فهرست مطالب
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——-
عنوان صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………1
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………..2
فصل اول :کلیات تحقیق
1-1- بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………………………5
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………6
1-3– اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….6
الف- اهداف کلی………………………………………………………………………………………………………………6
ب- اهداف جزیی……………………………………………………………………………………………………………..6
1-4- سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..6
1-5- فرضیه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………7
1-6- مروری اجمالی بر سوابق تحقیق …………………………………………………………………………………….7
1-7- واژه ها و مفاهیم تحقیق…………………………………………………………………………………………………9
1-8- حوزه نفوذ شهر……………………………………………………………………………………………………………10
1-9- کاربری آموزشی…………………………………………………………………………………………………………..10
1-10- آموزش و پرورش………………………………………………………………………………………………………10
1-11- خدمات آموزشی………………………………………………………………………………………………………..11
1-12- برنامه ریزی آموزشی…………………………………………………………………………………………………..11
1-13- محدویت های تحقیق………………………………………………………………………………………………….11
فصل دوم:مرور منابع/ادبیات تحقیق/ پیشینه تحقیق
2-1- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….14
2-2- فضای جغرافیایی…………………………………………………………………………………………………………15
2-3- سازمان اجتماعی و سازمان فضایی………………………………………………………………………………….15
2-4- کاربری زمین……………………………………………………………………………………………………………….16
2-5- برنامه ریزی کاربری زمین……………………………………………………………………………………………..16
2-6- اهداف برنامه ریزی کاربری اراضی شهری………………………………………………………………………16
الف- اهداف کلان …………………………………………………………………………………………………………..17
ب- اهداف خرد یا ویژه ……………………………………………………………………………………………………17
2-7- معیارهای عمومی و بهینه در مکان یابی کاربری های شهری……………………………………………….18
2-8- کاربری فضاهای آموزشی و عوامل مؤثر در مکان یابی آنها…………………………………………………21
2-8-1- همجواری ناسازگار با کاربری آموزشی……………………………………………………………………22
2-9- دیدگاه عمومی……………………………………………………………………………………………………………..24
2-9-1- دسته اول ،معیارهای مربوط به شرایط استقرارمدارس درمحیط…………………………………..24
2-9-2- دسته دوم ،معیار و مشخصات پایه ای مکان اختصاص یافته………………………………………25
2-10- کاربری فضاهای آموزشی در ارتباط با کاربری سازگار…………………………………………………….25
2-11- کاربری نیمه سازگار با کاربری آموزشی…………………………………………………………………………26
2-12- کاربری آموزشی با کاربری های ناسازگار و دیگر تأسیسات شهری……………………………………27
2-13- سطوح آموزشی………………………………………………………………………………………………………….29
2-14- مطلوبیت مکان برای استقرار مراکز آموزشی ………………………………………………………………….33
2-15- مکان یابی فضاهای آموزشی و شرایط محیطی………………………………………………………………..33
2-16- شبکه دسترسی (دسترسی پیاده – دسترسی سواره )…………………………………………………………34
2-17- سرانة زمین………………………………………………………………………………………………………………..37
2-18- سرانةشهری ومسکونی………………………………………………………………………………………………..37
2- 19- تراکم جمعیت…………………………………………………………………………………………………………..37
2-20- تراکم شهری …………………………………………………………………………………………………………….38
2-21- تراکم مسکونی…………………………………………………………………………………………………………..38
2-22- استاندارهای شهری…………………………………………………………………………………………………….39
2- 23- سطوح آموزشی و تقسیمات کالبدی شهر……………………………………………………………………..39
2-24- سرانة آموزشی…………………………………………………………………………………………………………..40
2- 25- تقسیم بندی فضاهای آموزشی……………………………………………………………………………………41
2-26- نظریه ها…………………………………………………………………………………………………………………..41
2- 27- مکتب ساختارگرایی و جغرافیای شهری ……………………………………………………………………..43
2- 28 – مکتب کارکرد گرایی………………………………………………………………………………………………..44
2- 29- معرفی دیدگاههای اساسی در کاربری زمین………………………………………………………………….45
2-30- مدل مورد استفاده در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری…………………………………………………48
