فهرست جداول ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ذ
فهرست نمودارها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ر
فصل اول: طرح تحقیق
1
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2
بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6
ضرورت و اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10
اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
11
فرضیههای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12
قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12
محدودیتهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
12
تعریف واژه ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
13
فصل دوم: ادبیات تحقیق
17
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
18
مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
18
یادگیری حركتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
18
نظریه های کنترل حرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………
19
وجوه جوهری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
20
پارامترهای برنامه حرکتی تعمیمیافته …………………………………………………………………………………………………………………………..
20
یادگیری حرکتی از دیدگاه نظریه طرحواره ………………………………………………………………………………………………………………….
21
طرحواره یادآوری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
22
طرحواره بازشناسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
22
سازماندهی تمرین …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
23
تغییرپذیری تمرین ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
25
تداخل زمینهای ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
28
فرضیه پردازش معنیدارتر و متمایزتر …………………………………………………………………………………………………………………………..
29
فرضیه فراموشی و بازسازی مجدد ………………………………………………………………………………………………………………………………..
30
فرضیه بازداری پسگستر ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
31
عوامل مؤثر بر اثر تداخل زمینهای ………………………………………………………………………………………………………………………………..
33
ویژگیهای روانشناختی کودکان عقب مانده ذهنی ……………………………………………………………………………………………………..
40
نقص در رشد شناختی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
40
محدودیتهای یادگیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
41
پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
41
تحقیقات داخل کشور ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
41
تحقیقات خارج کشور ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
42
جمعبندی تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………………………………………………………………………………
/>55
فصل سوم: روش تحقیق
57
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
58
روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
58
جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
58
نمونه آماری و شیوه نمونهگیری …………………………………………………………………………………………………………………………………..
58
متغیرهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
59
ابزار و روش جمعآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………………………
60
روش اجرای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
60
آزمون انتقال و یادداری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
62
امتیازدهی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
63
روش آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
63
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
65
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
66
اطلاعات توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
66
آزمون فرضیهها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
68
فرضیه اول ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
68
فرضیه دوم ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
71
فرضیه سوم …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
72
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
74
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
75
خلاصه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
75
یافتههای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
76
بحث و تفسیر نتایج ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
76
مرحله یادداری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
77
مرحله انتقال ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
79
نتیجهگیری کلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
80
پیشنهادات برخاسته از تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………….
81
پیشنهادات کاربردی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
81
پیشنهادات پژوهشی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
81
فهرست منابع
83
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
84
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
88
فهرست جداول
عنوان
صفحه
جدول 1-3: مراحل اجرای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….
62
جدول 2-3: آزمون انتقال و یادداری …………………………………………………………………………………………………………………………….
63
جدول 1-4: توزیع سن و قد آزمودنی ها ……………………………………………………………………………………………………………………….
66
جدول 2-4: آماره های توصیفی امتیاز پاس بسکتبال در مراحل مختلف …………………………………………………………………..
67
جدول 3-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مرحله پیش آزمون ……………………………………………………………….
68
جدول 4-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی برای مقایسه عملکرد گروه ها در مرحله اکتساب …………………………….
69
جدول 5-4: نتایج امار توصیفی سه گروه تمرینی در طول 9 جلسه تمرین …………………………………………………………………
70
جدول6-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مرحله یادداری ………………………………………………………………………..
71
جدول 7-4: نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه عملکرد گروه ها در مرحله یادداری ………………………………………….
71
جدول 8-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس در مرحله انتقال …………………………………………………………………………………………..
72
جدول 9-4: نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه عملکرد گروه ها در مرحله انتقال ……………………………………………..
73
فهرست نمودارها
نمودار 1-4: نمرات مربوط به سه گروه تمرینی در مرحله اکتساب ……………………………………………………………………………
69
نمودار 2-4: نمرات مربوط به سه گروه تمرینی در مرحله یادداری ………………………………………………………………………….
