۵) آزمون همخطی
همخطی وضعیتی است که نشان میدهد یک متغیر مستقل تابعی خطی از سایر متغیرهای مستقل است. اگر همخطی در یک معادلهی رگرسیون بالا باشد، بدینمعنی است که بین متغیرهای مستقل همبستگی بالایی وجود دارد و ممکن است با وجود بالابودن R، مدل دارای اعتبار بالایی نباشد. به عبارت دیگر با وجود آنکه مدل خوب به نظر میرسد ولی دارای متغیرهای مستقل معنیداری نمیباشد (مؤمنی، ۱۳۸۷).
در شکل (۱-۳)، x1 و x2 متغیرهای مستقل و y متغیر وابسته است. ناحیهی ۱ در حالت (الف) مقدار واریانسی از متغیر y را نشان میدهد که توسط متغیر x1 توضیح داده شده است. همچنین ناحیهی ۲ میزانی از واریانس y را که توسط x2 تبیین شده نشان میدهد. در این حالت x1 و x2 رابطه خطی با هم ندارند.
شکل (۱-۳): مثال جهت آزمون همخطی
Y X2 X2 ۵ ۳ ۴ X1 الف) عدم همخطی بین x1 و x2 ب) وجود همخطی بین x1 و x2 |
در حالت (ب) ناحیهی ۳ و ۵ به ترتیب میزانی از واریانس y را نشان میدهد که توسط دو متغیر x1 و x2 توضیح داده میشود. بین x1 و x2 همبستگی وجود دارد به همین دلیل ناحیهی مشترک بین آنها (ناحیهی ۴) باعث میشود واریانس تبیینشده بیش از واریانسی باشد که واقعاً توسط این دو متغیر تبیین میشود. به عبارت دیگر ناحیهی ۴ دو بار در محاسبات منظور میشود و واریانس تبیینشده را بیش از واقع نشان میدهد. بنابراین در حالت الف بین x1 و x2 همخطی وجود ندارد و اثرات این دو متغییر به خوبی تفکیک شده است ولی در حالت (ب) بین x1و x2 همخطی وجود دارد و اثرات این دو متغیر به خوبی تفکیک نشده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۴) مقدمه
این فصل به ارائه تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق اختصاص دارد و با توجه به هدف تحقیق و در راستای فرض آماری در سه قسمت تهیه شده است؛ در قسمت اول که یافته های توصیفی است، دادههای مربوط به هر یک از متغیرهای تحقیق توصیف میگردند. در قسمت دوم یعنی فرض آماری، به آزمون فرضیات میپردازیم. بالاخره در قسمت سوم یعنی خلاصهی یافتهها، نتایج حاصل از فرض آماری را خلاصه و جمعبندی میکنیم . در این تحقیق داده های اولیه برای محاسبه متغیرهای مذکور از طریق سایت بورس اوراق بهادار تهران و نرمافزار رهآورد نوین استخراج و پس از انتقال به به صفحه گسترده EXCEL محاسبه و مورد پردازش قرار گرفته است و سپس با توجه به نوع فرضیه، به تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون به وسیله نرم افزار EVIWES استفاده میشود.
۲-۴) یافتههای توصیفی متغیرهای تحقیق
همانطور که توضیح داده شد، در روش های توصیفی تلاش بر آن است تا با ارائه جدول و استفاده از ابزارهای آمار توصیفی نظیر؛ شاخصهای مرکزی و پراکندگی، به توصیف داده های تحقیق پرداخته شود، تا این امر به شفافیت موضوع کمک کند.
آمار توصیفی متغیرهای تحقیق شامل؛ ساختار سرمایه (D)، خالص بدهیها (ND)، سهام منتشر شده (NEI)، سود انباشته (NRE) و اندازه شرکت (SIZE) هم در شرکتهای مرحله رشد، بلوغ و هم درشرکتهای مرحله افول در جدول (۱-۴) و جدول (۲-۴) و جدول (۳-۴) آورده شده است.
جدول (۱-۴): تحلیل توصیفی متغیرهای پژوهش شرکتهای مرحله رشد (۳۰ شرکت)
متغیر | تعداد | حداقل | حداکثر | میانگین | انحراف معیار | واریانس | چولگی | کشیدگی |
D | ۱۸۰ | ۲۸۴۸۳۶۹۳۳ | ۸۷۷۵۸۴۶۳۳۲۰۱ | ۶۰۳۳۸۳۴۲۵۱ | ۲٫۲۴۶۷۱ | ۱٫۱۲۰ | .۳۱۲ | -.۱۲۱ |