفی وجود دارد.در حالتی که ρ برابر صفر است، خود همبستگی وجود ندارد.برای آزمون دوربین-واتسون فرضیه به صورت زیر بیان می شود.
۰ = ρH0 :
H1 : ρ ≠ ۰
فرض ۰ = ρ یعنی همبستگی پیاپی وجود ندارد و فرضیه مقابل یعنی همبستگی پیاپی وجود دارد.
قاعده تصمیم در این آزمون به صورت زیر است:
اگر dL>d0>0 فرض صفر رد می شود، خود همبستگی مثبت وجود دارد.
اگرdυ>d0>dL نتیجه آزمون قطعی نیست.
اگر dL-4≥d0≥dυ-۴ نتیجه آزمون قطعی نیست.
اگرdυ-۴>dυ< d0فرض صفر تأیید می شود، خود همبستگی وجود ندارد.
اگر۴> d0>dL-4 فرض صفر رد می گردد، خود همبستگی منفی وجود دارد.
لازم به ذکر است که توصیه شده در مواردی که نتیجه آزمون قطعی نیست، برای بالابردن اطمینان وجود خود همبستگی پذیرفته شود(گجراتی،۱۹۹۵)
۳-۱۱-۵) آزمون نرمال بودن[۱۳]
بسیاریازآزمونهایآماریبرمبناینرمالبودنتوزیعدادههابنانهادهشدهاندوبااینپیش فرضبهکارمیروندکه توزیعدادههادریکجامعهیادرسطحنمونههایانتخابشدهازجامعهمذکورازتوزیعنرمالپیرویمینماید. بنابراین تحلیلگرلازماستتاقبلازپرداختنبهتحلیلهایآماریمتغیرها،نوعتوزیعآنمتغیرهارابداند. برایبرآوردمدل تحلیلگرلازماستتاقبلازپرداختنبهتحلیلهایآماریمتغیرها،نوعتوزیعآنمتغیرهارابداند. برایبرآوردمدل نهاییتحقیق،ازاطلاعاتمربوطبهمتغیرهایمستقلووابستهاستفادهمیشودوسپسرگرسیوننهاییمدلبرآوردمیگردد. برایاینکارلازماستمدل، برآوردشده، سپسبهازاءمقادیرمختلف متغیرمستقل، مقادیرمتغیروابستهبرآورد گردد. تفاضلمقادیربرآوردیازمقادیرواقعی،باقیماندههایمدلاست. اماقبلازبرآوردمدلهممیتوانباآزمودن توزیعمتغیروابسته،ازتوزیعباقیماندههااطمینانپیداکرد.
آزمون کولموگورف،اسمیرنف[۱۴] که به افتخار دو آماردان روسی به نامهای ا.ن.کولموگروفو ن.و.اسمیرنوف بهاین نامخواندهمیشود، روشناپارامتریساده ایبرایتعیینهمگونیاطلاعاتتجربی با توزیعهای آماری منتخباست و آنراباناماختصاری k-sنمایش می دهند. درآزمون کولموگورف، اسمیرنف فرض صفری راکهآزمونخواهیمکردآناستکهتوزیعمشاهدات،توزیعمشخصیبا(با پارامترمعینی)استکهباحدسویاقرائنمختلفبهآنپیبردهایم؛ بهعبارتبهترتوزیعمشاهداتباآنتوزیعمشخصهمخوانیدارد.
فرضصفروفرضمقابلدراینآزمونبهصورتزیرنوشتهمیشود:
دادههابرایمتغیروابستهازتوزیعنرمالپیروینمیکند.
دادههابرایمتغیروابستهازتوزیعنرمالپیرویمیکند.
۳-۱۱-۶) پایایی پژوهش
مقصود از پایایی یک وسیله اندازه گیری، آنست که اگر خصیصه موردسنجش را با همان وسیله یا وسیله مشابه و قابل مقایسه با آن و تحت شرایط مشابه دوباره اندازه گیری کنیم، نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است. وسیله پایا و معتبر، وسیله ایست که دارای ویژگی تکرارپذیری و بازیافت پذیری باشد، یعنی بتوان آن را در موارد متعدد بکار برد و در همه موارد، نتایج یکسان بدست آورد. اگر روش های اندازه گیری، فاقد پایایی کافی و معقول باشند، اجرای پژوهش تجربی بی معنی خواهد بود(هومن، ۱۳۷۳). پایایی متغیرهای پژوهش بدان معنی است که میانگین و واریانس متغیرها در طول زمان و کوواریانس متغیرها بین سالهای مختلف ثابت باشد. در نتیجه استفاده از این متغیرها در مدل، باعث به وجود آمدن رگرسیون کاذب نمی شود. به منظور بررسی پایایی از آزمونهای لوین، لین و چو (۲۰۰۲)، ایم، پسران و شین (۱۹۹۷)، و فلیپس پرون (۱۹۹۴) استفاده میکنیم. بر اساس این آزمونها ، مقدار احتمال باید کمتر از ۵% باشد تا کل متغیرهای وابسته پژوهش در طی دوره پژوهش پایا باشند.
