11/1
05/0
04/0-
21/0-
62/0
00/1
00/1
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
نیروی انسانی یا عامل انسانی بی تردید شریف ترین, مهم ترین و ارزشمندترین عامل بین عوامل و منابع مختلف تولید و خدمات است.عامل انسانی در سازمان , تمامی افراد, کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران , متخصصین, کارشناسان, کارمندان و کارگران را در رده های مختلف شغلی در بر می گیرد.برای افزایش کیفیت کاری عوامل انسانی در سازمان ها باید برخی از جنبه ها و ابعاد مهم را مورد پژوهش قرار داد و بر اساس پژوهش , تصمیم ضروری اتخاذ کرد پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ها و استخراج نتایج و کدگذاری , داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی) استفاده گردید.یافته های حاصل پس از اجرای آزمون آماری در رابطه با هرکدام از فرضیه های تحقیق به طور جداگانه توضیح داده می شود.در پایان نیز به محدودیت هایی که محقق با آن روبه رو بوده اشاره گردید و به پیشنهادات کاربردی مرتبط با موضوع پرداخته شده است.
5-1بحث و نتیجه گیری
در این فصل به نتایج و پیشنهادات و محدودیت های تحقیق پرداخته شده است و نتایج مربوط به فرضیه های تحقیق همراه با توصیه های مرتبط با نتایج به دست آمده ارائه شده است.در آخر نیز یک جمع بندی از پیشنهادات عنوان گردیده است و همچنین پیشنهاداتی برای محقق بیان شده است.بطور خلاصه می توان گفت که در این تحقیق با توجه به هدف تحقیق فوق مبتنی بر رابطه بین مهارتهای مدیریتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان یافته های تحقیق حاکی از این است که مهارتهای مدیریتی در حوزه فعالیت های مدیریتی مدیران به عنوان یکی از مهم ترین پارامترها محسوب می شود که رضایت شغلی کارکنان را در بردارد.نگاه نوین با مسایل مدیریتی ایجاب می کند که مدیران به سادگی از کنار نقش تاثیر گذار مهارتهای سه گانه (انسانی, ادراکی و فنی ) مدیریتی در حوزه فعالیت خود در کسب و کار عبور نکنند. مهارتهای مدیران عبارت است از توانمندی مدیران در به حرکت درآوردن اجزای یک مجموعه برای حرکت متناسب همه اجزا به سوی اهداف تعیین شده می باشد و مهارتهای مدیران تابع سلیقه ها و یا رفتارهایی که عادات افراد آنها را تعریف نموده نیستند. منظور از مهارت توانایی به کار بردن موثر دانش و تجربه شخصی مدیران است که هر مدیر بتواند مهارت فنی (یعنی دانایی و توانایی در انجام وطیفه خاص که لازمه آن توانایی در کاربرد فنون و ابزار ویژه ) , مهارت انسانی (توانایی و قدرت کار کردن با مردم و انجام کار به وسیله آنها) و مهارت ادراکی ( توانیی درک پیچیدگی های سازمان و تصور همه عناصر و اجزای تشکیل دهنده آن) خود را به نحو احسن در سازمان به کار بندد نتایح پژوهش حاضر که با هدف تاثیر مهارتهای مدیریتی بر روی رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس نشان داد که مدیران دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس از مهارت ادراکی و انساني لازم برخوردارند.اما از مهارت فني لازم برخوردارنیستند.
در مطالعه ای با عنوان “بررسي نيازهاي آموزشي در سه حيطه ی مهارت هاي فني، انساني و ادراكي و ارائه الگوي مناسب براي آموزش ضمن خدمت به مديران مدارس راهنمايي دختران شهر تهران” که ناهيد انتصاري در سال 1379 انجام داده است. يافته هاي پژوهش حاکی از آن است که:
با 99 درصد اطمينان مي توان گفت مديران مدارس راهنمايي از نظر مهارت فني ضعيف مي باشند و با 99 درصد اطمينان مي توان گفت مديران مدارس راهنمايي از مهارت هاي انساني و ادراکی لازم برخوردار هستند که با تحقیق حاضر همخوانی دارد.
این در حالی است که عباسی موضوعی پیرامون بررسی میزان مهارتهای مدیریتی (فنی – انسانی و ادراکی) مدیران دوره متوسطه سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای تهران انجام داده است که نتایج تحقیق به شرح زیر است :
مدیران دوره متوسطه از مهارت فنی لازم جهت اداره امور مدرسه برخوردارند.
مدیران دوره متوسطه از مهارت انسانی لازم جهت اداره امور مدرسه برخوردارند.
مدیران دوره متوسطه از مهارت ادراکی لازم جهت اداره امور مدرسه برخوردارنیستند.
