-
- به مدیران کتابخانه ها پیشنهاد می شود شرایطی را ایجاد کنند که کارکنان احساس کنند که کار و فعالیت آن ها با مسائل مهم زندگی در ارتباط است؛
-
-
- به مدیران کتابخانه ها پیشنهاد می شود شرایطی را ایجاد کنند که کارکنان احساس کنند که کار و فعالیت آن ها برای جامعه مهم و حیاتی و مفید است.
-
-
- در فرضیه چهارم و رگرسیون چند متغیره مشاهده شد که حس لذت بردن از کار بیشترین تاثیر را بر هویت سازمانی کارکنان داشته است؛ بر این اساس پیشنهاداتی به شرح زیر توصیه می شود:
-
- به مدیران کتابخانه ها پیشنهاد می شود که شرایطی را ایجاد کنند که کارکنان در حین انجام فعالیت های خود در سازمان احساس شادی، سرور و نشاط داشته باشند، این کار موجب ارتقای هویت سازمانی می شود.
-
- به مدیران کتابخانه ها پیشنهاد می شود که شرایطی را در محیط کار ایجاد کنند که کارکنان وضعیت شاد و با نشاطی را تجربه نمایند.
-
- نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که بین فرصت هایی برای زندگی درونی و هویت سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد؛ بر این اساس پیشنهاد می شود مدیران ارزش های معنوی کارکنان را محترم شمرده و تلاش بیشتری در ایجاد جو معنوی و اخلاقی در سازمان داشته باشند.
-
- تبدیل سازمان به یک جامعه کاری ؛ یک جامعه کاری، شبکه ای از افراد است که افراد در آن بر اساس ارزش ها، هنجارها و قوانین رفتاری مشترکی رفتار می کنند . بدین ترتیب این افراد یک گروه را شکل می دهند که درآن استعداد می توانند توسعه پیدا کنند و سرمایه اجتماعی می تواند شکوفا ش ود، عضویت گروه ترتیب داده شود و هویت سازمانی می تواند توسعه یابد . با نگریستن به سازمان از طریق این دیدگاه، افراد عضویت سازمان را به عنوان طریقه ای برای توسعه هویت شخصی شان می نگرند. کارکردن در یک سازمان، فرصت های فراوان و زیادی برای سرمایه گذاری و توسعه استعدادهای فردی فراهم می سازد که به ایجاد عزت نفس تقویت کننده شخصیت فرد منجر می گردد.
-
- سازمانها به کارکنان شان آموزش دهند که معنویت می تواند باعث ایجاد تعهد و وفاداری گردد و هر چه ارزشها و اخلاقیات در سازمانها نمود بیشری داشته باشد کارایی آن سازمان بیشتر خواهد شد و علاوه بر این باید عوامل منفی و تأثیرگذاری که سلامت روانی و فیزیکی کارکنان را تهدید میکند شناسایی کنند و راهکارهایی را جهت تقلیل و از بین بردن آنها بکار گیرند چون که اگر این عوامل شناسایی نگردد باعث دلسردی، ناخشنودی و عدم تعهد و وفاداری به شغل می گردد.
۵-۵-۲- پیشنهادات پژوهشی
-
- پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی به تاثیر معنویت سازمانی بر عملکرد سازمان ها پرداخته شود.
-
- پیشنهاد می شود در تحقیقات آتی ، معنویت و هویت سازمانی در ابعاد وسیع تری از جامعه مورد بررسی قرار گیرد.
-
- در این تحقیق هویت سازمانی تنها از منظر معنویت سازمانی مورد بررسی قرار گرفت و چنانچه مشاهده شد حدود ۶۱ درصد از واریانس تغییرات هویت سازمانی توسط معنویت سازمانی قابل تبیین بود بر این اساس پیشنهاد می شود سایر عوامل مداخله گر و تاثیر گذار در قالب تحلیلی عاملی شناسایی گردد.
۵-۶- محدودیتها و مشکلات پژوهش
-
- مهمترین موردی که می توان از آن به عنوان محدودیت در این پژوهش یاد کرد مشکلی است که پژوهشگران معمولاً در پژوهش های مربوط به سنجش معنویت با آن مواجه اند. در این پژوهش چون پرسشنامه ها در محیط سازمان بین پاسخگویان توزیع شد ، پاسخگویان به علت ترس از به خطر افتادن موقعیت شغلی خود از پاسخگویی به سوالات خودداری می کردند.
