فرضیه شماره دو: دانش ذهنی محصول بر میزان اهمیت محصول که توسط مصرف کنندگان انتخاب می شود، تاثیر دارد.
فرضیه شماره سه: دانش ذهنی محصول بر محصولی که توسط مصرف کنندگان در سفارشات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، تاثیر دارد.
فرضیه شماره چهار: دانش ذهنی محصول بر اندازه مجموعه مورد بررسی مصرف کننده تاثیر دارد.
فرضیه شماره پنج: دانش ذهنی محصول بر ساختار و تنوع اندازه مجموعه مورد بررسی مصرف کننده تاثیر دارد.
فرضیه شماره شش: دانش ذهنی محصول بر ریسک ادراک شده تاثیر دارد.
فرضیه شماره هفت: ریسک ادراک شده بر ساختار و تنوع اندازه مجموعه مورد بررسی تاثیر دارد.
۴-۸-۱ تحلیل فرضیه شماره یک: دانش ذهنی محصول بر تعداد محصول انتخاب شده توسط مصرف کنندگان تاثیر دارد.
بررسی ارتباط میان متغیرهای “دانش ذهنی محصول” و “تعداد ویژگیهای محصول” مورد مطالعه تحلیل استنباطی این قسمت می باشد. تکنیک مورد استفاده تحلیل رگرسیونی (رگرسیون خطی ساده) نام داردکه درآن متغیر تعداد ویژگیهای محصول به عنوان متغیر وابسته مورد استفاده قرار می گردد. در این مدل به متغیر"دانش ذهنی محصول” نیز متغیر مستقل اطلاق می گردد. استفاده از این تکنیک، به دلیل فراهم کردن زمینه شناسایی تشخیص و شدت اثر متغیر مستقل بر متغیر وابسته مناسب تشخیص داده شده است.
در جدول زیرآماره ضریب تبیین یا R-squarدرصد تغییرات ناشی از متغیرهای مستقل برمتغیر وابسته (تعداد ویژگیهای محصول) را نمایش می دهد مقدار ضریب مذکور تنها برابر ۰۵۱/۰ می باشد یعنی ۵٫۱% از تغییرات موجود در متغیر وابسته ناشی از متغیر مستقل مورد بررسی می باشد. میزان ضریب همبستگی که اندازه ای از قدرت پیوند میان متغیرهای مستقل و وابسته را نمایش می دهد برابر ۲۲۵/۰ میباشد.
جدول ۴-۵ جدول ضرایب هبستگی مدل رگرسیونی
R | ضریب تبیین (R-squar) | ضریب تبیین تصحیح شده | خطای معیار برآورد | |
۱ | ۰/۲۲۵ | ۰/۰۵۱ | ۰/۰۴۸ | ۰/۴۸۷۶۹ |
جدول ارائه شده ذیل جدول تحلیل واریانس یا ANOVA نام دارد در این جدول با استفاده ازآزمون فیشر توانایی مدل مورد بحث و آزمون قرار گرفته است:
جدول ۴-۶ جدول تحلیل واریانس
مجموع مربعات | df | میانگین مربعات | F | Sig. | ||
۱ | رگرسیون | ۴/۹۸۷ | ۱ | ۴/۹۸۷ | ۲۰/۹۶۷ | ۰/۰۰۰ |
باقیمانده | ۹۳/۷۱۱ | ۳۹۴ |