پژوهشی که امینیان با عنوان بررسی میزان آگاهی مدیران زن از مهارتهای مدیریتی و رابطه آن با عملکرد مدیریتی آنان در سال 1382 انجام داده است نشان داده است که بین مهارتهای مدیریتی (فنی –انسانی و ادراکی ) مدیران و عملکرد آنان رابطه معنادار وجود دارد این در حالی است که تحقیق حاضررابطه بین مهارتهای مدیریتی و رضایت شغلی را مورد بررسی قرار داده است و تنها معناداری دو مولفه مهارتهای انسانی و ادراکی را تاییدکرده است و معناداری رابطه مولفه مهارت فنی رد کرده است.
خدادادی نیز تحقیقی پیرامون بررسی مهارتهای سه گانه (فنی – انسانی و ادراکی ) مدیران با اثربخشی آنها در دبیرستان دخترانه شهر ساری در سالتحصیلی 83-82 داشته است که نتیجه آن نظریه رابرت کاتز را تایید می کند و نشان می دهد که مهارتهای فنی – انسانی و ادراکی برای مدیران در انجام وظایف بهتر در جهت نیل به اثربخشی دبیرستانها ضروری است این در حالی است که تحقیق حاضر دو مولفه مهارت انسانی و ادراکی را برای مدیران دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در انجام وظایف بهتر و ایجاد هرچه بیشتر رضایت شغلی در کارکنان دانشگاه را اثربخش عنوان کرده است.
بررسی مهارتهای مدیران بیمه مرکزی ایران و تاثیر آن بر بهره وری آن سازمان عنوان تحقیقی است که محمدی در سال 1377 انجام داده است نتایج تحقیق وی معناداری مهارتهای مدیریتی مدیران را بر بهره وری آنان گزارش داد که تحقیق حاضر تاثیر مولفه مهارت فنی را بر افزایش رضایت شغلی تایید نمی کند و دو مولفه مهارتهای انسانی و ادراکی مدیران را از عوامل افزایش رضایت شغلی کارکنان بیان می کند.
یوسفی و همکارانش در سال 1384 تحقیقی با عنوان بررسی رابطه با عنوان بررسی رابطه میان اعتماد سازمانی کارکنان پرستاری با میزان رضایت شغلی ایشان در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام دادند که نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین اعتماد سازمانی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد به عبارتی اعتماد سازمانی نیز یکی از عوامل موثر در افزایش رضایت شغلی است
شرفی در سال 1390 در تحقیقش بیان کرده است که تعهدات سازمانی دارای رابطه مثبت با رضایت شغلی می باشد یعنی تعهدات سازمانی را یکی از جمله عوامل افزایش رضایت شغلی می داند.
ساعدی و همکاران در سال 1386 تحقیقی با عنوان بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی کارکنان سازمان تامین اجتماعی بر اساس مدل JDI انجام دادند که تایید فرضیات بیانگر این است که عوامل پنجگانه مدل JDI (سرپرستان, ارتقا, ماهیت شغل, همکاران , حقوق) در سازمان تامین اجتماعی با رضایت شغلی کارکنان رابطه دارد وی سرپرستان را به عنوان موثرترین عامل در رضایت شغلی , ترفیعات را به عنوان دومین عامل موثر در رضایت شغلی, ماهیت شغل را به عنوان سومین عامل موثر در رضایت شغلی, همکاران را به عنوان چهارمین عامل موثر در رضایت شغلی و حقوق را به عنوان کم اثرترین عامل موثر در رضایت شغلی معرفی کرده است که در تحقيق حاضربا توجه به نمودارهای پنجگانه رضایت شغلی JDI به مقایسه دو تحقیق پرداخته شده است:
در اين پژوهش تعداد افرادی که امتیازهای کمتری به رضایت از سرپرست داده اند کمتر از کسانی هستند که با امتیازهای بالا رضایت خود را نسبت به سرپرست نشان داده اند در واقع تعداد نفرات با امتیازات کم تقریبا 26 درصد کل جامعه را نشان می دهد و 74درصد افراد از سرپرست رضایت کافی دارند پس عامل سرپرستان مهم ترین و موثرترین عامل در رضایت شغلی است. و این فرضیه را ساعدی نیز به اثبات رسانده است. همچنين در مطالعه انجام شده تعداد افرادی که امتیازهای کمتری به رضایت از همکارانم داده اند کمتر از کسانی هستند که با امتیازهای بالا رضایت خود را نسبت به همکارانم نشان داده اند مشخص می شود که در واقع تعداد نفرات با امتیازات کم تقریبا 28 درصد کل جامعه را نشان می دهد و 72درصد افراد رضایت بالایی دارند در تحقیق ساعدی همکاران به عنوان چهارمین عامل موثر در رضایت شغلی می باشد که با تحقیق حاضر همخوانی ندارد. پژوهش حاضر نشان داد تعداد افرادی که امتیازهای کمتری به رضایت از