فصل سوم:روش اجرای تحقیق/ مواد و روش ها
3-1- روش تحقیق ومراحل آن……………………………………………………………………………………………….52
3-2-روش تجزیه وتحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………………..52
3-3-جامعه آماری و حجم نمونه…………………………………………………………………………………………….52
3-4-محدوده مورد مطالعه ومقطع زمانی………………………………………………………………………………….52
3-5- محدوده زمانی پژوهش…………………………………………………………………………………………………52
3-6- نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………………53
3-7- متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..53
3-8- ویژگیهای جغرافیای شهرستان رودسر……………………………………………………………………………..53
3-8-1- موقعیت و وسعت جغرافیایی…………………………………………………………………………………53
3-8-2- تقسیمات سیاسی…………………………………………………………………………………………………56
3-8-3- تحولات زمین شناسی………………………………………………………………………………………….56
3-8-4-زلزله…………………………………………………………………………………………………………………..57
3-8-5- توپوگرافی و شیب………………………………………………………………………………………………57
3-8-6- اقلیم………………………………………………………………………………………………………………….59
3-8-6-1- عوامل اقلیمی………………………………………………………………………………………………….59
3-8-6-2- عناصر اقلیمی…………………………………………………………………………………………………65
3-8-7-هیدرولوژی ومنابع آب………………………………………………………………………………………….64
3-8-8- تحلیل عوامل و عوارض جغرافیای طبیعی………………………………………………………………64
3-9- ویژگیهای جغرافیای انسانی……………………………………………………………………………………………65
3-9-1- پیشینه تاریخی وجه تسمیه شهر…………………………………………………………………………….65
3-9-2- محدوده های تعریف شده برای شهر……………………………………………………………………..66
3-9-3- ویژگی های جمعیتی رودسر…………………………………………………………………………………68
3-9-3-1- بررسی روند تحولات جمعیتی………………………………………………………………………….68
3-9-3-2- بررسی گروههای سنی وجنسی جمعیت …………………………………………………………..70
3-9-3-3- بعدخانوار………………………………………………………………………………………………………70
3-9-3-4- مهاجرت………………………………………………………………………………………………………..71
3-9-3-5- تعدادو درصد سوادافراد و بی سواد……………………………………………………………………71
3-9-3-6- گویش ،زبان ومذهب ……………………………………………………………………………………..72
3-10- ویژگی های اقتصادی (نوع فعالیت)………………………………………………………………………………73
3-10-1- جمعیت فعال اقتصادی ………………………………………………………………………………………73
3-10-2- نسبت اشتغال…………………………………………………………………………………………………….74
3-11- تراکم ……………………………………………………………………………………………………………………….75
3-12- تاریخچه آموزش و پرورش شهر رودسر………………………………………………………………………..76
3-13- آموزش وپرورش در حال حاضر…………………………………………………………………………………..77
3-14- عملکرد (حوزه )مجتمع آموزشی…………………………………………………………………………………..77
3-15- ویژگی کالبدی شهر (تقسیمات کالبدی)…………………………………………………………………………80
3-15-1-بررسی وضعیت انواع کاربری زمین دروضع موجود وپیشنهادی طرح تفصیلی شهررودسر…..80
3-15-2- بررسی نواحی ومحلات شهری در وضع موجود ……………………………………………………80
3-16- موقعیت کاربری اراضی آموزشی شهر رودسر………………………………………………………………….83
3-16- 1- موقعیت وکاربری اراضی موجودو پیشنهادی آموزشی در ناحیه 1…………………………….83
3-16-2- موقعیت و کاربری اراضی موجودو پیشنهادی آموزشی در ناحیه 2 ……………………………85
3-16-3- موقعیت و کاربری اراضی موجودوپیشنهادی آموزشی در ناحیه 3……………………………..87
3-16-4- موقعیت و کاربری اراضی موجودوپیشنهادی آموزشی در ناحیه 4……………………………..89
فصل چهارم :تجزیه وتحلیل داده هاویافته های تحقیق
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….94
4-2- تحلیل توصیفی داده ها………………………………………………………………………………………………….94
4-2-1- تعدادکل کارکنان آموزش و پرورش شهر رودسر……………………………………………………..94
4-2-2-تعداد آموزشگاهها و دانش آموزان در مناطق شهری و روستایی رودسر……………………….95
4-2-3-تعداد دانش آموزان دبیرستان………………………………………………………………………………….95
4-3- تحلیل داده های پرسشنامه مدیران مراکز………………………………………………………………………….99
4-3-1- وضعیت مساحت مدارس رودسراز نظر مدیران مراکز………………………………………………..99
4-3-2- وضعیت مالکیت ساختمان و زمین مدارس از نظر مدیران مراکز……………………………….100
4-3-3- تعداد کل دانش آموزان از نظر مدیران مراکز…………………………………………………………….101
4-3-4- وضعیت کلاس،کارکنان،آزمایشگاه وکارگاه در مدارس از نظر مدیران مراکز…………….102
