علوم اجتماعی – جامعه شناسی
علوم ارتباطات
عمران
مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی
معماری و شهرسازی
مهندسی برق
مهندسی شیمی
مهندسی صنایع
مهندسی کامپیوتر
برنامه ریزی فضاهای جمعی:-پایان نامه مجتمع زیستی
چشم اندازی به برنامه ریزی فضاهای جمعی
فضاهای جمعی علاوه برهرمسئله دیگری مبین فرهنگ مردمی است که آن رابه وجودآورده اند،گسترشی ازجامعه ای است که بسیاری ازعملکردهای پیچیده وبه هم پیوسته آن را،که ما ازبسیاری ازآنها بی اطلاع هستیم اجرا می کند. ازنظرانسان شناسی، نگرش فردبه فضاهای جمعی بادرجاتی ازترس ودانشی صورت می گیردکه مابه قدرکافی برای برنامه ریزی معقول وآگاهانه برای فضاهای جمعی آینده درآنها آگاهی نداریم با اینهمه بایستی اقدام به برنامه ریزی کنیم چراکه آینده به هرحال فراخواهدرسید.نکات متعددی وجوددارد که برای حل بسیاری ازمسائلی که امروزماباآن روبروهستیم حیاتی وضروری است.
1- یافتن روشهایی مناسب برای محاسبه وسنجش مقیاس انسانی درتمام ابعاد ازجمله ابعاد پنهان فرهنگی سازگاری متناسب مقیاس انسانی با مقیاس تحمیل شده توسط اتومبیل مارابه مبارزه ای عظیم فرامی خواند.
2- استفاده سازنده ازگروههای قومی، باتوجه به این امرکه تاحدودزیادی تمایز مشخصی بین تصور انسان ازخودش وفضایی که درآن زندگی می کند وجوددارد. بیشتر ادبیات مردمی که امروزبه تحقیق به هویت مربوط می شود، این روابط رامنعکس می کند. بایستی تلاش بسیاری درکشف وارضای نیازهای گروههای مختلف قومی صورت بگیرد تا اینکه فضاهایی که این قبیل گروهها درآن ساکن هستند نه تنها بانیازهایشان سازگارباشند بلکه عناصر مثبتی ازفرهنگ آنها که برای احراز هویت وقدرت آنها موثرخواهد بود، تقویت شوند.
3- حفظ فضاهای بازبزرگ بیرونی دردسترس، نمونه هایی هستندکه بطورمناسبی باید جرح وتعدیل شوند. امروزه خطرتخریب مداوم فضاهای بازفوق العاده جدی است. حل مشکل فضاهای باز و نیازبشربه تماس باطبیعت با افزایش وقوع جرایم مرتبط وباچرخه های نامناسب پیچده ترمی گردد. این مسئله حس ازدحامی راکه ساکنین دراثرمحرومیت ازتسهیلات تفریحی تجربه می کنند تشدید می کند. به علاوه مناطق تفریحی درشهرهاوکمربندهای سبزبخصوص درمجاورت بافت های قدیمی ازعمده ترین نیازهای ما به شمار می رود.
4- حفظ ساختمانهای مفید وبافت با ارزش درمقابل نوسازی. درتمام فضاهای جمعی ما مکانهایی وجود داردکه ارزش نگهداری دارند،آنهاپیوندهایی با ارزش های گذشته دارند وتنوع به مناظرشهری می دهند.
2-2-5- نیازهای اجتماعی و فردی ساکنین در مجتمع زیستی
2-2-5-1-نیاز به شناخت در مجتمع زیستی
باوجودآنکه فعالیت ها به نسبت رفتارها محدود تر می باشند، خودگوناگونی عظیمی راشامل می گردند. فعالیتهایی رامی توان مرتبط بافضای شخصی خواند که به گونه ای حضورفردوسایر افراد دریک فضای
مشترک وعمومی با دیگران درآنهادخیل است. فعالیتهایی که درحضوردیگران امکان پذیر نیستند ازاین مقوله حذف می گردند. البته ممکن است یک فضای عمومی به عده ای ازرفتارها اجازه بروز ندهد. ولی همین که بستر مناسب برای تعدادی ازرفتارهای ناشی از یک فعالیت را فراهم آورد می گوییم این فعالیت درارتباط بافضای عمومی مجتمع موجودیت دارد،مانند :راه رفتن ،نشستن،دیدن وخرید وفروش کردن و…
محیط کالبد در شهر باید قابلیت های لازم جهت یادگیری طبیعی و رسمی را فراهم نماید ایجاد مؤسسات مختلف آموزشی از کودکستان گرفته تا دانشگاه ها درسطوح مختلف برنامهریزی از واحدهای همسایگی تا شهر و مقیاس ملی گویای توجه به این نیاز اساسی است. همچنین ایجاد محیط های بازی متنوع و آشنا ساختن کودکان با محیط طبیعی از طریق حفظ محیط زیست و مجاورت سکونتگاه های انسانی با محیط طبیعی می تواند فرصت های لازم را برای آموزش کودکان و مردم فراهم آورد. محیط می تواند در یادگیری انسان و آموزش و حتی تذکر و تداعی معانی مسائل مختلف به عنوان یک واسطه عمل کند. و به کمک آن رفتارهای انسانی خود را با محیط مناسب میسازند، و این از ویژگیهای انسان در دورههای مختلف زندگی او از بدو تولد تا مرگ است.[1]
[1] مطلبی،قاسم،(1380)،”روانشناسی محیط:دانش نو در حدیث معماری و طراحی شهری”،مجله هنرهای زیبا،شماره 10،دانشگاه تهران