پژوهشگر ( کمک پژوهشگر)مهارت چهارم ، استفاده از هیجانات و نحوه بکارگیری آنها و روشهای بکارگیری را توضیح میدهد و به شیوه ایفای نقش ( توسط پژوهشگر و افراد داوطلب) و بحث گروهی و پرسش و پاسخ از شرکتکنندگان را به مشارکت در بحث دعوت می کند.
تمریناتی در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا زمان برگزاری جلسه آینده اجرا نموده و جلسه آینده ضمن حضور در کلاس، تمرینات را به همراه داشته باشند. همچنین مطالب تدریس شده در جلسه، بصورت کتبی در اختیار دانشآموزان قرار گرفت.
تمرینی همه جانبه جهت بکارگیری چهار مهارت تدریس شده در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
تمرین جلسه ۱- ۵:موقعیتی در گذشته، را در نظر بگیرید که در آن در خصوص موضوعی، با شخصی دچار بحث و مخالفت شدهاید و به سوالات زیر پاسخ دهید؟
-
- درآن لحظه چه احساسی داشتهاید؟ چه واکنشی نشان دادهاید؟
-
- آیا قادر بودهاید به نحو مناسبی، احساس و هیجان خود را به طرف مقابل نشان دهید یا بیان نمایید؟
-
- چگونه مشکل پیش آمده را حل نمودهاید؟
-
- مجددا همان موقعیت را تصورکنید، با توجه به دانسته های فعلیتان، چگونه با آن برخورد مینمایید؟ راه حل را لیست نمایید و بهترین آن را با ذکر علت انتخاب، بیان نمایید.
تمرین جلسه ۲-۵(تمرین نهایی): ۵ مورد از موقعیتهای استرسزای تحصیلی خود را در نظر گرفته و پاسخ مربوطه را بنویسید:
موقعیت استرسزا | احساسات | تجاربی که مرا دچار استرس میکند | انتخاب عمل |
جلسه ششم
از دانشآموزان خواسته شد خلاصهای از مباحث جلسات قبل را بیان کنند.
از شرکتکنندگان خواسته میشود تمرین جلسه قبل خود را روی تخته یادداشت نموده و سپس با کمک دانشآموزان پاسخهای داده شده را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند.
به سوالات پاسخ میدهد.
از شرکتکنندگان خواسته شد به سه گروه تقسیم شده سپس با اجرای نمایش و نشان دادن مثالی از موقعیت فرضی، مهارتهای تدریس شده را بکار گرفته و موقعیت نمایش داده شده را تجزیه و تحلیل نمایند.
در پایان نکاتی جهت تقویت مهارتهای هوش هیجانی برای دانشآموزان بازگو شد.
روش تجزیه و تحلیل دادهها
پس از ورود دادهها و کنترل از نظر صحت ورود، تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار آماری SPSS ویرایش ۵/۱۱ انجام شد.
برای بررسی توزیع دادهها از آزمون کولمگروف – اسمیرنوف استفاده شد. برای بیان مشخصات واحدهای پژوهش در دو گروه از آمار توصیفی شامل جداول، توزیع فراوانی و همچنین نمودار استفاده شد. برای مقایسه گروهها از آزمونهای آماری بسته به نوع متغیر به شرح زیر استفاده شد:
برای بررسی همگنی دو گروه از نظر متغیرهای کیفی از آزمون مجذور کای و برای مقایسه متغیرهای کمی برخوردار از توزیع نرمال از آزمون تی و سایر متغیرهای کمی از آزمون منویتنی استفاده شد.
مقایسه قبل و بعد گروه کنترل و آزمون از نظر استرس تحصیلی با بهره گرفتن از آزمون تیزوج انجام شد و برای مقایسه استرس تحصیلی بین دو گروه از آزمون آماری تیمستقل ( درصورت غیرهمگن بودن از آزمون کوواریانس) استفاده شد.
برای بررسی ارتباط متغیرهای مداخلهگر با متغیر وابسته از آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون توکی استفاده شد.
در آزمونهای انجام شده درجه اطمینان ۹۵ درصد و سطح معنیداری ۰۵/۰=α مدنظر بود. لذا در مواردی که ۰۵/۰>P فرضیه صفر رد شد و فرضیه جایگزین پذیرفته شد.
محدودیتهای پژوهش
وضعیت روحی، روانی و عاطفی دانشآموزان حین تکمیل پرسشنامه
وجود تفاوتهای فردی مانند الگوهای تربیتی، استعداد و توانایی هریک از شرکتکنندگان در دریافت و کسب اطلاعات تدریس شده
ملاحظات اخلاقی
این پژوهش از نوع تجربی خواهد بود. تمامی کدهای اخلاقی حفاظت از آزمودنی انسانی مورد نظر معاونت پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پژوهش حاضر رعایت شده است که به برخی از موارد آن در زیر اشاره میشود.
اخذ تأییدیه از کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
ارائه معرفینامه از دانشکده پرستاری و مامایی مشهد به محیط پژوهش
معرفی پژوهشگر و پژوهش و اهداف آن به مسئولین مربوطه و واحدهای پژوهش و جلب رضایت ایشان
اختیاری بودن شرکت در پژوهش و امکان خروج از مطالعه در هر زمان
اطمینان دادن که کلیه اطلاعات محرمانه باقی میماند و نتایج بصورت کلی ارائه خواهد شد