4-3-5-وضعیت کاربری اولیه ساختمان آموزشگاه از نظر مدیران مراکز…………………………………103
4-3-6-وضعیت کیفیت ساختمان آموزشگاه از نظر مدیران مراکز…………………………………………..103
4-3-7- وضعیت مصالح و سازه آموزشگاه از نظر مدیران مراکز…………………………………………….104
4-3-8- وضعیت رفاهی و خدماتی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز………………………………………..105
4-3-9- وضعیت فضاهای پرورشی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز………………………………………..106
4-3-10- وضعیت مشخصات سیستم گرمایش، سرمایش و تأسیسات و امکانات آموزشگاه
از نظرمدیران مدارس ………………………………………………………………………………………………………..107
4-3-11- وضعیت امکانات ورزشی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز……………………………………….108
4-3-12- وضعیت کاربری های همجوار آموزشگاه از نظر مدیران مراکز……………………………….109
4-3-13- وضعیت فاصله همکاران وکارکنان ازمدرسه تا واحد مسکونی ازنظر مدیران مراکز…110
4-3-14- وضعیت رفت وآمد همکاران وکارکنان به مدرسه از نظرمدیران مراکز…………………….111
4-3-15- وضعیت مشکل عمده در مسیر رفتن به مدرسه از نظر مدیران مراکز…………………………112
4-4- تحلیل داده های پرسشنامه دانش آموزان…………………………………………………………………………113
4-4-1- وضعیت سن دانش آموزان…………………………………………………………………………………….113
4-4-2- وضعیت پایه تحصیلی دانش آموزان………………………………………………………………………..114
4-4-3-وضعیت سابقه سکونت در شهر رودسر از نظر دانش آموزان……………………………………….115
4-4-4- وضعیت مکان استقرار مدرسه از نظر دانش آموزان……………………………………………………116
4-4-5- وضعیت فاصله مدرسه تا منزل برحسب متر از نظر دانش آموزان………………………………..117
4-4-6-وضعیت مدت زمان رسیدن به مدرسه از نظر دانش آموزان………………………………………..118
4-4-7–وضعیت فاصله مدرسه تا واحد مسکونی از نظر دانش آموزان……………………………………119
4-4-8 – وضعیت رفت و آمد به مدرسه از نظر دانش آموزان………………………………………………..120
4-4-9- وضعیت مشکلات مسیررفتن به مدرسه از نظر دانش آموزان……………………………………121
4-4-10- وضعیت امکانات و تجهیزات مدرسه از نظر دانش آموزان………………………………………122
4-4-11- وضعیت سیستم گرمایش و سرمایش و تأسیسات مدرسه از نظر دانش آموزان………..123
4-4-12- وضعیت مکان مناسب مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………………………………124
4-4-13- وضعیت آبگیر بودن مسیر منتهی به مدرسه از نظر دانش آموزان………………………………..125
4-4-14- وضعیت عبور خط لوله فاضلاب در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان…………………..126
4-4-15- وضعیت جوابگو بودن مدرسه به دانش آموزان محله از نظر دانش آموزان………………127
4-4-16- وضعیت مناسب بودن فضای داخل کلاس از نظر دانش آموزان………………………………128
4-4-17- وضعیت استاندارد بودن فضای مدرسه از نظر دانش آموزان……………………………………129
4-4-18- وضعیت طی نمودن مسیرفرعی در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان……………………..130
4-4-19- وضعیت تأثیر سرو صدای خیابان در یادگیری از نظر دانش آموزان………………………..131
4-4-20- وضعیت وجود داشتن گورستان در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان……………………132
4-4-21- وضعیت تجمع زباله در نزدیکی مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………………133
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- بحث (جمع بندی)………………………………………………………………………………………………………135
5-2- آزمون فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………….136
فرضیه اول……………………………………………………………………………………………………………………136
فرضیه دوم……………………………………………………………………………………………………………………137
5-3- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………..139
5 -4- پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………….140
منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………………………………………142
فهرست جداول
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———–
جدول شماره2-1-نمونه ای از ماتریس مطلوبیت……………………………………………………………………..20
جدول شماره2-2- نمونه ای از ماتریس ظرفیت……………………………………………………………………….21
جدول شماره2-3 -دوری از آلودگی……………………………………………………………………………………….24
جدول شماره2-4 -نوع کاربری و میزان اثرات آن بر فضای آموزشی…………………………………………..28
