(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………. 1
فصل یک: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-2-بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………. 4
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………………………………………………………. 7
1-4-اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 8
1-5-چهارچوب نظری پژوهش………………………………………………………………………………………… 9
1-6-فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………… 10
1-7-متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 10
1-8-تعریف نظری و عملیاتی………………………………………………………………………………………….. 10
1-9-قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 11
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 13
2-2- مدل اثربخشی…………………………………………………………………………………………………………. 14
2-3- دو تئوری درباره اثربخشی تبلیغات……………………………………………………………………………. 15
2-4- برای تعیین اثربخشی تبلیغات چه چیزی را باید اندازه گیری كنیم؟………………………………… 19
2-5- نقش برنامه ریزی صحیح رسانه ها در اثربخشی………………………………………………………….. 20
2-6- تغییر مداوم دنیای رسانه ها…………………………………………………………………………………….. 20
2-7- ماموریت و هدف…………………………………………………………………………………………………… 25
2-8- تصمیم درباره بودجه تبلیغات…………………………………………………………………………………… 25
2-9- ارزیابی و انتخاب پیام……………………………………………………………………………………………… 26
2-10- تصمیم درباره رسانه………………………………………………………………………………………………. 26
2-11- ارزیابی اثربخشی تبلیغات………………………………………………………………………………………. 27
2-12- اثربخشی تبلیغات………………………………………………………………………………………………….. 28
2-13- ابعاد آثار مثبت منفی……………………………………………………………………………………………… 28
2-14-تحلیل نظریه اثربخشی تبلیغات………………………………………………………………………………… 29
2-15- حوزه های اثربخشی تبلیغات…………………………………………………………………………………. 30
2-16- ابعاد اعتمادسازی در رسانه تبلیغی………………………………………………………………………….. 31
2-17- مدل های اعتمادسازی در رسانه های تبلیغی- تجاری……………………………………………….. 35
2-18- مدل اعتماد دیویس، مایِر و شورمن…………………………………………………………………………. 36
2-19- مدل TAM ………………………………………………………………………………………………………… 38
2-20- بررسی نظریه ناهماهنگی شناختی از لئون فستینگر و کاربرد آن در تبلیغات………………….. 40
2-21- کاربرد نظریه های ارتباطات: اقناع و تبلیغ………………………………………………………………… 51
2-22- اقناع و نگرش………………………………………………………………………………………………………. 53
2-23- پروپاگاندا…………………………………………………………………………………………………………….. 54
2-24- پژوهش های انجام شده در جهان…………………………………………………………………………… 70
2-25- پژوهش های انجام شده………………………………………………………………………………………… 71
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. 77
3-2- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. 77
3-3- روش جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………… 77
3-4- جامعه و نمونه آماری……………………………………………………………………………………………… 78
3-5- روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………….. 78
3-6- روائی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. 78
3-7- روش های تجزیه و تحلیل آماری…………………………………………………………………………….. 79
فصل چهار: تجزیه و تحلیل داده ها
آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………. 81
آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………….. 82
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………….. 87
5-2- پیشنهاد پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 90
5-3- محدودیت پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 90
منابع………………………………………………………………………………………………………………………………. 91
ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………………. 95
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی رسانه های تبلیغاتی بر اساس مدل آیدا در شرکت نادری لاهیجان می باشد و از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد.
این پژوهش به روش میدانی انجام خواهد گشت.
بدین گونه که پرسشنامه های سنجش رسانه های تبلیغاتی و مدل آیدا بین مشتریان شرکت نادری لاهیجان که به روش نمونه گیری خوشه ای و در بین نمونه های همتا شده پخش گردید.
در این پژوهش جامعه آماری را، کلیه مشتریان شرکت نادری لاهیجان قرار دادهایم.
برای تعیین حجم نمونه ابتدا 30 پرسشنامه بین مشتریان توزیع و سپس با بهره گرفتن از آزمون کولموگراف نرمال بودن داده ها تعیین شده و از آنجائیکه حجم جامعه آماری نا محدود بوده وحجم نمونه 384 نفر تعیین گردید.
در این پژوهش از از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون برای تعیین میزان تأثیر رسانهها بر مدل آیدا بکار گرفته می شد. یافته ها نشان می دهند که تبلیغات با ایجاد احساس نیاز به خرید و برانگیختن حس رقابت و پررنگ نمودن یک محصول نسبت به رقبا، می تواند سبب شود تا مشتری با تمایل و از روی اراده و تحت تأثیر تبلیغات به خرید نمودن از فروشگاه نادری لاهیجان اقدام نماید، و مشتریان شرکت نادری لاهیجان بیشتر نیاز به تبلیغاتی دارند که بتوانند در مجلات و زندگی روزمره با آن ارتباط برقرار نمایند.
کلید واژه: اثربخشی رسانه ها، تبلیغات، مدل آیدا، شرکت نادری لاهیجان.
