عوامل عدم رضایت مشتریان
۱-شکاف شمار یک بین «انتظارات مشتری و استنباط مدیریت سازمان از انتظارات مشتریان» است.
علل بروز شکاف شماره یک:
-فقدان فرهنگ مشتری گرایی در سازمان
-عدم تعهد مدیریت
-فقدان توجه به اصل تمرکز بر مشتری در میان مدیران سازمان
۲-شکاف شماره دو بین «استنباط مدیریت سازمان از انتظارات مشتریان و مشخصات فنی محصول یا خدمت» است.
علل بروز شکاف شماره دو:
-محدودیت منابع در دسترس،
-جهتگیری سیاستهای سازمان به سوی کسب منافع کوتاه مدت.
-شرایط مساعد بازار و احساس عدم نیاز برای دستیابی به رضایت مشتری.
-بیتفاوتی مدیریت سازمان
۳-شکاف شماره ۳ بین «مشخصات فنی محصول یا خدمت و نحوه ارائه محصول یا خدمت به مشتری» است.
علل بروز شکاف شماره سه :
-گماردن کارکنان در مشاغلی که با صلاحیت و کارایی آنان تطابق ندارد،
-عدم وجود فرهنگ کار تیمی،
-عدم وجود فرهنگ مدیریت کیفیت جامع،
-مشخص نبودن شرح وظایف کارکنان،
-تعارض و عدم سازگاری وظایف کارکنان با یکدیگر(لاولاک،۱۳۹۱، ۱۲۲).
۴-شکاف شماره چهر بین «تبلیغات و ارتباطات بیرونی سازمان و نحوه ارائه محصول یا خدمت به مشتری» است.
علل بروز شکاف شماره چهار:
-تبلیغات گمراه کننده،
-عدم کارایی بخش بازاریابی سازمان
-عدم وجود هماهنگی ما بین واحد بازاریابی و واحدهای عملیاتی سازمان
۵-شکاف شماره پنج بین (انتظارات مشتری و تلقی مشتری از کیفیت خدمت یا محصول» است.
علل بروز شکاف شماره پنج :
-ابهام در سطح کیفیت کالا یا خدمات
-عدم تغییرات روشن در کیفیت کالا و یا خدمات(یحیائی ایله ای ۱۳۹۱، ۸۱-۸۰).
۲-۲-۷)پیامدهای عدم رضایت مشتری
نارضایتی مشتری برای سازمان گران تمام می شود و مشتریان مشکل پسند امروزی اگر خرسند نباشند، به رقیب روی می آورند، و اینکه جلب و جذب مشتری هزینه بیشتری دارد تا حفظ مشتری موجود. به طور کلی پیامدهای عدم رضایت مشتری را می توان به صورت زیر برشمرد:
- مشتریان ناراضی اغلب بدون شکایت و اطلاعات قبلی سازمان را ترک می کنند.
- مشتریان ناراضی اغلب به رقیب سازمان روی می آورند.
- مشتریان ناراضی با انتشار کلامی منفی درباره سازمان به سایرین، آن ها را به سوی رقیب می کشانند و هزینه جلب مشتری را بالا می برند.
- مشتریان ناراضی فرصت را تبدیل به تهدید می کنند.
عدم رضایت مشتری باعث پایین آمدن درآمد و سود و حتی ورشکستگی سازمان می شود(دادخواه۱۳۹۲، ۵۱)[۱].
۲-۲-۸)بررسی ساختار مدلهای رضایت مشتری
در دهه گذشته برخی از مدلها (شاخصها) برای رضایت مشتری ایجاد شدهاند که میتوان به مدل سوئد، فارنل، آمریکا، نروژ، دانمارک، کریستنن و مارتنسن، اتحادیه اروپا و کمیته فنی [۲]ECSI اشاره کرد.
ساختار پایه مدلهای رضایت مشتری طی سالها و براساس تئوریها و رویههای رفتار مشتری، رضایت مشتری و کیفیت محصول و خدمات ایجاد شدهاند. چهارچوب مدلهای رضایت مشتری به طور پیوسته و با توجه به اهداف و محدودیتهای آن مورد تصحیح و بازبینی قرار گرفته است.
در مدلهای رضایت مشتری هسته مدل مطابق استاندارد بوده و موضوعات مرتبط حسب مورد در هر یک از آن ها مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال هر چند در مدل ACSI[3] فاکتور کیفیت و ارزش مدنظر قرار گرفته لیکن فاکتور برداشت مشتری در این مدل استفاده نشده است.
[۱] - Dadkhah
[۲] -ECSI
[۳] -ACSI