جدول شماره2-5-نمونه جدول استاندارد تفضیلی طراحی شهری(نوع مرکز : کودکستان)…………….29
جدول شماره2-6-نمونه جدول استاندارد تفضیلی طراحی شهری(نوع مرکز : دبستان)…………………30
جدول شماره2-7-نمونه جدول استاندارد تفضیلی طراحی شهری(نوع مرکز : راهنمایی)………………31
جدول شماره2-8-نمونه جدول استاندارد تفضیلی طراحی شهری(نوع مرکز : دبیرستان)……………….32
جدول شماره2-9-معیارهای دسترسی برای ساختمان های گوناگون شهری…………………………………35
جدول شماره2-10-ویژگیهای فیزیکی انواع دسترسی در طرح ریزی های شهری…………………………36
جدول شماره2-11-حوزه های خدماتی پیشنهادی مدارس و تعداد دانش آموزان در کلاس………….40
جدول شماره 3-1- تقسیمات سیاسی شهرستان رودسر…………………………………………………………….56
جدول شماره 3-2-رژیم حرارتی ایستگاه سینوپتیک ،لاهیجان در دوره آماری (1370-1386)…….61
جدول شماره 3-3- میانگین بارندگی و درصد بارش در فصول مختلف سال………………………………62
جدول شماره 3-4- رطوبت نسبی ایستگاه هواشناسی لاهیجان در دوره آماری (1370-1386)……63
جدول شماره 3-5- رشد سالانه جمعیت شهر رودسر……………………………………………………………….69
جدول شماره3-6-توزیع نسبی جمعیت برحسب گروههای بزرگ جنسی وبه تفكیك جنس
درسال90 -1365 ………………………………………………………………………………………………………………..70
جدول شماره3-7- جمعیت ،خانوار و بعد خانوار در سالهای آماری 90-1365…………………………..70
جدول شماره 3-8- تعدادو درصد افراد با سواد شهر رودسر سالهای 85-1365 ………………………….72
جدول شماره 3-9- جمعیت و شاغلین شهر رودسر سالهای 90-1365 ……………………………………..74
جدول شماره 3-10-جدول و تراکم نسبی در شهر رودسر 90-1365…………………………………………75
جدول شماره3-11- سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در مقطع ابتدائی………………………….79
جدول شماره 3-12- سراانۀ فضای آموزشی برای هر دانش آموز در مقطع راهنمایی…………………….79
جدول شماره 3-13- سرانۀ فضای آموزشی برای هر دانش آموز در مقطع متوسطه………………………80
جدول شماره 3-14- کاربری اراضی موجود و پیشنهادی طرح تفصیلی شهر رودسر…………………….82
جدول شماره 3-15- کاربری اراضی موجود و پیشنهادی آموزشی طرح تفصیلی ناحیه1……………….83
جدول شماره3-16- کاربری اراضی موجود و پیشنهادی آموزشی طرح تفصیلی ناحیه2………………..85
جدول شماره3-17- کاربری اراضی موجود و پیشنهادی آموزشی طرح تفصیلی ناحیه3………………..87
جدول شماره3-18- کاربری اراضی موجود و پیشنهادی آموزشی طرح تفصیلی ناحیه4………………..89
جدول شماره 4-1-تعدادکل کارکنان آموزش و پرورش شهررودسر……………………………………………94
جدول شماره 4 -2-تعداد آموزشگاهها ودانش آموزان درمناطق شهری وروستایی رودسر درسال تحصیلی93-1392………………………………………………………………………………………………………………..95
جدول شماره 4-3-وضعیت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در دبیرستان توحید…………..96
جدول شماره 4-4- وضعیت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در دبیرستان بنت الهدی…….96
جدول شماره 4-5- وضعیت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در دبیرستان رضا زاده……….97
جدول شماره 4-6- وضعیت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در دبیرستان فرزانگان………..97
جدول شماره 4-7-وضعیت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در هنرستان حجاب…………….98
جدول شماره 4-8-وضعیت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در هنرستان زینبیه………………98
جدول شماره 4-9- وضعیت مساحت مدارس رودسر……………………………………………………………….99
جدول شماره 4-10- وضعیت مالکیت ساختمان و زمین مدارس………………………………………………..100
جدول شماره 4-11- وضعیت تعداد کل دانش آموزان………………………………………………………………101
جدول شماره 4-12- وضعیت کلاس، کارکنان، آزمایشگاه و کارگاه در مدارس……………………………102
جدول شماره 4-13- وضعیت کاربری اولیه ساختمان آموزشگاه از نظر مدیران مراکز…………………..103
جدول شماره4 -14- وضعیت کیفیت ساختمان آموزشگاه از نظر مدیران مراکز……………………………103
جدول شماره 4-15- وضعیت مصالح و سازه آموزشگاه از نظر مدیران مراکز………………………………104
جدول شماره 4-16- وضعیت رفاهی و خدماتی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز………………………….105
جدول شماره 4-17- وضعیت فضاهای پرورشی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز………………………….106
