(سخنرانیهای نیمه دوم سال ۱۳۳۹ از برنامه مرزهای دانش از رادیو ایران)
مذکر و مؤنث در برخی لهجهها؛ فرق زبان و لهجه با زبانهای ایرانی و جایگاه آنها.
-
- یارمحمدی، لطفالله. “بحثی در فرهنگنگاری و فرهنگ دوزبانه فارسیـ انگلیسی و انگلیسیـ فارسی". نشر دانش. س۱۱. ش۲. بهمنـ اسفند ۱۳۶۹، ص۱۷ـ۲۲.
۱ـ فرهنگ ذهنی ۲ـ محتوای فرهنگ ذهنی ۳ـ ویژگیهای فرهنگ مکتوب و روش تهیه آن ۴ـ فرهنگ دوزبانه ۵ـ فرهنگنویسی در ایران.
-
- ــــــ . شانزده مقاله در زبان شناسی کاربردی و ترجمه: “بررسی نارسایی و ناهماهنگیهای دستور زبان فارسی در کتابهای دوره راهنمایی و دبیرستان". شیراز: نوید، ۱۳۷۲، ص۳۰۵ـ۳۴۰.
دستور سال اول راهنمایی، چاپ ۱۳۶۶؛ دستور سال دوم راهنمایی، چاپ ۱۳۶۶؛ دستور سال سوم راهنمایی، چاپ ۱۳۶۹؛ کتب دستور دبیرستان، چاپ ۱۳۶۶ (به استثنای رشته فرهنگ و ادب).
-
- ــــــ . “تحلیل گفتمان با بهره گرفتن از مؤلفههای جامعهشناختی ـ معنایی گفتمانمدار با عنایت به تصویرسازی کارگزاران اجتماعی". نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. دوره جدید. ش۱۰ـ۱۱. پیاپی ۸ . زمستان ۱۳۸۰ ـ بهار ۱۳۸۱، ص۱۰۵ـ۱۱۸.
مؤلفههای جامعهشناختی معنایی: حذف عامل یا پذیرنده در مقابل نام بردن آن، بیان صورت یا جنس بیان به صورت مشخص یا نامشخص؛ کارکرد و نقش در مقابل هویت خاص؛ بیان به صورت شخصی یا غیرشخصی.
-
- ــــــ . “توصیف مقابلهای زبان علم در فارسی و انگلیسی"، در سمینار نگارش فارسی (تهران، ۱۱ـ۱۴ شهریورماه ۱۳۶۳)، زبان فارسی، زبان علم، مجموعه سخنرانیهای دومین سمینار نگارش فارسی. [تهران]: مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۶۵، ص۶۵ـ۷۸؛ نیز در: لطفالله یارمحمدی. شانزده مقاله در زبان شناسی کاربردی و ترجمه. شیراز: نوید، ۱۳۷۲، ص۱۲۳ـ۱۳۷.
۱ـ مقدمه ۲ـ دستور ۳ـ واژگان ۴ـ منظورشناسی و متنشناسی ۵ـ زبان علم.
-
- ــــــ . “زوال زبانها و لهجهها: بیان مشکل و چارهجویی". نامه فرهنگستان علوم. س۲. ش۲. پاییز ۱۳۷۴، ص۱۵ـ۳۳.
۱ـ زوال زبانها و لهجهها ۲ـ علل زوال زبانها و لهجهها ۳ـ عواقب زوال زبانها و لهجهها ۴ـ برخورد جوامع علمی و بینالمللی با مشکل زوال زبانها و لهجهها ۵ـ مطالعات زبانی و گویشی در ایران ۶ـ نتیجهگیری و چارهجویی.
-
- ــــــ . شانزده مقاله در زبان شناسی کاربردی و ترجمه: “طرح کلی پیرامون اصول و ضوابط حاکم بر ترجمه و پژوهش و آموزش آن در دانشگاه". شیراز: نوید، ۱۳۷۲، ص۱۳۹ـ۱۶۲.
….؛ ۹ـ دستور؛…
-
- ــــــ . “کتابنامهای در زبان شناسی مقابلهای فارسی و انگلیسی". خرد و کوشش. ش۱۰ـ۱۲. ۱۳۵۲، ص۱۸۰ـ۱۸۱ و ۱۸ صفحه ضمیمه.*
-
- ــــــ . شانزده مقاله در زبان شناسی کاربردی و ترجمه: “میراث تجوید و صوتشناسی جدید". شیراز: نوید، ۱۳۷۲، ص۶۹ـ۱۰۸.
۱ـ مقدمه ۲ـ موضوع صوتشناسی جدید ۳ـ موضوع علم تجوید ۴ـ تمایز بین واج و آوا ۵ـ تمایز حرف از صوت ۶ـاستفاده از الفبایصوتی ۷ـ اندامهایصوتی ۸ـ صامتومصوت ۹ـ نحوه تولید ۱۰ـ جایگاه تولید ۱۱ـ تولیدات ثانویه ۱۲ـ مصوتها ۱۳ـ واحدهای زبرزنجیری ۱۴ـ قواعد صوتی.
-
- ــــــ . “نظری به برنامهریزی و مسایل زبانآموزی در ایران". مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه پهلوی شیراز. دوره ۱. ش۱. پاییز ۲۵۳۶=۱۳۵۶، ص ۸۵-۶۸.
آموزش زبان فارسی در دورههای ابتدایی و دبیرستان و دانشگاه برپایه به کارگیری قالبهای الگوهای روان دستوری.
-
- ــــــ ؛ دهقان، رحیم. “میراث تجوید و صوتشناسی جدید"، در: نامگانی استاد علی سامی. به کوشش محمود طاووسی. شیراز: نوید، ۱۳۷۰، ج۱، ص۴۳۳ـ۴۷۹.
(این مقاله در کتاب “شانزده مقاله در زبان شناسی کاربردی و ترجمه"، به نام لطفالله یارمحمدی از انتشارات نوید چاپ شده است.)
-
- یاوریان، مرتضی. “ژرف ساخت جملههای جزیی با مفعول و مسند". رشد آموزش زبان و ادب فارسی. س۱۴. پیاپی ۵۲. پاییز ۱۳۷۸، ص۴۶ـ۴۷.
الف ـ گشتار حذف نهاد ب ـ گشتار ساختن ترکیب وصفی ج ـ انطباق جزء اول فعل این نوع جملهها با جزء دوم آن دـ تغییر فعل.
-
- یِرِمیاش، اِوام. “برخی نکاتدستوری در نحوِ مراحلِ آغازین فارسی جدید: ضمایر متصل در فارسی"، ترجمه امید طبیبزاده. زبان شناسی. س۱۱. ش۲. پیاپی ۲۲. پاییزـ زمستان ۱۳۷۳، ص۳۰ـ۴۹.
۱ـ چگونه میتوان گونهگونیِ درونی (ویژگیهای کهنه، گویشی و محاورهای) را در مراحل آغازین فارسی جدید مشخص کرد ۲ـ آیا میتوان برخی از متغیرهای درون گویشی و نحویِ اوایل فارسی جدید را مبین کاربردهای محاورهای در آن دوره دانست؟.
-
- یغمایی، حبیب. “درس فارسی". یغما. س۸ . ش۷. پیاپی ۸۷ . مهر ۱۳۳۴، ص۲۸۹ـ۲۹۱.
عیبهای تدریس زبان فارسی و دستور.