نگارش فیلمنامه بهعنوان بستر اصلی و محور پیوند عناصر سینمایی، یكی از مهمترین مراحل شكلگیری و تولید فیلم است. ازآنجاییکه استفاده از «غیاب» در فیلمنامه کارآیی دارد، این رساله تلاش میکند با روش اسنادی و کتابخانهای، محدودیتها و آسیبهای تصویرگری مستقیم معصوم (ع)، را مورد بررسی قرار میدهدو در ادامه از «غیاب» بهعنوان راهکار مطرح شده برای پرداختن به شخصیت معصومین (ع) و از کارکردهای آن در سینما و تلویزیون سخن میگوید که عبارتاند از همدلی و همراهی تماشاگر با داستان که باعث باورپذیری، جذابیت و تأثیرگذاری میشود. در پایان به این نتیجه میرسد که با توجه به محدودیتهای زبان سینما و تلویزیون، استفاده از این تکنیک برای بازنمود ابعاد مختلف زندگی معصوم (ع) و شخصیتهای قدسی مناسب است و باید مورد توجهی ویژه قرار بگیرد.
کلید واژه: غیاب ، شخصیت پردازی، معصومین، فیلمنامه
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات… 7
1ـ1 بیان مسئله. 8
1ـ2 ضرورت و اهمیت تحقیق.. 8
1ـ3 اهداف تحقیق.. 9
1ـ4 سؤالات تحقیق.. 9
1ـ5 فرضیه تحقیق.. 10
1ـ6 روش تحقیق.. 10
1ـ7مفاهیم. 10
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق.. 15
2ـ1 بررسی تحقیقات پیشین.. 16
2-2 چارچوب نظری تحقیق.. 20
2ـ2ـ1 عناصر فیلمنامه. 21
2ـ2ـ1ـ1 پیرنگ.. 21
2ـ2ـ1ـ2 شخصیت.. 24
2ـ2ـ1ـ3 درون مایه. 30
2ـ2ـ1ـ4کشمکش… 30
2ـ2ـ1ـ5بحران. 33
2ـ2ـ1ـ6دیالوگ.. 34
2ـ2ـ1ـ7 زمان و مکان (صحنه، موقعیت) 35
2ـ2ـ2 فیلم تاریخی و تاریخ مقدس… 35
فصل سوم: یافتههای تحقیق.. 40
3ـ1غیاب در اصل خلقت… 41
3ـ2غیاب نزد پساساختارگراها 43
3ـ3 غیاب در هنر اسلامی.. 44
3ـ4غیاب و تخیل.. 47
3ـ5 غیاب و روایت پذیری برای کودک.. 47
3ـ6غیاب و واکنش… 48
3ـ7غیاب و صرفه جویی هزینه ها 48
3ـ8 سینما و تصویرگری معصوم 49
3ـ8ـ1 اهمیت چگونگی بازنمایی معصومین در سینما 50
3ـ8ـ2تصویرگری معصوم در سینمای هالیوود 51
3ـ8ـ3 تصویرگری معصوم در سینمای ایران. 57
3ـ8ـ4 محدودیت های سینما و تلویزیون در تصویرگری معصوم 62
3ـ9گستره غیاب در فیلم. 67
3ـ9ـ1غیاب در عناصر میزانسن. 68
3ـ10غیاب در ژانرهای سینمایی.. 79
3ـ10ـ1غیاب در ژانر معمایی ـ پلیسی. 79
3ـ10ـ2غیاب در ژانر وحشت.. 79
3ـ11غیاب در درام. 80
3ـ11ـ1 منظق داستانی. 80
3ـ11ـ2 پیوند شخصیت غائب با اصل داستان. 80