۳-۱۲) ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده
ضریب تعیین معیاری است که قوت رابطه میان متغیر مستقل و متغیر وابسته را تشریح می کند. مقدار این ضریب در واقع مشخص کننده آن است که چند درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیر مستقل توضیح داده می شود.با این حال اغلب ترجیح داده می شود که از مقیاس دیگری به نام ضریب تعیین تعدیل شده برای بررسی نیکویی برازش مدل رگرسیون چند متغیره استفاده کنند.
یک ویژگی مهم آن است که تابعی غیر نزولی از تعداد متغیرهای توضیحی موجود در مدل است. با افزایش تعداد متغیرهای توضیحی، تقریباً به طور یکنواختی افزایش مییابد و هرگز کاهش نمییابد.
برای مقایسه دو باید به تعداد متغیرهای مستقل موجود در مدل توجه کرد. یی که بدین صورت تعریف می شود را ی تعدیل شده مینامند. اصطلاح تعدیل شده به این معنی است که برای درجه آزادی تعدیل شده است.
استفاده از ی تعدیل شده بهتر از است زیرا ی تعدیل شده تصویر خوش بینانهتری از برازش رگرسیون را نشان میدهد، به ویژه هنگامی که تعداد متغیرهای توضیحی در مقایسه با تعداد مشاهدات اندک باشد. شایان ذکر است که در مقایسه دو مدل بر اساس ضریب تعیین، خواه تعدیل شده یا تعدیل نشده، متغیر وابسته باید یکسان باشد، متغیرهای توضیحی میتوانند متفاوت باشند (گجراتی،۱۹۸۸).
۳-۱۳) الگوی تحقیق
در این تحقیق، برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته از الگوی زیر استفاده خواهد شد:
برای آزمون فرضیه اول از مدل اول استفاده می شود
DEBTit=(1)
برای آزمون فرضیه دوم و سوم از مدل دوم استفاده می شود.
DEBTit=α۰+
۳-۱۴) خلاصه فصل
دراین فصل ابتدا به جامعه مورد بررسی و روش های نمونه گیری پرداخته شد . سپس درادامه فرضیات تحقیق، روش پژوهش، روش گردآوری اطلاعات و نحوه محاسبه متغیرها مورد بررسی قرار گرفت . در انتها نیز به نحوه واکاوی داده وتجزیه وتحلیل داده اشاره شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
۴-۱)مقدمه
تجزیه وتحلیل اطلاعات، اجرای فرآیندی است که طی آن، داده ها به منظور فراهم کردن امکان تحلیل برای آزمون فرضیه های آماری، جمع آوری، تلخیص، گروه بندی و . . . در نهایت پردازش می گردند. هدف از تحلیل و توصیف در آمار، تحلیل جامعه آماری است که به دو طریق توصیفی و استنباطی عنوان می شود یا با بهره گرفتن از سرشماری کلیه عناصر جامعه و محاسبه پارامتر انجام می گیرد که در این صورت فنون آماری توصیفی بکار خواهند رفت و یا از تخمین زننده برای برآورد پارامتر استفاده خواهد شد که به آمار استنباطی معروف بوده و فنون تخمین آماری و آزمون فرضیه ها را شامل می شود. البته لازم به توضیح است که استفاده از هر کدام از این آمارها به نوع تحقیق بستگی دارد. لازم به ذکر است که در این پژوهش، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، از هر دو تحلیل آماری استنباطی و توصیفی برای تحلیل داده ها استفاده شده است.
۴-۲)آمار توصیفی
آمار توصیفی به تلخیص، توصیف و توضیح ویژگی های مهم داده هاگفته می شود. در این قسمت داده های مختلف به صورت جداول و نمودار نشان داده شده و به دنبال آن شاخص های مختلف در این زمینه اندازه گیری می شوند.
۴-۲-۱) نتایج آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
آماره های توصیفی تحقیق که شامل میانگین، میانه، حداکثر، حداقل و انحراف معیار داده های تحقیق است محاسبه و در نگاره (۴-۱) ارائه شده است. مقادیر مذکور تنها شمایی کلی از وضعیت توزیع داده های تحقیق ارائه می کنند.
نگارهی شمارهی۴-۱ : آماره توصیفی متغیرها*
میانگین | میانه | بیشترین | کمترین | انحراف معیار |