-
- کم اهمیت دانستن جایگاه پژوهش در طی دهه های اخیر در سازمان ها باعث شده است که برخی از پاسخ دهندگان امر پژوهش را بی فایده تلقی نمایند.
-
- کمبود منابع مطالعاتی در زمینه معنویت سازمانی و عناصر تشکیل دهنده آن از مجموعه مشکلات مطرح این پژوهش بوده است.
-
- محدودیت ذاتی پرسشنامه
فهرست منابع
الف)منابع فارسی
آزاد مرزآبادی ا،هوشمندجا م، پورخلیل م.۱۳۹۱٫ رابطه معنویت سازمانی با توانمندسازی روانشناختی، خلاقیت، هوش معنوی، استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه.مجله علوم رفتاری.دورهششم،۲: ۱۸۷-۱۸۱٫
اولیاء م،دهستان ف.۱۳۸۵، بررسی نقش نظام پیشنهادات در مدیریت کیفیت جامع و تأثیر آن بر افزایش بهره وری سازمان، روش.سال نوزدهم،۱۲۴ :۲۷-۲۵٫
برزنون م. ۱۳۷۹، معنویت؛ نیاز پایای انسان و رمز ماندگاری جوامع انسانی، معنویت در مکتب امیرالمؤمنین.مجموعه مصاحبه ها، سخنرانی ها و مقالات. مرکز آموزش و پژوهش علوم اسلامی.تهران:نشر حوزه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه امام حسین (ع).
جمشیدی قهفرخی ف، حیاتی ز.۱۳۹۲٫تحت عنوان تاثیر معنویت سازمانی بر بهره وری نیروی انسانی در کتابخانه ها.پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی،۱: ۵۰-۲۷٫
خائف الهی ا، بهرام میرزایی ا، متقی پ. ۱۳۸۹٫ مولفه های رهبری معنوی در سازمان، مجله تدبیر،۲۱۷: ۳۳-۲۹٫
رحمانسرشت ح، فرهادی نژاد م .۱۳۸۹٫مروری بر رابطه میان هویت سازمانی و تعهد سازمانی.دو ماهنامه منابع انسانی.دوره یازدهم،۲: ۲۹-۱۲٫
رحیم نیا ف،نیکخواه فرخانی ز.۱۳۹۰٫ تاثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان. فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، سال ششم،۴: ۹۴-۸۴٫
رستگار ع،جانقلی م، حیدری ف،حیدری ح.۱۳۹۱٫ بررسی نقش رهبری معنوی در هویت یابی سازمانی. مجله پژوهشهای مدیریت عمومی. سال پنجم، ۱۶: ۶۳-۳۹٫
رودگر ج. ۱۳۸۷، تجدید دین به معنویت در جریانهای معنوی نوپدید.کتاب نقد،۴۶: ۶۶-۴۱٫
سلاجقه س،فرح بخش ش. ۱۳۸۹، معنویت و تعهد سازمانی، مجله راهبرد یاس، شماره ۲۳٫
ضیایی م ص، نرگسیان ع ،آیباغی اصفهانی س.۱۳۷۸٫نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران، نشریه مدیریت دولتی، دوره ۱، ۱: ۶۵-۴۹٫
عابدی جعفری ح، رستگار ع.۱۳۸۶٫ ظهور معنویت در سازمانها. فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال دوم،۵: ۹۹-۱۲۱٫
قلی پور آ، پورعزت ع، محمدی ف.۱۳۹۰٫ تبیین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مؤثر بر ساخت سازمانی هویت در سازمان های دولتی. مجله مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. دوره ۳،۷: ۱۶۶-۱۴۹٫
قلی پور آ، ۱۳۸۶، مدیریت رفتار سازمانی.سازمان مطالعه کتب علوم انسانی(سمت).تهران.
کرد تمینی ب، کوهی م.۱۳۹۰٫ بررسی رابطه تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی و معنویت سازمانی در بین کارمندان اداره پست شهرستان زاهدان و گرگان. پژوهشهای مدیریت عمومی.سال چهارم.۱۴: ۱۴۴-۱۲۹٫
لواسانی غ ، کیوان زاده م، ارجمند ن.۱۳۸۷٫ معنویت، استرس شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پرستاران شهر تهران. مجله روان شناسی معاصر. دوره ۳، ۲: ۷۳-۶۱٫
مرادی م، موسوی حجازی ب.۱۳۸۷٫ نقش طراحان در روند خلق هویت سازمانی. ماهنامه تدبیر،۱۹۴: ۲۴-۱۹٫