جدول شماره 4-18- وضعیت سیستم گرمایش و سرمایش و تأسیسات مدرسه……………………………107
جدول شماره 4-19- وضعیت امکانات ورزشی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز……………………………108
جدول شماره 4 -20- وضعیت کاربری های همجوار آموزشگاه از نظر مدیران مراکز……………………109
جدول شماره4-21- وضعیت فاصله همکاران و کارکنان از مدرسه تا واحد مسکونی
از نظر مدیران مراکز………………………………………………………………………………………………………………110
جدول شماره4-22- وضعیت رفت و آمد همکاران و کارکنان به مدرسه از نظر مدیران مراکز……….111
جدول شماره 4-23- وضعیت مشکل عمده در مسیر رفتن به مدرسه از نظر مدیران مراکز…………….112
جدول شماره 4-24- وضعیت سن دانش آموزان……………………………………………………………………….113
جدول شماره4-25- وضعیت پایه تحصیلی دانش آموزان……………………………………………………………114
جدول شماره 4-26- وضعیت سابقه سکونت در شهر رودسر از نظر دانش آموزان………………………..115
جدول شماره 4-27- وضعیت مکان استقرار مدرسه از نظر دانش آموزان………………………………………116
جدول شماره 4-28- وضعیت فاصله مدرسه تا منزل برحسب متر از نظر دانش آموزان………………….117
جدول شماره 4-29-وضعیت مدت زمان رسیدن به مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………….118
جدول شماره 4-30-وضعیت فاصله مدرسه تا واحد مسکونی از نظر دانش آموزان………………………..119
جدول شماره 4-31- وضعیت رفت و آمد به مدرسه از نظر دانش آموزان……………………………………..120
جدول شماره 4-32- وضعیت مشکلات مسیررفتن به مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………121
جدول شماره 4-33- وضعیت امکانات و تجهیزات مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………….122
جدول شماره4-34- وضعیت سیستم گرمایش و سرمایش و تاسیسات مدرسه از نظر دانش آموزان…123
جدول شماره 4-35-وضعیت مکان مناسب مدرسه از نظر دانش آموزان………………………………………..124
جدول شماره4-36- وضعیت آبگیر بودن مسیر منتهی به مدرسه از نظر دانش آموزان……………………..125
جدول شماره4-37- وضعیت عبور خط لوله فاضلاب در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان……………126
جدول شماره 4-38- وضعیت جوابگو بودن مدرسه به دانش آموزان محله از نظر دانش آموزان………127
جدول شماره4-39- وضعیت مناسب بودن فضای داخل کلاس از نظر دانش آموزان………………………128
جدول شماره 4-40- وضعیت استاندارد بودن فضای مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………..129
جدول شماره 4-41- وضعیت طی نمودن مسیرفرعی در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان…………….130
جدول شماره 4-42-وضعیت تأثیر سرو صدای خیابان در یادگیری از نظر دانش آموزان…………………131
جدول شماره 4-43 -وضعیت وجود داشتن گورستان در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان……………132
جدول شماره 4-44-وضعیت تجمع زباله در نزدیکی مدرسه از نظر دانش آموزان………………………….133
جدول شماره 5- 1- نتیجه آزمون t از لحاظ همجواری………………………………………………………………136
جدول شماره 5-2- نتیجه آزمون t از لحاظ دسترسی…………………………………………………………………138
فهرست نمودارها
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد-
نمودارشماره 3-1- حداقل و حداکثر دما در ایستگاه لاهیجان (در طول دوره ی آماری)…………………61
نمودارشماره3-2- درصد توزیع فصلی بارش در ایستگاه هواشناسی لاهیجان……………………………….62
نمودارشماره3-3-حداقل وحداکثررطوبت نسبی درایستگاه لاهیجان(درطول دوره ی آماری)………….63
نمودارشماره3-4-جمعیت شهر رودسر در سالهای 90-1365……………………………………………………..69
نمودارشماره3-5- بعد خانوار درسالهای 90-1365…………………………………………………………………..71
نمودارشماره3-6- نسبت اشتغال شهر رودسردرسالهای 90-1365………………………………………………74
نمودارشماره3-7- درصد تراکم به هکتارشهر رودسر 90-1365………………………………………………….75
نمودار شماره 4-1- وضعیت مساحت مدارس رودسر………………………………………………………………..99
نمودار شماره 4-2- وضعیت احداث مدارس رودسر…………………………………………………………………100
نمودار شماره 4-3- وضعیت تعداد کل دانش آموزان…………………………………………………………………101
نموار شماره 4-4-وضعیت کلاس، کارکنان، آزمایشگاه و کارگاه در مدارس………………………………….102
نموار شماره 4-5- وضعیت مصالح و سازه آموزشگاه از نظر مدیران مراکز…………………………………104
نموار شماره 4-6- وضعیت رفاهی و خدماتی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز……………………………….105
