بررسی غلو در روایات علم اهل بیت- قسمت ۲۷
<p><strong>الأستاذ المشرف</strong><br />حجه الاسلام والمسلمین الدکتور محمد احسانی فر<br /><strong>الأستاذ المساعد</strong><br />حجه الاسلام والمسلمین عبد الهادی المسعودی<br /><strong>الطالب</strong><br />داود افقی<br /><strong>موعد المناقشه</strong><br />جمادی الاولی ۱۴۳۰<br /><strong>Abstract</strong><br />The Basaer al-darajat is one of the important sources of hadith. This book is a older sources that related for Prophet’s Family and spiritual position about them.<br />The huge section of this book is related to narrations for science of Prophet’s family.In this narrations shown that scientific aspects, principles of Prophet’s family science. In the base of narrations, Prophet’s family have a unique sciences and information such as: perfect science from Quran, to know of kingdom of heaven and earth, to know of religious laws and religion and them books, to know of the whole of things, to know of divine’s secrets, to know of human and animals language, to know of death time and bad happenes time,… .<br />One of the important subjects about this narrations is exaggerated narrations. In the Quranic verses , exaggeration is involve impiety and polytheism, extremists are who persons that have not belief to divine lordship.<br />After exraction of criterions about exaggeration of Quran and basic narrations and rational information, we found nothing of them (exaggerated narrations) are not true from Prophet’s Family.<br /><strong>Key Words</strong>: Basaer al-darajat - scientific narrations about Prophet’s Family - exaggeration - criteria of exaggwration.<br /><strong>AThesis</strong><br /><strong>Presented sor</strong><br /><strong>Master degree in Hadith sciences</strong><br />Survey of Ghulow in hadith concerning the<br />Ahlal-Batis in Basaeral-Darajat<br /><strong>Supervisor</strong><br /><strong>Dr. Mohammd Ihsanifar</strong><br /><strong>Advisor</strong><br /><strong>Abdulhadi Masudi</strong><br /><strong>By</strong><br /><strong>Davood Ofoghi</strong><br /><strong>July 2009</strong><br />. ر.ک، سید حسین مدرسی طباطبایی، مکتب در فرایند تکامل، ترجمه: هاشم ایزدپناه، تهران، انتشارات کویر، ۱۳۸۶ ش، ص ۷۰ ـ ۱۰۷٫ ↑<br />. در برخی از نسخه های کتاب «خلاصه الاقوال» علامه حلی و رجال ابن داود از او به «الفروح» تعبیر شده که به نظر میرسد ناشی از اشتباه در نسخهبرداری باشد و ظاهراً همان «فرّخ» است که از نامهای متداول در ایران بوده و در خلال تعریب به «فرّوخ» تغییر یافته است. ↑<br />. <em>الفهرست</em>، تحقیق: جواد قیومی اصفهانی، قم، نشر الفقاهه، ۱۴۱۷ هـ، ص ۲۲۰، رقم ۶۲۱٫ ↑<br />. <em>رجال النجاشی</em>، تحقیق محمد جواد نائینی، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۰۸ هـ، ج ۲، ص ۲۵۲ـ۲۵۳، رقم ۹۴۹٫ ↑<br />. <em>الرجال</em>، قم ، منشورات الرضی، ص ۱۶۹، رقم ۱۳۵۳٫ ↑<br />. همان، ص ۱۷۰، رقم ۱۳۵۹٫ ↑<br />. بهاءالدین محمّد بن الحسن العاملی (شیخ بهائی)، مشرقالشمسین واکسیرالسعادتین، تحقیق مهدی رجائی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۴۱۴ هـ، ص ۹۵٫ ↑<br />. سید مصطفی الحسینی التفرشی، نقد الرجال، قم، انتشارات الرسول المصطفی، ص ۳۰۲٫ ↑<br />. شیخ بهائی، پیشین، ص ۹۴ـ۹۵٫ ↑<br />. در اینکه عبارت «له کتب یا له کتاب» دلالت بر توثیق میکند یا نه، اختلاف است، اجمالاً چهار قول در اینباره وجود دارد: ۱ـ عدم إفاده شیءٍ من المدح فضلاً عن الحسن والتوثیق. ۲ـ إفادته التوثیق. ۳ـ إفادته الحسن المصطلح. ۴ـ إفادته الحسن المطلق المرادف للمدح. ر.ک، ملا علی الکنی الطهرانی، توضیح المقال، تحقیق: محمد حسین مولوی، قم، دارالحدیث، ۱۳۸۰ ش، ص ۲۳۶؛ عبدالله مامقانی، مقباس الهدایه، تحقیق: محمد رضا مامقانی، قم، مؤسسه آلالبیت لإحیاءالتراث، ۱۴۱۱ ق، ج ۳، ص ۳۵ ـ ۳۸٫ ↑<br />. <em>الفهرست</em>، ص ۲۲۰، الرقم ۶۲۱؛ <em>رجال الطوسی</em>، ص ۴۰۲، الرقم ۵۸۹۸٫ ↑<br />. <em>رجال النجاشی</em>، ج ۲، ص ۲۵۳، الرقم ۹۴۹٫ (توفی محمد بن الحسن الصفّار بقم سنه تسعین ومأتین). ↑<br />. شیخ طوسی، پیشین، ص ۲۲۰، الرقم ۶۲۱٫ ↑<br />. ر.ک، نجاشی، پیشین، ج ۲، ص ۳۱۱٫ ↑<br />. ابو جعفر محمد بن الحسن الطوسی، <em>الغیبه</em>، تحقیق عبادالله طهرانی، قم، مؤسسه المعارف الاسلامیّه، ۱۴۱۱ هـ، ص ۲۴۰٫ ↑<br />. نجاشی، پیشین، ج ۲، ص ۲۵۲، رقم ۹۴۹٫ ↑<br />. نجاشی، پیشین، ج ۲، ص ۲۵۲، الرقم ۹۴۹٫ ↑<br />. <em>بصائر الدرجات</em>، ص ۱۲ (سرد المقال فی مقدمه بصائر الدرجات، میرزا محسن کوچه باغی تبریزی). ↑<br />. رجال النجاشی، ج ۲، ص ۳۰۱، الرقم ۱۰۴۳٫ ↑<br />. همان: ج ۱، ص ۴۰۱، رقم ۴۶۵٫ ↑<br />. ر.ک، مقدمه کافی از دکتر حسین علی محفوظ، ص ۱۷ (کتاب کافی با تصحیح و تحقیق علی اکبر غفاری)؛ میرزا محسن کوچه باغی تبریزی، پیشین، ص ۱۶٫ ↑<br />. همان، ج ۲، ص ۲۵۲، رقم ۹۴۹٫ ↑<br />. ر.ک، طوسی، پیشین، ص ۲۲۰؛ حسن بن یوسف بن علی بن المطهر الحلّی، خلاصه الاقوال، تحقیق محمد صادق بحرالعلوم، قم. مکتبه رضوی، ۱۴۰۲ هـ، ص ۲۶۱؛ ابنداوود، پیشین، ص ۱۷۰؛ عبدالله مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، نجف، مطبعه المرتضویه، ج ۳، ص ۱۰۳؛ محمد بن الحسن الحرّ العاملی، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ هـ، ج ۳۰، ص ۴۶۹٫ ↑<br />. <em>رجال النجاشی</em>: ج ۲، ص ۲۵۲٫ ↑</p>