کار من داده اند تقریبا برابر با کسانی هستند که با امتیازهای بالا رضایت خود را نسبت به کار من نشان داده اند مشخص می شود که در واقع تعداد نفرات با امتیازات کم تقریبا 52 درصد کل جامعه را نشان می دهد و 48 درصد افراد رضایت دارند در تحقيق حاضر رضايت از كار من سومين عامل موثر دررضايت شغلي است كه در تحقیق ساعدی نیز به چنین نتیجه ای دست یافتند. همچنين تعداد افرادی که امتیازهای کمتری به رضایت از ترفیعات داده اند بیشتر از کسانی هستند که با امتیازهای بالا رضایت خود را نسبت به ترفیعات نشان داده اند که در واقع تعداد نفرات با امتیازات کم 72 درصد کل جامعه را نشان می دهد و 28 درصد افراد رضایت بالا دارند در تحقیق حاضر ترفیعات به عنوان چهارمین عامل عنوان شده است كه در اين عامل با تحقیق ساعدی همخواني ندارد. در نهايت تعداد افرادی که امتیازهای کمتری به رضایت از حقوق داده اند بیشتر از کسانی هستند که با امتیازهای بالا رضایت خود را نسبت به ترفیعات نشان داده اند در واقع تعداد نفرات با امتیازات کم 75 درصد کل جامعه را نشان می دهد و 25 درصد رضایت بالا دارند یعنی كاركنان دانشگاه نسب به حقوق رضايت خيلي پاييني دارند كه با تحقيق ساعدی در تضاد مي باشد.
بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش, مهارتهای مدیران يكي از مهم ترين متغيرهاي موثر بر رضايت شغلي كاركنان بوده که اثربخشي , كارآيي و بهره وري نيروي انساني را افزایش مي دهد. مديران سازمان ها به منظور افزايش بهره وري سازمان نيازمند نيروهاي متعهد و با انگيزه مي باشند از آنجاييكه تعهد و انگيزه كاركنان رابطه بسيار نزديك با رضايت آنها دارد مديران مي توانند با بكارگيري موثر مهارتهاي مديريتي گام هاي مهمي در جهت افزايش بهره وري كاركنان و در نتيجه بهره وري سازمان بردارند
.
رضایت کارکنان و عوامل موثر بر آن در این تحقیق:
با توجه به نمودارشماره 6 که در فصل 4 آورده شده است مشخص می شود تعداد افرادی که امتیازهای کمتری نسبت به رضایت کلی کارکنان داده اند کمتر از کسانی هستند که با امتیازهای بالا رضایت خود را نسبت به رضایت کلی کارکنان نشان داده اند که در واقع تعداد نفرات با امتیازات کم تقریبا 44 درصد کل جامعه را نشان می دهد به عبارتی 56 درصد افراد جامعه رضایت کافی را دارنددر این تحقیق مهارت انسانی و ادراکی از عوامل موثر در افزایش رضایت شغلی است.
در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان شرکت سهامی آب منطقه ای کرمان رشدی در سال 1382 بیان کرده است بیش از 70 در صد کارکنان شرکت سهامی آب منطقه ای کرمان از کار خود احساس رضایت دارند وی افزایش امکان گردش شغلی و دادن استقلال بیشتر و رعایت عدالت را از دیگر عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی کارکنان بیان می کند.
عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان اجرایی استان همدان عنوان تحقیقی است که هزاوه ای و همکاران مورد بررسی قرار داده اند نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد عوامل مربوط به مشخصات شغلی زیر بر اساس اولویت بر روی رضایتمندی کارکنان اثر دارد.
- داشتن حقوق و مزایای خوب
- لزوم مهارتهای خاص در انجام وظایف شغلی
- دریافت بازخورد از طرق مختلف در مورد نتایج انجام وظایف کاری
- وجود تنوع و فعالیتهای مختلف در انجام وظایف شغلی
از نظر اسپکتور همبستگی میان سطح پرداخت در رضایت شغلی در کمال تعجب در سطح پایین قرار دارد زیرا ممکن است خود پرداخت و جبران خدمت به تنهایی عامل قوی در رضایت شغلی نباشد و لیکن برابری در پرداخت از اهمیت زیادی برخوردار است. که در این مورد با تحقیق حاضر و تحقیق ساعدی در مورد میزان پرداختی و حقوق برابری می کند.
در مطالعه ای که ارکوازی در سال 1386 با عنوان بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان راهداری و حمل ونقل جاده ای تهران انجام داده است . جامعه آماري شامل كليه كاركنان سازمان رادهدري و حمل و نقل جاده اي مي باشد كه جمع حجم نمونه 185 نفر مي باشد نتايج تحقيق نشان مي دهد كه بين متغيرهاي سازگاري شغلي شرايط كاري و احترام در سازمان با رضايت شغلي رابطه معنادار وجود دارد.