نموار شماره 4-7-وضعیت فضاهای پرورشی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز………………………………..106
نموار شماره4-8-وضعیت سیستم گرمایش و سرمایش و تأسیسات مدرسه…………………………………..107
نموار شماره 4-9-وضعیت امکانات ورزشی آموزشگاه از نظر مدیران مراکز………………………………….108
نموار شماره 4-10-وضعیت کاربری های همجوار آموزشگاه از نظر مدیران مراکز…………………………109
نموار شماره 4-11- وضعیت فاصله همکاران و کارکنان از مدرسه تا واحد مسکونی
از نظر مدیران مراکز………………………………………………………………………………………………………………..110
نموارشماره4-12- وضعیت فاصله همکاران وکارکنان ازمدرسه تا واحد مسکونی ازنظر مدیران مراکز…111
نموارشماره4-13- وضعیت مشکل عمده در مسیر رفتن به مدرسه از نظر مدیران مراکز………………….112
نمودار شماره 4-14- وضعیت سن دانش آموزان………………………………………………………………………..113
نمودار شماره 4-15- وضعیت پایه تحصیلی دانش آموزان…………………………………………………………..114
نمودارشماره 4-16- وضعیت سابقه سکونت در شهر رودسراز نظر دانش آموزان…………………………..115
نمودار شماره 4 -17- وضعیت مکان استقرار مدرسه از نظر دانش آموزان……………………………………..116
نمودار شماره4-18-وضعیت فاصله مدرسه تا منزل بر حسب متر از نظر دانش آموزان……………………117
نمودارشماره 4-19- وضعیت مدت زمان رسیدن به مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………….118
نمودار شماره 4-20- وضعیت فاصله مدرسه تا واحد مسکونی از نظر دانش آموزان…………………….119
نمودار شماره 4-21-وضعیت رفت و آمد به مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………………….120
نمودار شماره 4-22- وضعیت مشکلات مسیررفتن به مدرسه از نظر دانش آموزان………………………121
نمودارشماره 4-23-وضعیت امکانات و تجهیزات مدرسه از نظر دانش آموزان…………………………….122
نمودار شماره 4-24- وضعیت سیستم گرمایش و سرمایش و تأسیسات مدرسه
از نظر دانش آموزان……………………………………………………………………………………………………………..123
نمودار شماره 4-25-وضعیت مکان مناسب مدرسه از نظر دانش آموزان……………………………………..124
نمودارشماره 4-26-وضعیت آبگیر بودن مسیر منتهی به مدرسه از نظر دانش آموزان………………….125
نمودار شماره 4-27- وضعیت عبور خط لوله فاضلاب در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان……….126
نمودارشماره 4-28- وضعیت جوابگو بودن مدرسه به دانش آموزان محله از نظر دانش آموزان…..127
نمودارشماره 4- 29- وضعیت مناسب بودن فضای داخل کلاس از نظر دانش آموزان………………….128
نمودارشماره 4-30- وضعیت استاندارد بودن فضای مدرسه از نظر دانش آموزان………………………..129
نمودار شماره4-31- وضعیت طی نمودن مسیرفرعی در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان………….130
نمودارشماره 4-32- وضعیت تأثیر سرو صدای خیابان در یادگیری از نظر دانش آموزان…………….131
نمودارشماره 4-33- وضعیت وجود داشتن گورستان در مسیر مدرسه از نظر دانش آموزان…………132
نمودارشماره 4-34-وضعیت تجمع زباله در نزدیکی مدرسه از نظر دانش آموزان……………………….133
فهرست اشکال/ تصاویر / نقشه ها
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—–
شکل شماره2-1مدل جاذبه………………………………………………………………………………………………….49
تصویرشماره 3-1- توپوگرافی شهر رودسر……………………………………………………………………………58
نقشه شماره 3-1-تقسیمات سیاسی استان گیلان…………………………………………………………………….54
نقشه شماره 3-2-موقعیت جغرافیایی شهرستان رودسر در کشور………………………………………………55
نقشه شماره3-3-ناحیه بندی شهر رودسرطرح تفصیلی 1386…………………………………………………..67
نقشه شماره3-4-کاربری اراضی ناحیه 1………………………………………………………………………………..84
نقشه شماره3 -5- کاربری اراضی ناحیه 2……………………………………………………………………………..86
نقشه شماره3-6- کاربری اراضی ناحیه3………………………………………………………………………………..88
نقشه شماره3- 7-کاربری اراضی ناحیه 4……………………………………………………………………………….90
نقشه شماره 3-8- کاربری اراضی وضع موجود شهر رودسر…………………………………………………….91
نقشه شماره3- 9 – وضعیت استقرار کاربری های آموزشی…بر اساس درجه معابر………………………92
فهرست روابط /فرمولها
————-
رابطه شماره2-1سرانة مسکونی………………………………………………………………………………………………37
رابطه شماره 2-2سرانة شهری………………………………………………………………………………………………..37
رابطه شماره 2-3میزان تراکم جمعیت……………………………………………………………………………………..38