مقدمه:
رسانه ابزاری است برای انتقال پیام. ابزارهایی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله و …. می توانند در هر روز و هر ثانیه پیام های ویژه ای را به بینندگان و شنوندگان ویژه خود برسانند. در این راستا بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از رسانه برای تبلیغ خود و محصول خویش بهره می برند. در دنیای رقابتی امروز، بازاریابی برای هر نوع حركت آگاهانه و هدفمند در بازار ضروری بوده و نقش آن در آغاز انجام تمام تلاشها از جمله تولید محصولات و ارائه خدمات مطلوب به جامعه به وضوح قابل مشاهده است، درعصر كنونی كه مفاهیم ارتباطات، رقابت و مشتری گرایی با هم پیوند خورده است تبلیغات به عنوان عنصری آمیخته از بازاریابی، نقش محوری در حفظ و بقاء سازمانها با شناساندن و معرفی محصولات و خدمات ایفاء میكند. تبلیغات در لغت به معنای رساندن یك پیام از شخصی به شخص دیگر می باشد و از لحاظ تكنیكی عبارت است از هر نوع ارتباطات غیر شخصی در مورد یك سازمان، كالا، خدمت و یا ایده، كه یك كارفرمای مشخص، برای عبور آن از یك رسانه جمعی و به منظور رسیدن آن به جمع وسیعی از مخاطبان، پول پرداخته است[1].
تبلیغات را می توان به عنوان عنصراصلی فرهنگ معاصر در کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای صنعتی دانست[2]
تبلیغات سبب تغییراتی در نگرش، دانش و رفتار مخاطبان می شود و آگاه سازی، ترغیب و تشویق، یادآوری تحکیم روابط و ترویج مبادلات، از جمله وظایف گوناگون تبلیغات است و ارزیابی آثار تبلیغات در هر یک از این موارد برای سازمان هایی که تبلیغات را لازمه تداوم حیات و رشد و توسعه می دانند یک ضرورت است[3].
این پژوهش برآن است تا اثربخشی رسانه های تبلیغاتی بر اساس مدل آیدا در شرکت نادری لاهیجان را مورد ارزیابی قرار دهد.
بیان مسأله:
دنیای امروز دنیای هزینه- منفعت میباشد. هر مؤسسهای که وارد مبحث تبلیغات میشود باید بتواند ضمن جبران نمودن هزینه های متحمل شده، به هدف خود که همانا جذب مشتری میباشد، دست یابد. باتوجه به مواردی که تاکنون در خصوص اهمیت امر تبلیغات به عنوان یکی از بخشهای آمیخته بازاریابی مطرح شده است و با توجه به آنکه این امر، در شرکت ها و مؤسسات هزینه بر است، لازم است تا تبلیغات به گونهای صحیح و مناسب صورت گیرند تا ضمن اثربخشی، به نوعی متناسب با آن هزینه صرف شده، برای مؤسسه منفعت و عایدی هرچند در بلندمدت داشته باشد. با این وجود، بحران کمبود منابع مالی شرکتها و وجود رقابت شدید در میان شرکتها، حساسیت نسبت به مخارج تبلیغات را افزایش داده است و لزوم تحقیق در خصوص اثربخشی تبلیغات آشکارتر گردیده است. همچنین با توجه به اهمیت ایجاد کارایی بیشتر در امر تبلیغات، رتبه بندی رسانههای تبلیغاتی به کار گرفته شده در سازمان از جایگاه خاصی برخوردار میباشد و این امر مانع صرف هزینه های نامناسب در تبلیغات میشود. یک مصرف کننده، متعارف هر روزه در معرض صدها تبلیغ تجاری قرار میگیرد. تا هنگام مرگ طبق یک برآورد حدود یک سال و نیم از عمر ما صرف تبلیغات گوناگون میشود. تبلیغات تجاری همچون رمز و راز محسوب میشوند. همانطور که شواهد نشان میدهد تبلیغات غلط میتواند، عملاً میزان فروش یک شرکت را کاهش دهد. حتی واقعیت تلخ حاکی از این است که بسیاری از شرکتها کاملاً شکست میخورند. اندازه گیری آثار گوناگون یک برنامه تبلیغاتی اگرچه دشوار است اما نتایج آن برای برنامه ریزی، اصلاح و تعدیل فعالیت های تبلیغاتی سازمان ها بسیار مفید خوهد بود. با بررسی آثار تبلیغاتی و ارتباط آن با اهداف سازمان ها می توان تغییراتی را در بودجه تبلیغاتی، شکل و محتوای پیام ها نوع رسانه ها و کانال های ارتباطی و حتی زمان و شرایط اجرای تبلیغ به عمل آورد تا تبلیغات مفیدتر و مؤثرتر از گذشته صورت گیرد[4]. بنابراین به دلیل کم توجهی بسیاری از شرکت ها به موضوع اثربخشی تبلیغات و یا حتی آشکار نبودن اهیمت و جایگاه این فعالیت در فرایند اجرای تبلیغات و مشاهده مشکلاتی مانند رقبای برند در اجرای برنامه تبلیغاتی شرکت نادری لاهیجان، لذا در این تحقیق اثربخشی تبلیغات این شرکت، بر اساس مدل آیدا مورد بررسی قرار می گیرد. شاید اگر تبلیغات در کشور ما به خصوص در صنعت تغذیه از نظر اثربخشی ارزیابی می شد کمتر شاهد تبلیغات غیرفنی، غیرهنری، غیرعلمی بودیم و شاید تقلیدهای کورکورانه کمتر انجام می گرفت و احتمالاً اعتماد شرکت ها به انجام تبلیغات بیشتر می شد. امروزه به دلیل افزایش شرکت های خصوصی برای بقا باید به روش های نو در بازاریابی روی آورند که یکی از این راه ها می تواند تبلیغات و ارزیابی آن باشد. بسیاری از تبلیغات شرکت ها را می توان نام برد که عملاً به دلیل روش غلط تبلیغ، خود شرکت تبلیغ کننده از تبلیغ خود سود نمیبرد بلکه شرکتهای رقیب از این موضوع سود میبرند و شرکت تبلیغ کننده هیچ گاه به این موضوع پی نبرده است چرا که هرگز تبلیغات خود را از نظر اثربخشی مورد مطالعه قرار نداده است[5].
