استاد راهنما:
دكتر فیروز دیندار فرکوش
بهمن 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
صفحه عنوان
چکیده 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1. بیان مساله 3
1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق 4
1-3. اهداف تحقیق 6
1-4. فرضیه های تحقیق 6
1-5. سؤالهای تحقیق 6
1-6. تعریف اصطلاحات تحقیق 7
فصل دوم : مبانی نظری
2-1. مقدمه 11
2-2. مفهوم شناسی گردشگری 11
2-3. انواع دیدگاهها در باب گردشگری 13
2-4. وضعیت گردشگری در ایران 14
2-4-1. گردشگری در سالهای پیش از انقلاب اسلامی 14
2-4-2. گردشگری بعد از انقلاب انقلاب اسلامی 15
2-4-3. گردشگری در برنامههای توسعه 16
2-4-3-1. برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (72-1368) 17
2-4-3-2. برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (79-1374) 18
2-4-4. برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1383-1379) 19
2-4-5. برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1388-1384) 20
2-5. عوامل موثر بر جذب گردشگری 22
2-5-1. بازاریابی 22
2-5-2. تبلیغات 24
2-6. رویکردهای نظری گردشگری 24
2-6-1. رویکرد سیستمی 24
2-7. مدلهای گردشگری 27
2-8. دیدگاه سازمان جهانی گردشگری 29
2-8-1. دیدگاه لیپر 30
2-8-2. دیدگاه گان 31
2-8-3. دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس 33
2-8-4. دیدگاه کاسپار 34
2-8-5. دیدگاه هولدن 35
2-9. گردشگری و رسانه 36
2-9-1. انواع رسانه از بُعد گردشگری 37
2-9-2. رسانههای محرک گردشگری 38
2-9-2-1. کتابهای راهنما 39
2-9-2-2. رادیو 39
2-9-2-3. تلویزیون 40
2-10. فناوری اطلاعات و گردشگری 41
2-10-1. گردشگری الکترونیکی 43
2-11. پیشینه تحقیق 46
2-11-1. پیشینه داخلی 46
2-11-2. پیشینه خارجی 49
فصل سوم : روش تحقیق
3-1-مقدمه 52
3-2-روش و طرح تحقیق 52
3-2-1-تحقیق کاربردی 53
3-2-2-تحقیق توصیفی 53
3-3-روشهای جمعآوری اطلاعات 54
3-4-معرفی ابزار پژوهش 54
3-5-تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش 56
3-5-1- بررسی روایی و پایایی ابزار اندازه گیری در اجرای اولیه 56
3-5-2-بررسی روایی ابزار اندازه گیری 58
3-6. جامعه و نمونه آماری 59
3-6-1. حجم نمونه 59
3-6-2. روش نمونه گیری 59
3-7. روش تجزیه و تحلیل داده ها 60
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1 مقدمه 62
4-2 آمار توصیفی 62
4-2-1 وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان 62
4-2-2 وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان 63
4-2-3 وضعیت سنی پاسخ دهندگان 64
4-2-4 آزمون کلموگروف- اسمیرونوف (K-S) جهت بررسی نرمال بودن متغیرها 65
4-3 تجزیه و تحلیل سوالها و فرضیه ها 66
4-3-1 سوالهای تحقیق 66
فصل پنجم : نتیجهگیری و ارائه راهکارها
5-1. مقدمه 70
5-2. خلاصه 70
5-3. پاسخدهی به سؤالات و آزمون فرضیات 71
5-3-1. سؤال اول: آیا استفاده از تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 71
5-3-2. سؤال دوم: آیا استفاده از وبسایتها بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 72
5-3-3. سؤال سوم: آیا استفاده از برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 73
5-3-4. سؤال چهارم: آیا استفاده از برنامه های تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 74
5-3-4. سؤال پنجم: آیا استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 74
4-5. محدودیتهای تحقیق 75
5-5. پیشنهادهای تحقیق 76
5-5-1. پیشنهادهای کاربردی 76
5-5-2. پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی 76
فهرست منابع 77
منابع فارسی 77
منابع انگلیسی 79
پیوستها
الف) پرسشنامه بررسی نقش رسانههای الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی 81
چکیده انگلیسی 84
فهرست جداول
صفحه عنوان
جدول 2-1 بخشهای اصلی رسانهها 37
جدول 2-2 محرکهای سازمانها برای بکارگیری سیستمهای الکترونیکی 45
جدول 3-1 گویههای مربوط به متغیرهای پژوهش.. 55
جدول 3-2، 4آلفاهای محاسبه شده برای پرسشنامه های پژوهش 58
