آستانه اشرفیه
شرق
۵
به منظور تعیین حجم نمونه و با توجه به زیاد بودن تعداد جامعه آماری از جدولی که توسط سه دانشمند به نامهای کهن، مورگان، کرجسای ارائه کردند، استفاده شده است. که در آن تعداد نمونه با توجه به تعداد اعضای جامعه آماری مشخص می شود.
طبق سرشماری خانوارها در استان گیلان در سال ۱۳۸۵، تعداد خانوارها ۶۶۹۶۹۳ نفر میباشد. نمونه آماری بدست آمده بوسیله جدول ارائه شده مورگان و دیگران برابر با ۳۸۴ نفر میباشد که بر همین اساس تعداد ۳۸۴ پرسشنامه توزیع و جمعآوری شد و تجزیه و تحلیلهای فصل چهارم براساس همین تعداد نمونه انجام شده است.
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل دادهها
پس از آنکه محقق اطلاعات و دادهها را گردآوری، استخراج و طبقه بندی نمود و جداول توزیع فراوانی و نسبتهای توزیع را تهیه کرد، باید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، آغاز شود. این مرحله از تحقیق، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان دهنده تلاشها و زحمات فراوان گذشته است. در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روشهای مختلف و با تکیه بر معیار عقلی سعی می کند اطلاعات و داده ها را در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد. در مرحله تجزیه و تحلیل آنچه مهم است این است که محقق باید اطلاعات و دادهها را در مسیر هدف تحقیق، پاسخگویی به سؤال و سؤالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه های خود جهت داده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۹، ۲۶۷). در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) بهره گرفته شده است.
۳-۸-۱- تحلیل عاملی تأییدی
با کمک تحلیل عاملی تأییدی به سنجش برازش مدل مفهومی تحقیق پرداخته شده است. در تحلیل عاملی تأییدی محقق مطالعه خود را بر مبنای ساختار عاملی از پیش تعیین شده دنبال می کند و درصدد است تا صحت و سقم ساختار عاملی مجموعه ای از متغیرهای مشاهده شده را مورد آزمون قرار دهد. بر اساس این تکنیک محقق ابتدا باید از طریق بررسی تئوریها و مطالعات قبلی و با بهره گیری از دیدگاه های خود ابتدا به تدوین مدل نظری اقدام کند تا در عمل بتواند آن را به محک تجربه زند. از این رو تحلیل عاملی تأییدی مورد ویژهای از مدل معادلات ساختاری (SEM) است که به ساختار کواریانس یا مدل روابط ساختاری خطی LISREL نیز معروف است (کلانتری، ۱۳۸۸، ۱۹۰).
۳-۸-۲- مدلسازی معادلات ساختاری
مدلسازی معادله ساختاری یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرومند از خانوانده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیقتر بسط مدل خطی کلی است که به پژوهشگر امکان میدهد مجموعه ای از معادلات رگرسیونی را به طور هم زمان مورد آزمون قرار دهد. مدلسازی معادلات ساختاری رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیههایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و متغیرهای مکنون است، که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدلیابی علّی و گاه نیز LISREL نامیده شده است. اما اصطلاح غالب در این روزها، مدلیابی معادله ساختاری یا به گونه خلاصه SEM است (بشلیده، ۱۳۹۲، ۴۰۵).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱- مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمعآوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمدهاند؛ خلاصه، کدبندی و دستهبندی… و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیهها فراهم آید. در این فرایند دادهها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش میشوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاجها و تعمیمها به عهده دارند (خاکی، ۱۳۷۸، ۳۰۵).
در این فصل ابتدا آمار توصیفی مربوط به اطلاعات جمعیتشناختی پاسخ دهندگان (افراد نمونه) و همچنین وضعیت متغیرهای تحقیق با بکارگیری جداول و نمودارها به نمایش گذاشته شده و در ادامه برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش و نتیجه گیری از روشهای آماری و آزمونهای متفاوت با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS 20 و LISREL 8.54 بهنحوی که ذکر می شود، استفاده گردید. جهت بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت تأیید روایی سؤالات و مشخصسازی عوامل کلیدی هر مؤلفه و از فن مدلیابی معدلات ساختاری جهت بررسی برازش مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده استفاده گردیده است.
۴-۲- توصیف ویژگی جمعیتشناختی نمونه آماری
در این قسمت ابتدا شرح مختصری از دادههای جمعیتشناختی افراد پاسخگو و نمودارهای مربوط به آن ارائه شده و سپس با بهره گرفتن از جداول مربوطه داده ها توصیف میشوند. در پژوهش حاضر محقق برای بررسی آمار توصیفی از مؤلفههای جنسیت، وضعیت تأهل، تحصیلات، سن، میزان درآمد و محل سکونت استفاده نموده است که در ادامه به تشریح هر یک از این مؤلفههای پرداخته شده است.
۴-۲-۱- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر جنسیت
جدول توزیع فراوانی افراد پاسخدهنده براساس جنسیت آنها در زیر نشان داده شده است.
(جدول ۴-۱) توزیع فراوانی افراد پاسخدهنده از نظر جنسیت
جنسیت
فراوانی
درصد فراوانی
مرد
۲۰۰
۱/۵۲
</ tr>
زن
۱۸۴
۹/۴۷
جمع کل
۳۸۴
۱۰۰