تبلیغات منحصر به تلویزیون نمی شود بلکه رسانه های دیگر را نیز در بر می گیرد .رادیو، روزنامه، مجله، تبلیغات شهری، اینترنت و غیره از جمله رسانه های مهم تبلیغاتی محسوب می شود . رسانه های مختلف به دلیل تاثیرات منحصر به فردی که بر روی مخاطب می گذارد واکنش های متفاوتی را نیز منجر می گردد .مهمترین تمایزی که بین انواع گوناگون رسانه می توانیم قائل شویم تمایز بین رسانه های پخشی (رادیو و تلویزیون) و رسانه های چاپی (روزنامه ها و مجله ها) است. برای انتقال نمادها و تصورات، رسانه های پخشی نظیر رادیو و تلویزیون مناسب تر به نظر می رسد اما در ارائه اطلاعات تفصیلی و دقیق، این دو رسانه به اندازه رسانه های چاپی مناسب نیستند. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که برای ایجاد یک فضا و روحیه در مخاطب و یا به وجود آوردن یک احساس مثبت، تلویزیون اثربخش تر به نظر می رسد این در حالی است که برای ارائه اطلاعات دقیق و تفصیلی تر رسانههای چاپی مناسب تر است[6].
در بحث رسانه ها در نظر گرفتن تفاوت های مابین رسانه های بین المللی و رسانه های محلی بسیار قابل توجه می باشد. در هر دو مورد ابزارها و رسانههای بکار گرفته شده ظاهراً مشابه است اما آنچه باعث تمایز می شود، محتوا و اهداف متفاوت بکار گرفته شده در رسانه های جهانی و محلی ست که این خود نیز به دلیل تفاوت فرهنگی ناشی از تمایزات محلی می باشد[7].
مدل AIDA مراحل ابتدائی و پایهای فروش را تشریح می کند که به صورت پیوسته در طول تاریخ کاربرد داشته اند. چهار حرف AIDA از ابتدای چهار کلمه: توجه. علاقه. اشتیاق و عمل[8] گرفته شده است که فرآیند منطقی تصمیم گیری برای خرید می باشد. در هر مرحله از فروش که با مشکلی مواجه می شوید به دلیل عدم موفقیت در یکی از این ۴ بخش است.
اولین کلمه یعنی توجه به این معنی است که قبل از این که چیزی را به کسی بفروشید باید تمایلات اورا بشکافید و کاری کنید که توجه مشتری به شما جلب شود و به صحبتهای شما گوش کند. حقیقت این است که امروزه سر همه شلوغ است. هر تماسی که گرفته میشود در واقع وقفه و اختلال در هر کار دیگری است که مشتری مشغول انجام آن است. برای جلب توجه باید سوالی مطرح کنید که اشاره به منفعت خاصی داشته باشد که مشتری به دنبال آن است یا شامل نیاز خاصی از مشتری باشد که محصول و خدمات شما میتواند آن را بر آورده سازد.
حرف دوم در مدل AIDA نشانگر کلمه علاقه است . شما باید با نشان دادن خصوصیات و مزایای محصولات و خدمات خود یا توضیح این که محصول یا خدمات شما چگونه میتواند زندگی و شغل مشتری را ارتقا بخشد . در مشتری ایجاد علاقه کنید .
سومین حرف در مدل AIDA نشانگر کلمهی شوق و اشتیاق است که باعث تشویق یک مشتری به خرید میشود. قسمت مهمی از فروشندگی به حساب میآید. سپس کار شما