جدول 4-1 5وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان.. 62
جدول 4-2 6وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. 63
جدول 4-3 7وضعیت سنی پاسخ دهندگان.. 64
جدول 4-4 8آزمون K-S جهت تعیین نرمال بودن دادهها.. 65
جدول 4-5 9نتیجه جدول همبستگی دو متغیر تبلیغات اینترنتی و جذب گردشگران داخلی.. 66
جدول 4-6. 10نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از وبسایتها و جذب گردشگران داخلی.. 67
جدول 4-7 11نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) و جذب گردشگران داخلی 67
جدول 4-8 12نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از برنامه های تبلیغاتی ماهواره و جذب گردشگران داخلی.. 68
جدول 4-9 13نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری و جذب گردشگران داخلی.. 68
فهرست شکلها
صفحه عنوان
شکل2-1 طبقه بندی مدلهای گردشگری 28
شکل 2-2 مدل سیستمهای ترکیبی برای برنامه ریزی و نظریه های گردشگری 29
شکل 2-3 عناصر سیستم گردشگری (سازمان جهانی گردشگری).. 30
شکل 2-4 چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل 31
شکل 2-5 سیستم گردشگری (ناحیه محور مسافر، مبدا و مقصد گردشگر)– مدل لیپر.. 31
شکل 2-6، سیستم گردشگری (دیدگاه گان).. 33
شکل 2-7 دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس.. 34
شکل 2-8 سیستم گردشگری (مدل كاسپار).. 35
شکل 2-9 سیستم گردشگری، چشمانداز محیطی دیدگاه هولدن (2000) 36
شکل 2-10 اجزای تشکیلدهنده گردشگری الکترونیکی.. 44
شکل 3-11، مدل مفهومی متغیرهای تحقیق.. 55
شکل 4-1 12وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان.. 63
جدول 4-2 6وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. 63
شکل 4-213وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. 64
شکل 14-3 وضعیت سنی پاسخ دهندگان.. 65
چکیده
کشور ایران با وجود توانمندیهای ایران در زمینة گردشگری، متأسفانه تاكنون نتوانسته است به جایگاه شایستهای در این صنعت دست یابد و مهمترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم میسازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه گردشگرانی میباشد که در تیرماه سال 1393 که از طریق خطوط هوایی به شهر شیراز مسافرت کردهاند. تعداد حدود 320 نفر از طریق محاسبه با فرمول کوکران از گردشگرانی که در تیر ماه به شیراز از طریق خطوط هوایی سفر نموده اند مورد سوال و بررسی قرار خواهد گرفت. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای تبلیغات اینترنتی، وبسایتهای اینترنتی، برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما، برنامه های تبلیغاتی ماهواره و نرمافزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.
کلید واژهها: رسانههای الکترونیکی، اینترنت، ماهواره، رسانه ملی، نرمافزارهای کامپیوتری، گردشگری
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1. بیان مساله
گردشگری از مهمترین صنایع در حال رشد است و توسعه صنعت گردشگری نیاز به برنامه های همه جانبه و مناسب دارد تا بتوان در جذب گردشگران داخلی و بین المللی موفق بود. امروزه یکی از مهمترین کاربری شهرها، ارائه خدمات گردشگری نوین است. چرا که شکل گیری عصر پسا مدرنیته با گزارهای اصلی آن یعنی جهانی شدن، فرآوری اطلاعات و گردشگری همراه شده و دوره جدیدی در تعاملات اجتماعی و فرهنگی انسانها خصوصاً در قالب ساختهای شهری رقم زده است (بونیفایس و فاولر[1]، 1993: 12). در چند دهه اخیر از صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوعترین صنایع یاد شده است. بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزای خود میدانند و تلاش در راه توسعه این صنعت دارند. این صنعت بخصوص برای کشورهای در حال توسعه به علت اینکه بیشترین درآمد خود را از فروش منابع طبیعی به دست میآورند بسیار با اهمیت است. همچنین کشورها علاوه بر منابع اقتصادی به دنبال منافع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، محیط زیست و غیره نیز میباشند. برای موفقیت در این