رابطه شماره 2-4میزان تراکم شهری……………………………………………………………………………………….38
رابطه شماره 2-5تراکم مسکونی خالص………………………………………………………………………………….38
رابطه شماره2-6 تراکم مسکونی ناخالص………………………………………………………………………………..39
رابطه شماره 3-1 رطوبت نسبی……………………………………………………………………………………………..62
فرمول شماره 2-1 مدل قانون جاذبه نیوتن………………………………………………………………………………48
فرمول شماره2-2 مدل جاذبه تعیین حجم……………………………………………………………………………….49
فرمول شماره 2-3 مدل دسترسی اشنایدر و سیمونز………………………………………………………………..50
فرمول شماره 2-4 مدل دسترسی اُبرگ………………………………………………………………………………….50
پیوست ها
——-
تصویر شماره الف-1- هنرستان دخترانه حجاب و زینبیه…………………………………………………………..147
تصویر شماره ب- 2 – دبیرستان دخترانه استعدادهای درخشان فرزانگان…………………………………….147
تصویر شماره پ- 3 – معرفی نامه به شهرداری رودسر…………………………………………………………….148
تصویر شماره ت- 4- معرفی نامه به سازمان راه و شهرسازی استان گیلان…………………………………149
تصویر شماره ث- 5 – معرفی نامه به دانشگاه پیام نور مرکز رشت…………………………………………….150
تصویر شماره ج- 6- معرفی نامه به اداره آموزش و پرورش شهرستان رودسر……………………………151
تصویر شماره چ- 7 – معرفی نامه به دبیرستان های دوره دوم دخترانه دولتی رودسر……………………152
تصویر شماره ح- 8 – پرسشنامه مدیران مراکز…………………………………………………………………………153
تصویر شماره خ- 9 – پرسشنامه دانش آموزان…………………………………………………………………………156
چکیده :
شهرنشینی شتابان از خصلت های امروزی توسعه های شهری در ایران است . طی این روند ، بسیاری از فضاهای خدماتی و آموزشی و فرهنگی در مکانهایی ساخته می شوند که با معیارها و نیازهای تقاضا همسویی ندارد و چه بسا که از نظر کیفیت و کمیت به دلیل نارساییهای مالی و عدم مدیریت با کاستیهای زیادی همراه هستند .از منظر شهر و شهر نشینی قرار گیری خدمات آموزشی و مکان های مناسب می تواند با سهولت دسترسی ، سنخیت همجواریها و اثرات روحی و روانی بر دانش آموزان ،همچنین تأثیری که بر کیفیت آموزشی دارد ،مورد توجّه قرار گیرد .
مشکلاتی که درشهرهای ایران و به خصوص شهر رودسر به وضوح قابل رویت است استقرار نامناسب کاربری های آموزشی در سطح شهر بدون توجه به رعایت همجواری ها ، حریم هاو…می باشد . گاه دیده شده کمبود اعتبارات برای احداث مدارس جدید چنان تأثیرگذار است که در اولین مکانی که امکان مالی برای احداث مدرسه وجود دارد ویا وجود افراد خیری که زمین خود را وقف می نمایند بدون توجه به معیارهای مربوط ، اقدام به ساخت مدرسه می کنند.
این پایان نامه با موضوع هدف کلی ، تحلیل مکانی – فضایی کاربری آموزشی دبیرستانهای دخترانه دولتی شهررودسر کوشش دارد توزیع آنها را براساس فضای موجود دسترسی و همجواری با کاربری های مجاور آنها را مورد بررسی قرار دهد .
روش پژوهش دراین تحقیق توصیفی – تحلیلی است که در سطح شهر رودسر 6 مدرسه دخترانه دولتی از مدیران مراکز و1140 نفر دانش آموز به صورت نمونه 10 درصد یعنی 114 نفر به صورت تصادفی در پایه ها و رشته های مختلف به عنوان جامعه آماری انتخاب شده اند. و اطلاعات به صورت میدانی ، مشاهده ، مصاحبه با مدیران ،دانش آموزان ومشکلات آنها در فضای مدرسه با استفاده از Excel ، تحلیل آماری (spss )وهمچنین نقشه های موجود در شهر رودسر انجام گرفته است .
برای سنجش یافته های تحقیق از آزمون t استفاده شده که نشان می دهد که تحلیل مکانی – فضایی کاربری آموزشی دبیرستانهای دخترانه دولتی شهر رودسربا دسترسی و همجواری مطابقت ندارد و فرضیه اثبات و تأیید می شود .
واژگان کلیدی : مکانی ، فضایی ، شهررودسر ، دسترسی، همجواری، دبیرستان دخترانه.
مقدمه :
رشد شتابان جمعیت،تأثیر فوق العاده ای درافزایش جمعیت لازم التعلیم وجمعیت دانش آموزی داشته است.رشد فزاینده دانش آموزان در سطوح مختلف تحصیلی وپیش بینی افزایش تعدا د آنها در سالهای آتی ایجاب می كند كه مكان گزینی فضاهای آموزشی،پرورشی- ورزشی به عنوان یكی از عوامل اصلی آموزش بر اساس موازین علمی وفنی مورد توجّه قرار گیرد .اگر چه تاكنون مطالعات محدودی در این زمینه صورت گرفته است،اما این مطالعات ،كامل و منطبق بانیازهای آموزشی ،پرورشی-ورزشی مانند نوع فضاهای پیش بینی شده ، حداقل مساحت مورد نیاز برای هرفضا، عملكرد و ساخت مطلوب برای انجام فعالیتهای آموزشی نیست.