72
نمودار 3-4: نمرات مربوط به سه گروه تمرینی در مرحله اكتساب …………………………………………………………………………
73
چكیده:
هدف از این مطالعه تاثیر روشهای مسدود، تصادفی و فزاینده نظامدار بر اكتساب، یادداری و انتقال برنامه حرکتی (مهارت حركتی سه نوع پاس بسکتبال ) بود. تعداد30 نفر از دانش آموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر در مدارس استثنایی شهر کرمانشاه كه نمره IQ آنها 70-50 بود و در دامنه سنی 16-13 سال قرار داشتند، در این مطالعه شركت كردند. آزمودنیها به طور تصادفی در سه گروه تمرینی مسدود، فزاینده نظامدار و تصادفی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در این مطالعه ابتدا با محل آزمون، نحوه پاس، طرز اجرای شرایط مورد نظر و نحوه امتیازبندی آشنا گردیدند. بعد از مرحله آشناسازی، شرکت کنندگان در پیش آزمون 12 پاس (سه نوع پاس و هر کدام چهار بار) را انجام دادند. در مرحله اکتساب شركت كنندگان با توجه به گروه تمرینی كه در آن قرار گرفته بودند، شیوه تمرینی مورد نظر را دریافت نمودند. آزمودنیها در گروههای مختلف 81 كوشش انجام دادند. یک پس آزمون، مشابه پیش آزمون با 12 پرتاب توسط آزمودنیها انجام شد و در انتها پس از گذشت 48 ساعت از آخرین تمرین، آزمون یادداری تاخیری مشابه پس آزمون با 12 پاس انجام شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد در مرحله اکتساب تفاوت معنیداری میان گروههای تمرینی وجود نداشت. همچنین تفاضل میانگین نمرات گروهها در مرحله پس آزمون و یادداری و نیز پس آزمون و انتقال (05/0P>) معنیدار بود. نتایج كلی حاكی از برتری روش تمرینی فزاینده نظامدار و تصادفی نسبت به روش مسدود در مراحل یادداری و انتقال بود
مقدمه
انسان بدون توانایی حرفزدن، نوشتن، خواندن و انجام مهارتهای پیچیده ورزشی، موجود نسبتاً سادهای دیده میشود. بنابراین به دلیل اهمیتی که یادگیری در زندگی انسان دارد، محققانی که برای درک قوانین یادگیری تلاش میکنند با سوالات مختلفی روبرو میشوند که با روشهای معین علمی به دنبال یافتن پاسخ به این سوالات هستند. از اینرو هدف همه این علوم، یافتن روشهای بهتری در امر یادگیری انسان میباشد.
علم ورزش و تربیت بدنی حیطهای از علم است که تنها مخصوص یک قشر خاص از جامعه نمیشود بلکه کودکان، نوجوانان و حتی سالمندان با این حیطه از علم در ارتباط هستند. ورزش و علوم ورزشی ابعاد مختلفی دارند از جمله بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره که هر بعد ورزش اهداف خاص خود را دارد و یادگیری مهارتهای ورزشی موضوعی است که در این ابعاد مشترک است و از هر بعد که به ورزش بنگریم با یادگیری مهارت حرکتی مواجه خواهیم شد، که امروز به شکل پدیدهای فراگیر درآمده است. این واقعیت که ما میتوانیم دانش و مهارت جدیدی بیاموزیم، علاقه دانشمندان را به شیوههای یادگیری و عوامل مهم در سودبردن از تجربیات دیگران و طراحی برنامههای آموزشی جلب کردهاست (اشمیت[1] ،1997).
سالهای زیادی است که دانشمندان و مربیان برای عوامل تعیینکننده و اثرگذار بر اجرای مهارتها و حرکات ماهرانه تلاش میکنند. کسانی که با آموزش مهارتهای حرکتی سروکار دارند، میدانند که یادگیری این مهارتها بدون تمرین امکانپذیر نیست. ارتقاء کارایی مردم بهطور عام و دانشآموزان و ورزشکاران بهطور خاص در امر یادگیری مهارتهای حرکتی موردعلاقه مربیان و معلمین تربیت بدنی و علوم ورزشی میباشد. از سوی دیگر برنامههای فشرده در مدارس و پیبردن به اهمیت هر چه بیشتر مهارتهای حرکتی در زندگی روزمره و متعاقب آن محدودیتهای زمانی، دانشمندان را به شیوههای یادگیری و عوامل مهم در سودبردن هرچه بشتر از تمرین و طراحی برنامههای آموزشی جلب کردهاست(عیدی علیجانی، 1371).
دانشمندان رفتارحرکتی با احساس چنین نیازی پس از سالها تحقیق اقدام به ارائه نظریههایی نمودند که از جمله آنها نظریه حلقه بسته و بهدنبال آن نظریه طرحواره سرآغاز تحقیقات مبنی بر نظریه یادگیری حرکتی محسوب میشوند (آدامز[2] 1973 ، اشمیت[3] 1975 ). یکی از ویژگیهای نظریههای یادگیری حرکتی، تأکید آنها بر سودمندی تغییرپذیری تمرین[4] است. تغییرپذیری در این نظریهها، به تنوع ویژگیهای زمینهای گفته میشود که شاگرد هنگام تمرین مهارت تجربه میکند، برای مثال یکی از پیشبینیهای کلیدی در نظریه طرحواره این است که اجرای موفقیتآمیز یک مهارت، به مقدار تغییرپذیری تمرین بستگی دارد (اشمیت، 1975).