همچنین حافظهکاری با توجه ارتباط تنگاتنگ دارد و در تکالیفی که به تمرکز و حفظ توجه نیاز است، ظرفیت حافظهکاری میتواند تاثیرگذار باشد. با توجه به پژوهشهایی که در رابطه با ظرفیت حافظهکاری در بزرگسالان انجام شدهاست (برادوی و انگل، ۲۰۱۱)، به نظر می رسد که در بازه های زمانی زیر یک ثانیه ظرفیت حافظهکاری تاثیرگذار نباشد زیرا پردازش بازههای زمانی زیر ثانیه توسط فرآیندهای خودکار انجام میگیرد و نیازی به فرآیندهای شناختی نیست.
در این پژوهش، نقش ظرفیت حافظهکاری کودکان پیشدبستانی در درک طول زمان در تکالیف بازتولید زمانی مورد مطالعه قرار خوهد گرفت.
۱-۳ اهمیت و ضرورت مسئله
تا کنون بیشتر پژوهشها به بررسی ظرفیت حافظهکاری و ارتباط آن با ادراک زمان در بزرگسالان پرداختهاند، بنابراین بررسی آن درکودکان ضروری بوده و جای خالی آن قابل مشاهده است. پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی است که هدف آن ارتقای دانش درباره فرآیندهای شناختی می باشد. با مشخص شدن رابطه حافظهکاری و ادراک زمان در کودکان عادی میتوان آن را مبنایی برای مقایسه با کودکان دارای اختلال روانشناختی از قبیل ADHD و اتیسم قرار داد. همچنین با تعیین ارتباط فرآیندهای شناختی میتوان روشهای درمانی نوینی از قبیل توانمندسازی شناختی در جهت بهبود عملکرد شناختی کودکان ADHD و اتیسم طراحی کرد.
۱-۴ اهداف تحقیق
هدف کلی
مشخص کردن تاثیرظرفیت حافظه کاری بر ادراک زمان در کودکان پیش دبستانی
اهداف اختصاصی
۱) تعیین تاثیر ظرفیت حافظه کاری در بازتولید زمان در تکالیف منفرد و تکالیف دوگانه
۲) تعیین تاثیر ظرفیت حافظه کاری در بازتولید بازه های زمانی زیر یک ثانیه و بالاتر از یک ثانیه
۱-۵ سوالات پژوهشی
۱) آیا ادراک زمان کودکان با ظرفیت حافظه کاری پایین درمقایسه با کودکان با ظرفیت حافظه کاری بالا در تکالیف منفرد و دوگانه متفاوت است؟
۲) آیا ادراک زمان کودکان با ظرفیت حافظه کاری پایین در مقایسه با کودکان با ظرفیت حافظه کاری بالادر تکالیف زمانی زیر یک ثانیه و بالای یک ثانیه متفاوت است؟
۱-۶ متغیرها
متغیر مستقل اول: ظرفیت حافظه کاری (بالا یا پایین بودن ظرفیت حافظه کاری)
متغیر مستقل دوم: تکالیف آزمون (به دوصورت تکالیف منفرد و دوگانه)
متغیر مستقل سوم: بازه های زمانی (۷۰۰ میلی ثانیه و ۳۰۰۰ میلی ثانیه)
متغیر وابسته: ادراک زمان
متغیر کنترل: سن، جنسیت
۱-۷ تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
حافظهکاری
تعریف مفهومی: حافظهکاری سیستمی تئوریک برای حفظ، دستکاری و در دسترس نگه داشتن بازنماییهای ذهنی هنگام انجام فعالیت ذهنی و عملی است. ظرفیت حافظهکاری توانایی ذهنی افراد مختلف را در این زمینه پیش بینی میکند (برادوی و انگل، ۲۰۱۱).
تعریف عملیاتی: ظرفیت حافظهکاری فضایی آزمودنیها با بهره گرفتن از آزمون [۳۹]CANTAB ارزیابی میشود. و با توجه به نمراتی که از این ازمون به دست میآید آزمودنیها به دو گروه با ظرفیت حافظهکاری بالا و پایین طبقهبندی میشوند.
ادرک زمان:
تعریف مفهومی: نوعی فرآیند انطباقی است که موجب سهولت پیشبینی رویدادها و نیز سازماندهی و طراحی رفتارهای آینده می شود (اختیاری و همکاران، ۱۳۸۲).
دیگر سایت ها :