بنابراین لزوم بررسی فضاهای آموزشی،پرورشی- ورزشی،مجاورتها واستانداردهای حاكم بر مكان گزینی مطرح می گردد تا بتواند با در نظر گرفتن نیازهای واقعی جامعه و امكانات اقتصادی ،راه حلهای مناسبی را برای مكان گزینی صحیح فضاهای آموزشی،پرورشی- ورزشی پیداكرده و نیازمبرم جامعه راپاسخگو بود. درغیراینصورت درآینده بامشكل كمبودمراكز آموزشی در سطح شهر روبرو خواهیم بود.
مکان یابی بهینه برای فعالیت ها ،همواره مورد توجه علمای اقتصاد و جغرافی دانان در کنار اقتصاددانان بر اساس رسالتی که در زمینه تغییرات فضایی و مکانی حاکم بر پدیده ها داشته اند ،همواره در تکوین نظریات مکان یابی در راستای حداکثر کردن سود و به حداقل کردن هزینه در استفاده از زمین شهری سهیم بوده اند .(یکانی فرد ،1380 ،ص 16)
امروزه علاوه بر دیدگاه اقتصادی (حداکثر کردن سود و حداقل کردن هزینه ها) که در استفاده از زمین شهری باید مورد استفاده از زمین شهری باید مورد توجه قرار گیرد ، به دلیل پیچیدگی نیاز های بشری و به تبع آن ،پیچیدگی روز افزون نظام های (سیستم های)شهری ، بدون داشتن نظام مند و تعریف معیارهای دقیق ، استفاده از زمین شهری و مکان یابی فعالیت ها بر اساس آن پاسخ گویی مناسب به این نیازها مقدور نخواهد بود .
یکی ازنیازهای اساسی سکونتگاههای بشری که باید به صورت جمعی پاسخ داده شود ،نیاز به آموزش است از این رو در برنامه ریزی شهری به ویژه برنامه ریزی کاربری اراضی شهری ،کاربری های آموزشی از حیث اختصاص زمین کافی ،مکانی و طراحی از جایگاه مناسبی برخودار هستند با وجود تفاوت هایی که در سرانه های اختصاص یافته و پیشنهاد شده به کاربری های آموزشی در مناطق گوناگون جهان وجود دارد در بیشتر کشور ها این کاربری ها از سرانة شهری بر اساس استاندارد های تعریف شده در ایران حدود 4/4متر مربع و سهم مدارس از آن 9/0متر مربع است .(شیعه 1389 ،ص175)
کاربری آموزشی بنا به ماهیت و سطوح فعالیتشان : اولاً ،باید در محلی استقرار یابند که در فعالیت خود و سایر کاربری ها مزاحمت و ممانعتی به وجود نیاورد (سازگاری).ثانیاً ،مکان استقرار شان شرایط لازم را برای فعالیت آنها داشته باشد (مطلوبیت).ثالثاً ،حوزه عملکردی مناسبی داشته باشند .(ظرفیت)رابعاً ،برای ارائه خدمات مطلوب از یک سو به فعالیت و خدمات پاره ای از کاربری های دیگر نیاز داشته و از سوی دیگر از بعضی از کاربری ها فاصله مناسب داشته باشد (وابستگی و دوری گزینی) براین اساس ،هر یک از کاربری آموزشی در فرایند برنامه ریزی اراضی شهری ،بعد از حوزه عملکردی در سلسله مراتب تقسیمات کالبدی شهری با رعایت سایر ضوابط و معیار ها ،مکان یابی و طراحی می شوند .مدارس دبیرستان و خدمات ارائه شده از سوی آن ها ،از جمله نیاز های آموزشی است که در سلسله مراتب تقسیمات شهری با لحاظ نمودن آستانه ی جمعیتی مورد نیاز و شعاع عملکردی در ناحیه با رعایت سایر ضوابط استقرار یابند.
در تکمیل فرایند بر نامه ریزی راهبردی ،برای حصول اطمینان از صحت واستقرار کاربری ها و ارائه ی خدمات بهینه ،وضعیت موجود کاربری ها به روش های کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می گیرند تا در صورت نیاز ،تغییرات لازم را در برنامه های آتی اعمال شود .
بیان مسئله :
در ایران رشد شتابان شهر نشینی در سه دهه گذشته با توان تجهیز فضاهای شهری و گسترس زیر ساختها متناسب نبود و مشاغل مولد مورد نیاز را ایجاد نمی کرد .از آنجا که توزیع فضایی شهر ها و جمعیت کنترل شده در چهار چوب یک برنامه جامع که مبتنی بر هماهنگیهای بخشی و ناحیه ای باشد صورت نگرفته است مشکلات ناشی ازرشد شتابان جمعیت شهر نشین ابعاد پیچیده ای یافته است ؛در نتیجه ،مشکلاتی نظیر فضاهای آموزشی ، خدماتی ،کاربری های اراضی به شدید ترین شکل ممکن در سیمای شهری کشور ظاهر شده است که رفع آنها مستلزم تلاش همه جانبه و برنامه ریزی شده ای است. (زیاری ،کرامت ا.. ، 1390،ص 6)